لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

هراس اسرائيل از تقليد سياست اتمی اش توسط ايران


تاسیسات هسته ایران در اراک
تاسیسات هسته ایران در اراک
روزنامه « جروسالم پست» از قول مقامات اسرائيلی می نويسد که ايران می تواند به روند فعلی غنی سازی اورانيوم ادامه دهد بدون آنکه توليد سلاح هسته ای را هيچگاه علنی کند.

همزمان با تداوم فعاليت های ايران برای افزايش توانايی خود در توليد اورانيوم غنی شده و زمينه سازی برای توليد سلاح هسته ای، مقامات دولت اسرائيل بيش از پيش نگران آن هستند که جمهوری اسلامی نيز مشابه با روش اسرائيل يک سياست ابهام آميز و پنهانکارانه در مورد دستيابی آن کشور به سلاح هسته ای را در پيش بگيرد.

يک مقام ارشد در امور دفاعی اسرائيل به روزنامه « جروسالم پست» گفت :« احتمال در پيش گرفتن يک چنين سياستی از سوی ايران رو به افزايش است.»

روز دوشنبه لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا برای ديدار و مذاکره با ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل وارد اين کشور شد. محورهای اصلی اين مذاکرات چالش های ناشی از تداوم برنامه های هسته ای ايران و همچنين حفظ موقعيت نظامی برتر اسرائيل در منطقه خاورميانه است.

با مراسم گارد احترام از وزير دفاع آمريکا استقبال شد و وی سپس از موزه قربانيان هولوکاست ديدار کرد. سفر وزير دفاع آمريکا به اسرائيل يک هفته پس از ديدار دريادار جيمز استاوريديس سرفرمانده نيروهای آمريکايی مستقر در اروپا از اسرائيل صورت می گيرد.

روزنامه « جروسالم پست» می افزايد که دولت ايران در روند غنی سازی اورانيوم به پيشرفت خود ادامه داده و ثابت کرده که قادر است اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد توليد کند. ارزيابی های عمومی حاکی از آن است که اگر حکومت ايران تصميم بگيرد، ظرف چندين ماه قادر خواهد بود مقدار لازم اورانيوم با غلظت ۹۰ درصد برای توليد يک بمب هسته ای را توليد کند.

رويداد نگران کننده ديگر برای دولت اسرائيل تصميم ماه گذشته دولت ايران است که اعلام کرد مجموعه ای از سانتريفوژهای پيشرفته خود را به مرکز هسته ای «فردو» واقع در کوهستانهای اطراف شهر قم منتقل خواهد کرد. ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل در سال ۲۰۰۹ به هنگام برملا شدن وجود چنين تاسيساتی، گفت که اين مرکز هسته ای در برابر حملات هوايی متعارف مصونيت دارد.

به نوشته روزنامه « جروسالم پست» ارزيابی های فعلی در اسرائيل حاکی از آن است که ايران در حال توليد و انبار کردن حجم بسيار زيادی از اورانيوم با غلظت پايين است. يک چنين اندوخته ای در آينده به ايران امکان خواهد داد تا در صورت لزوم حجم مورد نياز اورانيوم با غلظت بالا برای توليد چند سلاح هسته ای را توليد کند.

يک مقام ارشد امور دفاعی اسرائيل گفت :« ايران می تواند به راحتی به روند فعلی غنی سازی اورانيوم ادامه دهد. در اين روند ايران بر حجم اورانيوم غنی شده خود خواهد افزود بدون آنکه وارد مرحله مقدماتی توليد سلاح هسته ای شود و يا توليد اين تسليحات را علنا اعلام کند.»

در يک چنين حالتی نگرانی اسرائيل اين است که ايران توليد سلاح هسته ای را برای مدتها اعلام نکند و هنوز هم به بازرسان آژانس اجازه دهد که از برخی تاسيسات هسته ای آن کشور بازديد کنند. در آن صورت جامعه بين المللی توجيه لازم برای تشديد تحريم ها و يا حمله نظامی به ايران را نخواهد داشت .
XS
SM
MD
LG