لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

ايران و عراق درباره مرزهای مشترک مذاکره کردند


فرماندهان نيروهای مرزی ايران عراق درباره سازماندهی مرزهای مشترک گفت وگو کردند.
فرماندهان نيروهای مرزی ايران عراق درباره سازماندهی مرزهای مشترک گفت وگو کردند.

سرتيپ قاسم رضايی، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی ایران و سرلشکر محسن عبد الحسن لازم، همتای عراقی وی برای نخستين بار طی ۲۷ سال گذشته روز سه شنبه درباره مسايل مرزی با يکديگر گفت و گوکردند.


مقام های مرزی ايران و عراق در ديداری که در تهران برگزار شد، درباره پاسگاه های مرزی تغيير داده شده و آسيب ديده و همچنين علائم مرزی در طول مرز مشترک ۱۲۸۰ کيلومتری دو کشور و نيز مقابله با قاچاق از آبراه اروند رود (شط العرب) گفت و گو کردند.


فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی ایران، هدف از اين ديدار را «ساماندهی وضعيت مرزهای دو کشور بعد از جنگ» هشت ساله ايران و عراق دانست.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، سرلشکر محسن عبدالحسن لازم، دليل فقدان گفت وگو ميان مقامات مرزبانی ايران و عراق را اتهامات «مقامات آمريکايی درباره نفوذ تروريست‌ها از خاک ايران به عراق» دانست و گفت: «سفر هيات عراقی با قصد تحکيم روابط و برطرف کردن همه شبهات صورت گرفته است.»


عراق در مرز مشترک با ايران ‪ ۴۱۳‬پاسگاه مرزی ايجاد کرده است که در آنها ‪ ۳۷‬هزار نيرو مستقر شده است که اين تعداد تا پايان سال ميلادی به ‪۵۳۰‬ پاسگاه خواهد رسيد.
فرمانده مرزبانی عراق

وی افزود: «البته مردم عراق اقدام به خريد اسلحه می‌کنند، اما ما نمی توانيم بگوييم اين سلاح‌ها از طريق ايران وارد عراق شده است و اطلاعاتی در مورد ورود سلاح از عراق به ايران نداريم.»


ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی را متهم می کند که با ارسال سلاح و حمايت تسليحاتی از شبه نظاميان در نا آرامی های عراق دخالت دارد، اما ايران اين اتهام ها را رد می کند.


به گفته سرلشکر عبدالحسن لازم، عراق در مرز مشترک با ايران ‪ ۴۱۳‬ پاسگاه مرزی ايجاد کرده است که در آنها ‪ ۳۷‬هزار نيرو مستقر شده است که اين تعداد تا پايان سال ميلادی به ‪۵۳۰‬ پاسگاه خواهد رسيد.


فرمانده مرزبانی عراق با اشاره به ميزان کمک مرزبانی ايران برای کنترل مرزها، گفت:«در اين ديدار به دنبال آن هستيم که چگونه می‌توان با کمک مرزبانی ايران وضعيت مرزها را بهبود بخشيد و کنترل کرد؛ البته وضعيت کنونی مطلوب است، اما در نظر داريم به بهترين و مطلوبترين شرايط ممکن به خصوص در منطقه اروندرود دسترسی پيدا کنيم.»


اين نخستين بار است که در بيست و هفت سال گذشته و پس از جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق که صد ها هزار کشته و مجروح از دو طرف برجای گذاشت، چنين گفت وگوهايی برگزار می شود.


به گفته سرتيپ رضايی، پس از وقوع جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق مشکلاتی مانند به‌ هم خوردن بخشی از محدوده‌های مرزی، تعاملات مرزنشينان و قاچاق در مرزها شکل گرفته است که در مذاکرات جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


XS
SM
MD
LG