لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

«پیشنهاد مذاکره ایران و آمریکا باید بررسی شود»


آقای حسینی می گوید که باید مقصود از پیشنهاد برادعی مشخص شود.
آقای حسینی می گوید که باید مقصود از پیشنهاد برادعی مشخص شود.

جمهوری اسلامی می گويد که پيشنهاد محمد البرادعی درباره مذاکره ايران و آمريکا بايد مورد بررسی قرار گيرد و مشخص شود که مقصود آن چيست.


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، اين موضعگيری را در واکنش به اظهارات مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ابراز کرد که از تهران خواسته بود تا برای حل و فصل مسائل هسته ای خود با آمريکا وارد مذاکره مستقيم شود.


محمد علی حسينی در عين حال گفت که فعاليت های هسته ای ايران در چارچوبی مدون قرار دارد و فارغ از فراز و نشيب های سياسی دنبال می شود.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسيده بود با توجه به دور جديد تعامل ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی گويا قطار هسته ای ايران ترمز دار شده است، گفت: «ترمزی در کار نيست.»



سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيده بود با توجه به دور جديد تعامل ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی گويا قطار هسته ای ايران ترمز دار شده است، گفت: ترمزی در کار نيست.

مقامات جمهوری اسلامی که درگير پرونده هسته ای آن هستند هفته گذشته چندين دور مذاکره با معاون البرادعی در تهران انجام دادند تا پيرامون ابهامات موجود آژانس درباره فعاليت های اتمی ايران پاسخ های لازم را ارائه کنند.


دو طرف توافق کرده اند که ظرف مدت ۶۰ روز مسائل موجود ميان آژانس بين المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی را حل و فصل نمايند.


بدنبال مذاکرات هفته گذشته ميان اولی هاينون، معاون مديرکل آژانس و جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، تهران با بازرسی آژانس از تاسيسات آب سنگين اراک موافقت کرد.


ايران پيشتر اجازه بازديد آژانس بازرسی از راکتور آب سنگين اراک را لغو کرده بود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته بود تا پروژه راکتور آب سنگين اراک را متوقف کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موافقت ايران برای حضور بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در تاسيسات آب سنگين اراک گفته است:« قرار شد که برنامه ريزی انجام شود و بازرسی های آژانس بر اساس موافقت نامه پادمان از اين تاسيسات نيز انجام گيرد؛ همکاری ايران با آژانس نيز بر اساس مقرارت بين المللی ادامه خواهد داشت.»



«همکاری آمريکا با گروه های تروريستی عراق»



سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بخشی ديگر از اظهارات خود در جمع خبرنگاران، ايالات متحده را متهم کرد که با گروه های تروريستی عراقی در «تعامل» است.


وی مدعی شد که آمريکايی ها چشم های خود را بر روی کسانی که دست به عمليات تروريستی در عراق می زنند، می بندند.


آقای حسينی در ادامه آمريکايی ها را متهم به همکاری با هواداران حزب بعث کرد و گفت: «نمی خواهم بگويم که کجا آمريکايی ها با نيروهای بعثی نشست و برخاست دارند، ولی اينها مسايلی نيست که ايران از آن مطلع نباشد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران حاضر به ارائه توضيحات بيشتر در اين زمينه نشد.


ايران و آمريکا تاکنون يک دور مذاکره درباره مسائل امنيتی عراق برگزار کرده اند ولی يا اين وجود دو طرف ایراد اتهام به يکديگر را متوقف نکرده اند.



محمد علی حسينی، آمريکايی ها را متهم به همکاری با هواداران حزب بعث کرد و گفت: «نمی خواهم بگويم که کجا آمريکايی ها با نيروهای بعثی نشست و برخاست دارند، ولی اينها مسايلی نيست که ايران از آن مطلع نباشد.»

واشينگتن بارها ايران را متهم کرده که با ارسال اسلحه و آموزش شبه نظاميان شيعه عراقی درصدد ايجاد ناامنی در عراق و خروج سربازان آمريکايی از اين کشور است.


ايران در مقابل اين اتهامات را رد کرده و می گويد که علت ناامنی در عراق حضور آنچه آن را «اشغالگران» در اين کشور می داند، عنوان کرده است.


به رسميت شناختن حاکميت بحرين


موضوع يادداشت روزنامه کيهان که در آن بحرين، از کشورهای حاشيه خليج فارس را جزئی از خاک ايران دانسته بود موضوع ديگر مطرح در سخنگوی وزارت امور خارجه ايران بود.


محمد علی حسينی در اين باره گفت که اين موضع رسمی تهران نبوده و جمهوری اسلامی ايران حاکميت بحرين را به رسميت می شناسد و بر حسن همجواری تاکيد دارد.


وی موضعگيری روزنامه اصولگرای کيهان را در اين زمينه «شخصی» دانست و گفت که قرار نيست آنچه در رسانه ها، چه در ايران و چه در کشورهای منطقه مطرح می شود را عنوان موضع رسمی دولت ها بدانيم.


چاپ يادداشت روزنامه کيهان که هفته گذشته صورت گرفت واکنش تند مقامات بحرينی را برانگيخت و منامه خواستار توضيح تهران در اين زمينه شد.


در همين ارتباط ، دهها بحرينی با تظاهرات مقابل سفارت ايران در اين کشور، پرچم جمهوری اسلامی را با نشان آلمان نازی در دست گرفتند.


منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران در سفری چند ساعته به بحرين بار ديگر بر حسن همجواری با اين کشور خليج فارس تاکيد کرد و مقاله روزنامه کيهان را رد کرد.


بحرين از کشورهای بسيار کوچک حاشيه خليج فارس است که جمعيتی با اکثريت شيعه دارد، اما توسط يک خانواده سنی از يک قبيله عرب کويتی تبار اداره می شود. در حدود ۶۰ درصد از شهروندان بحرينی که شمارشان به ۷۲۵ هزار نفر می رسد شيعه هستند.


همچنين برخی گزارش ها حاکی است که ۲۵ درصد جمعيت بحرين، ايرانی تبار هستند.


مدير مسئول کيهان در مقاله خود از شورای همکاری خليج فارس به خاطر موضع گيری در باره جزاير سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک انتقادکرده و نوشته بود: «بحرين در جريان يک زد و بند غيرقانونی ميان شاه و دولت های آمريکا و انگليس از ايران جدا شده است. بحرين يکی از استان های ايران است و بحرينی ها خواهان بازگشت اين جزيره به سرزمين مادری خود هستند.»


XS
SM
MD
LG