لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

مذاکره ایران و آمريکا پشت درهای بسته در بغداد


رايان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفيران آمريکا و ايران رياست هيئت نمايندگی دو کشور را برعهده دارند.
رايان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفيران آمريکا و ايران رياست هيئت نمايندگی دو کشور را برعهده دارند.

دور دوم گفت وگوهای سفيران ايران و آمريکا روز سه شنبه در حالی در بغداد آغاز شد که طرفين ديدگاه های مختلفی درباره موضوعات مورد مذاکره ابراز کرده اند.


به گزارش خبرگزاری ها، اين مذاکرات به مانند دور اول با سخنان نوری المالکی، نخست وزير عراق آغاز شد و وی در اظهاراتی گفت:« تروريسم به همه اقشار عراقی صدمه می زند و در اين زمينه استثنايی وجود ندارد.»


گفت وگوی سفيران ايران و آمريکا پشت درهای بسته صورت می گيرد و رايان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفيران آمريکا و ايران رياست هيئت نمايندگی دو کشور را برعهده دارند.


آمريکا اعلام کرده که اين گفت وگوها فقط به اوضاع عراق محدود خواهد شد ولی سفير جمهوری اسلامی در بغداد به شبکه عرب زبان العالم گفته است که در اين دور از مذاکرات موضوع بازداشت کسانی که وی آنها را «ديپلمات» خوانده است نيز در دستور کار قرار دارد.

آمريکا اعلام کرده که اين گفت وگوها فقط به اوضاع عراق محدود خواهد شد، ولی سفير جمهوری اسلامی در بغداد به شبکه عرب زبان العالم گفته است که در اين دور از مذاکرات موضوع بازداشت کسانی که وی آنها را «ديپلمات» خوانده است نيز در دستور کار قرار دارد.


ارتش ايالات متحده آمريکا در ژانويه گذشته پنج ايرانی را در ساختمانی در اربيل بازداشت و اعلام کرد که آنها از افراد وابسته به سپاه قدس هستند و برای تجهيز شورشيان عراقی به مواد منفجره پرقدرت و آموزش آنها فعاليت می کردند.


ايران اين ادعا را رد کرده و گفته است که افراد ياد شده، «ديپلمات» بوده و در کنسولگری ايران در اربيل کار می کردند.


مقامات عراقی ادعای ديپلمات بودن اين افراد را رد کرده اند، ولی خواهان آزادی آنها شده اند.


تنش در روابط ايران و آمريکا پس از بازداشت اين افراد بيشتر شده است. تهران و واشينگتن در حال حاضر درباره موضوعات ديگری چون پرونده هسته ای جمهوری اسلامی و آنچه که دخالت ايران در امور داخلی فلسطينی ها و حمايت از حزب الله لبنان اعلام شده است، دچار درگيری های ديپلماتيک هستند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا پيشتر گفت که او انتظار دارد ايران موضوع افراد بازداشت شده در اربيل را در جريان مذاکرات مطرح کند.


لزوم تغيير رفتار ايران


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز دوشنبه ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ميان آمريکا و ايران به تغيير رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با عراق منجر شود.


آقای مک کورمک با اشاره به دور اول مذاکرات ميان ايران و آمريکا در بغداد گفت: «در رفتار ايران در رابطه با عراق تاکنون تغيير چشمگيری را مشاهده نکرده ايم.»


وی از تناقض رفتار و گفتار ايران در رابطه با برقراری ثبات و امنيت در عراق انتقاد کرد.


سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا گفت:«اگر آنها (ايرانی ها) واقعا می خواهند تغيير در عراق را مشاهده کنند، بايد رفتار و حرف های خود را يکی کنند.»


در همين زمينه تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، از «اسناد و مدارک بی شماری» که نشان از قاچاق سلاح و مهمات از ايران به داخل عراق دارند سخن به ميان آورد و گفت اين سلاح ها و مهمات باعث مرگ سربازان آمريکا و مردم عراق می شوند.


آقای اسنو نيز تاکيد کرد که مذاکرات بغداد فرصتی است، که به ابتکار دولت عراق شکل گرفته، تا تعهد و پايبندی ايران به گفته هايش درباره برقراری ثبات در عراق مورد ارزيابی مجدد قرار گيرد.



ايران برای برگزاری دور دوم مذاکرات در ماه گذشته اعلام آمادگی کرده بود ولی کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و ساير مقامات آمريکايی خواشتار تاخير در اين زمينه شده بودند، چرا که به گفته آنها، تهران اقدامی برای قطع آنچه که آمريکا «حمايت ايران از شورشيان و ضربه زدن به نيروهای آمريکايی در عراق» اعلام کرده، انجام نداده است.

آقای مک کورمک، پيشتر تاکيد کرده بود که ايران می تواند با انجام اقداماتی چون توقف «فراهم کردن منابع مالی و آموزش و فن آوری لازم» برای کسانی که قصد کشتن نيروهای آمريکايی در عراق دارند و کسانی که در تلاش دامن زدن به تنش های قومی هستند، حسن نيت خود را نشان دهد.


ايجاد اعتماد بين طرفين


دور اول مذاکرات رسمی ايران و آمريکا که پس از ۲۷ سال قطع رابطه صورت می گرفت در ۲۸ مه سال جاری انجام شد و دو طرف نسبت به نتايج آن با احتياط برخورد کردند.


ايران برای برگزاری دور دوم مذاکرات در ماه گذشته اعلام آمادگی کرده بود ولی کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و ساير مقامات آمريکايی خواشتار تاخير در اين زمينه شده بودند، چرا که به گفته آنها، تهران اقدامی برای قطع آنچه که آمريکا «حمايت ايران از شورشيان و ضربه زدن به نيروهای آمريکايی در عراق» اعلام کرده، انجام نداده است.


دولت عراق که ميزبان اين گفت وگوهاست به هر دو طرف فشار وارد آورد که هر چه سريعتر دور دوم مذاکرات آغاز شود.


لبيد ابوی، يک مقام ارشد در وزارت امور خارجه عراق به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: « آنچه که ما اميد داريم که از اين گفت وگوها حاصل شود ايجاد اعتماد بين دو طرف است. موضوعات مختلفی روی زمين مانده که ضروری است آنها درباره آن به توافق برسند.»


وی در عين حال گفته است که نبايد موضوع بازداشت ايرانی ها در اربيل بر مذاکرات سايه افکند، چرا که طرح آن ممکن است هدف اوليه اين گفت وگو که همانا کمک به عراق است را تحت تاثير قرار دهد.


آقای ابوی افزود:«ما از اين دو کشور می خواهيم که برای حل مشکلاتمان به ما کمک کنند و از همه ابزارهای خود در اين زمينه استفاده کنند.»


XS
SM
MD
LG