لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

«دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا برگزار می شود»


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، گفت دور دوم مذاکرات مقام های ايرانی و آمريکايی درباره اوضاع عراق روز سه شنبه در بغداد برگزار می شود
هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، گفت دور دوم مذاکرات مقام های ايرانی و آمريکايی درباره اوضاع عراق روز سه شنبه در بغداد برگزار می شود

هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، گفت دور دوم مذاکرات مقام های ايرانی و آمريکايی درباره اوضاع عراق روز سه شنبه، ۲۴ ژوئيه، در بغداد برگزار می شود.


آقای زيباری در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری رويترز گفت:«عراق ميزبان دومين دور گفت وگوهای ايران و آمريکا در ۲۴ ماه جاری خواهد بود. ما از اين گفت وگو حمايت می کنيم و اميدواريم به نتايج ملموسی در بر داشته باشد».


دور اول اين گفت وگوها در خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار شد. در اين گفت وگو ها حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق حضور داشتند.


دور اول اين مذاکرات نخستين مذاکرات رسمی دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک در سال ۱۳۵۹ خورشيدی بود و به موضوع «بحران عراق» اختصاص داشت.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، هفته گذشته آمادگی واشينگتن و تهران را برای آغاز دور جديد گفت گوها درباره امنيت و ثبات عراق اعلام کرده بودند.


آقای مک کورمک گفته بود:« با توجه به شرايط عراق و ادامه رفتار ايران که به افزايش بی ثباتی در اين کشور منجر شده، مناسب خواهد بود که نشستی رو در رو با مقامات ايرانی داشته باشيم».


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا افزوده بود:«در اين نشست به مقام های ايران اعلام خواهيم کرد اگر طبق گفته های خودتان خواهان عراقی با ثبات تر و امن تر و آرام تر هستيد، می بايست رفتار خود را عوض کنيد».


دور اول اين گفت وگوها در خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار شد. در اين گفت وگو ها حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق حضور داشتند

به گفته آقای مک کورمک ايران بايد حمايت خود را از گروه های شورشی که به گسترش جنگ های قومی در عراق دامن می زنند، قطع کند.


محورهای مذاکره ميان ايران و آمريکا


رايان کروکر در پايان دور نخست اين گفت وگوها با تشبيه اين مذاکرات به يک «نشست حرفه ای» نتايج گفت وگوها را «مثبت» دانسته ولی گفته بود که بحث ميان طرفين درباره عراق و فقط عراق بود .


آقای کروکر افزوده بود:« او به ايرانی های حاضر در مذاکرات گفته است که لازم است جمهوری اسلامی درباره رفتار خود مراقب باشد و تجهيز، تزريق مالی و آموزش شبه نظاميان را متوقف کند.»


واشينگتن جمهوری اسلامی را متهم می کند که با حمايت مالی و تسليحاتی از شورشيان به ناآرامی های قومی در عراق دامن می زند. تهران اين اتهام را رد می کند.


سفير آمريکا در عراق با اعلام اينکه صحبت درباره نحوه اقدامات ايران است، گفته بود: « من به ايرانی ها موضوعات مشخصی را متذکر شدم درباره رفتارشان در عراق و حمايتی که از شبه نظاميان انجام می دهند تا عليه نيروهای عراقی و ائتلاف بجنگند.»


به گفته سفير آمريکا، «نماينده جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده است تا کميته سه جانبه ای با حضور آمريکا، عراق و ايران برای برداشتن گام های عملی درباره عراق تشکيل شود که اين پيشنهاد برای تصميم گيری به واشينگتن ارسال خواهد شد.»


پيشتر برخی رسانه ها به نقل از روزنامه عراقی «الصباح» که به گروه های شيعه در دولت نوری المالکی نزديک است، نوشته بودند که روشن شدن وضعيت مجاهدين خلق در عراق يکی از محور های اصلی گفت وگوهای جمهوری اسلامی و آمريکا بوده است.


الصباح نوشته بود که اين مذاکرات درباره چهار محور، مساله سلاح های ايرانی در عراق، وضعيت و سرنوشت مجاهدين خلق در عراق، حضور نظامی آمريکا در منطقه و زمان خروج آمريکا از عراق است.


XS
SM
MD
LG