لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

سفر نمایندگان آژانس به تهران برای بررسی منشاء آلودگی


براساس توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی به پرسش های باقی مانده درباره برنامه هسته ایش پاسخ خواهد داد.
براساس توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی به پرسش های باقی مانده درباره برنامه هسته ایش پاسخ خواهد داد.

مقام های هسته ای ايران می گويند تيم فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی طی دو هفته آينده برای بررسی «منشاء الودگی يافته شده در يکی دانشگاه های فنی» اين کشور به تهران سفر می کند.


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، با اشاره به «موضوع آلودگی يافت شده در يکی از دانشگاه های تهران» به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت:«براساس مداليته توافق شده بين ايران و آژانس( بين المللی انرژی اتمی)، ظرف دو هفته آينده مقامات آژانس برای آغاز مباحث بر سر اين موضوع به تهران می آيند».


اين سفر در چارچوب توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مرداد ماه سال جاری، برای پاسخ دادن به «سوال های باقی مانده و رفع ابهام از ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی»، صورت خواهد گرفت.


  • «براساس مداليته توافق شده بين ايران و آژانس( بين المللی انرژی اتمی)، ظرف دو هفته آينده مقامات آژانس برای آغاز مباحث بر سر موضوع آلودگی يافت شده در يکی از دانشگاه های تهران به ایران می آيند».
غلامرضا آقا زاده

نام اين دانشگاه فنی تهران از سوی دو طرف تاکنون اعلام نشده است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران، که روز پنجشنبه منتشر شد، تاکيد کرده بود طی چند هفته آينده توجه خود را به مساله «منشاء آلودگی» متمرکز کرده و همچنين برخی فعاليت ها که می توانند کاربرد نظامی داشته باشند را مطالعه خواهد کرد.


در همین زمینه، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گفت:««مطابق توافقنامه، موضوع بعدی (منشاء آلودگی) به زودی در دستور کار قرار می‌گيرد».


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود تصريح کرده بود که ايران در راستای شفاف سازی برنامه هسته ای خود گام های اساسی را برداشته است، اما اين کشور همچنان از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، مبنی بر توقف فعاليت های حساس هسته ای ان کشور، سرپيچی می کند.


«کشورهای گروه ۱+۵ دخالت نکنند»


در همين حال مقام های ايران تاکيد می کنند که ادامه کار توافق، «مداليته»، ايران و آژانس، منوط به آنچه آنها«عدم دخالت کشورهای ۱+۵» خوانده اند، است.


محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران، در همين زمينه گفت:«طبيعی است ادامه‌ اجرای مداليته‌ توافق شده بين ايران و آژانس منوط به عدم انجام هرگونه رفتارغيرمنطقی و غيرقانونی متقابل کشورهای ۱+۵ است. اين در حالی است که ايران هم‌چنان سياست احيای NPT و تقويت آژانس را دنبال می‌کند».


اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد (فرانسه، چين، روسيه، بريتانيا و امريکا) به همراه آلمان که کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را تشکيل می دهند، قرار بود هفته آينده در لندن به مذاکرات خود بر سر تشديد تحريم ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های سازمان ملل ادامه دهند،که اين جلسه به دليل عدم حضور چين لغو شده است.


چين و روسيه در نشست های گذشته گروه ۱+۵ با مخالفت با صدور سومين قطعنامه و تشديد تحريم ايران، ادامه مذاکره در اين باره را به پس از ارايه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به تعويق انداخته اند.


خاویر سولانا در رم با علی لاریجانی و سعید جلیلی در اواخر اکتبر گفت وگو و کرد.

هماهنگی برای ديدار سولانا و جليلی


همزمان با اين تحولات، محمد سعيدی گفت که چهارشنبه با معاون خاوير سولانا در حاشيه نشست شورای حکام ديدار می کند و هماهنگی‌ های نهايی برای ملاقات بعدی سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، و خاوير سولانا انجام خواهد شد.


پيشتر، هيات مذاکره کننده هسته ای ايران و خاوير سولانا، روز سه شنبه ۲۳ ماه اکتبر، در «رم» با يکديگر گفت و گو کرده و ديدار خود را «سازنده» خواندند و از دور ديگر اين مذاکرات در آخر ماه نوامبر خبر داده بودند.


علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی، به عنوان نماينده آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، در شورای عالی امنيت ملی، در کنار سعيد جليلی ، در مذاکرات ماه اکتبر، حضور داشت اما در دور آینده مذاکرات آقای جلیلی و آقای سولانا وی حضور نخواهد داشت.


ايران، هم اکنون، از سوی جامعه جهانی تحت فشار است تا فعاليت های حساس هسته ای و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و در گزارش تازه آژانس تاکید شده است که ایران برنامه غنی سازی خود را به رغم این در خواست ها توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG