لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

ديدار متکی و رايس در پرده ابهام


ایران می گوید دیدار رایس و متکی در جریان کنفرانس شرم الشیخ منتفی است
ایران می گوید دیدار رایس و متکی در جریان کنفرانس شرم الشیخ منتفی است

به رغم آن که تهران احتمال ديدار منوچهر متکی و کاندولیزا رايس در نشست شرم الشيخ را منتفی می داند، وزارت امورخارجه آمريکا می گويد آماده چنین ملاقاتی، در صورت تشخيص مفيد بودن آن، است.


مهدی مصطفوی، قائم مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه يازدهم ارديبهشت به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت فعلا شرايط لازم برای گفت‌ وگو و مذاکره با آمريکا در جریان نشست شرم الشیخ وجود ندارد.


ايران روز يکشنبه ۲۹ آوريل اعلام کرد که در نشست بين المللی عراق در شرم الشيخ مصر شرکت می کند. کنفرانس بين المللی شرم الشیخ، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی وبرقراری ثبات و امنيت عراق با حضور همسايه های این کشور و پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است از ۳ تا ۴ ماه مه در مصر برگزار می شود

ايران روز يکشنبه ۲۹ آوريل اعلام کرد که در نشست بين المللی عراق در شرم الشيخ مصر شرکت می کند. کنفرانس بين المللی شرم الشیخ، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی وبرقراری ثبات و امنيت عراق با حضور همسايه های این کشور و پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است از ۳ تا ۴ ماه مه در مصر برگزار می شود.


آقای مصطفوی که در پاسخ به پرسشی درباره ديدار احتمالی منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران و کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، در جريان کنفرانس امنيت عراق در شرم الشيخ عراق سخن می گفت، افزود فعلا شرايط لازم برای گفت‌ وگو و مذاکره وجود ندارد، اما اگر زمانی شرايط آماده شود ما می‌توانيم برای روابط رسمی نيز فکر کنيم.


قائم مقام وزارت امور خارجه ايران درباره شرايط تهران برای برقرای رابطه گفت: « ما شرايط سالم شدن روابط مان را با آمريکا، از گذشته بارها مطرح کرده‌ايم. آن‌ها نيز می‌دانند که چه بايد بکنند که شرايط را برای مذاکره و برقراری يک رابطه سالم آماده کنند. هر زمانی که آمريکايی‌ها تصميم بگيرند اين زمينه را آماده کنند، ما مشکلی نداريم، آمريکا بايد روحيه و رفتار استکباری خود را نسبت به ما کنار بگذارد و اثبات کند که در مقام دشمنی با ما نيست».


از سوی ديگر ديويد ساترفيلد، هماهنگ کننده وزارت امور خارجه‌ آمريکا در امور عراق به خبرنگاران گفت کاندوليزا رايس آماده است با ايران درجريان نشست‌های بين المللی عراق در شرم‌ الشيخ گفت ‌وگو کند، اما به شرط آن که چنين ديداری مفيد به نظر برسد.


آقای ساترفیلد افزود ما برای هرچه که ممکن است در قالب گفت ‌وگوهای مثمرثمر درباره‌ عراق مطرح شود، آمادگی داريم.


آقای ساترفيلد گفت: «اميدواريم در کل شاهد برداشته شدن گام های مثبتی از جانب ايران باشيم که با موضع لفظی ايران درباره‌ عراق سازگاری داشته باشد چرا که ايران تاکيد می کند که خواهان عراقی با ثبات و صلح و دارای حق حاکميت در چارچوب مرزهايش است».


در همين زمينه، يک مقام بلند پايه آمريکا، که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رويترز گفت که آمريکا ايران را برای گفت ‌وگوهای دو جانبه تحت فشار نمی‌گذارد. او همچنين افزود در صورت هر ديدار احتمالی دستور مداکره درباره‌ی برنامه‌ هسته‌ ای ايران نخواهد بود.


آمريکا به تصميم ايران برای شرکت در اجلاس شرم الشيخ که پس از رايزنی های گسترده مقام های عراقی اتخاذ شد، واکنش مثبت نشان داده است.


کاندوليزا رايس نيز پس از اعلام تصميم ايران برای شرکت در کنفرانس شرم الشيخ، رودر رو شدن با منوچهر متکی، همتای ايرانی خود را منتفی ندانسته اما تاکيد کرده که در صورت این ديدار، محور گفت و گوی وزيران خارجه آمريکا و ايران تنها مساله عراق خواهد بود.


XS
SM
MD
LG