لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

صالحی: ۱۳ تا ۱۵ کشور در نشست تهران درباره سوريه شرکت می کنند


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، گفته است که ۱۳ تا ۱۵ کشور در نشست «مشورتی تهران» درباره بحران سوريه در روز پنجشنبه حضور خواهند داشت. در همين حال، روسيه اعلام کرده سفير اين کشور در ايران در نشست تهران شرکت می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ علی اکبر صالحی که پس از جلسه هيات دولت صحبت می کرد، گفته است که « موضع ايران در قبال سوريه نفی خشونت به منظور توقف آن و برقراری گفت وگوی ملی است.»

وزير امور خارجه ايران گفته است:« بايد وضع سوريه را به گونه ای مديريت کنيم که آثار خشونت و افراط گرايی متوقف شود و گسترش نيابد زيرا در غير اينصورت زمينه های بحران در منطقه فراهم می شود و آثار سلبی آن همه کشورها را در بر می گيرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است اين نشست در سطح وزيران امور خارجه برگزار شود

از زمانی که خبر برگزاری «نشست مشورتی تهران» در خصوص بحران سوريه منتشر شده است، تا کنون مقام های ايرانی نام کشورهای و مقام های شرکت کننده در اين نشست را مشخص نکرده اند.

اين در حالی است که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از ماريا زاخارووا، معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسيه، گفته است که سفير روسيه در ايران در نشست مشورتی تهران شرکت می کند.

طبق اين گزارش ماريا زاخارووا گفته است: «اگر اين نشست برگزار شود سفير روسيه در ايران در آن شرکت خواهد کرد و سياست مسکو در قبال مساله سوريه مبنی بر توقف فوری خونريزی ها و پايان رنج و آلام مردم اين کشور را مورد تاکيد قرار خواهد داد.»

حسين امير عبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه، گفته بود، کشورهايی که «موضع اصولی و واقع بينانه» در قبال بحران سوريه دارند به نشست تهران دعوت شده اند.

ايران يکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جريان نا آرامی های ۱۷ در سوريه بوده است. جمهوری اسلامی کشور های غربی و عرب منطقه را متهم می کند برای تقويت موقعيت اسرائيل در منطقه از گروه های افراطی در سوريه حمايت می کنند.

در همين زمينه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، در هفته جاری در ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، بر ضرورت حفاظت از همپيمانی با نظام اين کشور تاکيد کرده بود.

خبرگزاری دولتی سوريه به نقل از جليلی گزارش داد که گفته است: «ايران اجازه نخواهد داد محور مقاومت که سوريه يکی از بخش‌های اصلی آن است شکسته شود.»

نبرد حلب

در همين حال در پايان روز چهارشنبه نيروهای دولتی و مخالفان گزارش های متناقضی از درگيری ها در شهر حلب، پایتخت تجاری سوريه، ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش سوريه عمليات زمينی خود را عليه مخالفان مسلح در شهر حلب آغاز کرده است. مخالفان حکومت بشار اسد سه هفته پيش بخش هايی از اين شهر را به تصرف خود در آوردند.

تلويزيون دولتی سوريه و همچنين خبرگزاری دولتی اين کشور، از صبح چهارشنبه خبرهايی از پيروزی‌های نيروهای ارتش سوريه در حلب منتشر کردند. بنا بر اين گزارش‌ها، نيروهای دولتی موفق شدند کنترل کامل منطقه صلاح الدين را باز پس گيرند، و ضمن کشتن شماری از «تروريست‌ها»، تعدادی از اتباع خارجی مسلح را در اين منطقه دستگير کنند.

اين در حالي است که مخالفان مسلح حکومت بشار اسد ضمن رد ادعا های رسانه های دولتی مي گويند، در شهر حلب همچنان در حال مقاومت هستند و هنوز بخش هايی از اين شهر را در اختيار دارند.
XS
SM
MD
LG