لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

لاريجانی: دادستان کل نظارتی بر دادسراها و دادستانی تهران ندارد


صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه، روز سه شنبه در مراسم معارفه جدید رييس ديوان عالی کشور از فقدان نظارت دادستان کل کشور بر دادسرا ها و دادستانی ها انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، صادق لاريجانی گفته است: «در حال فعلی اين کيفيتی که دادستان کل در آن مستقر است نظارتی بر دادسراها و دادستانی‌ها ندارد و در مورد شهر تهران نيز چنين است و فکر نمی‌کنم اين در شان دادستانی کل باشد.»

آقای لاريجانی همچنين ابراز اميدواری کرده که «با يافتن راهکارهای قانونی و عملی اين وظيفه را برای دادستانی کل احيا» کند.

مراسم معارفه غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، و آيت الله محسنی گرکانی، رييس ديوان عالی کشور، روز سه شنبه برگزار شد.

رياست ده ساله آيت‌الله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائيه ماه گذشته به پايان رسيد و صادق لاريجانی، عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، از سوی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان رییس جدید قوه قضاییه منصوب شد.

« اسم دادستانی کل بايد تبديل به واقعيت شود»

در مراسم روز سه شنبه، قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان سابق کل کشور، نيز گفت: اسم دادستانی کل بايد تبديل به واقعيتی شود که بتواند در نظارت بر زندان‌ها، اصلاح مجرمان و وظايف محوله بيش از پيش موثر باشد.

آقای دری نجف آبادی همچنين گفت: در همين حوادث اخير ما به عنوان دادستانی کل به صورت غير مستقيم توانستيم اقدامات خوبی انجام دهيم ولی نياز است که در اين راستا اقداماتی صورت گيرد.

فعالان سياسی در ايران می گويند: دادستان کل کشور نظارتی بر اقدامات دادستانی تهران ندارد که نقش اصلی را در بازداشت های اخير حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بر عهده داشته است.

به گفته اين افراد، سعيد مرتضوی، دادستان تهران، حکم دستگيری بسياری از فعالان مدنی و سياسی ايران را در هفته‌های گذشته صادر کرده است.

در همين زمينه مهدی کروبی در نامه ای به آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رييس سابق قوه قضائيه، از وی خواسته بود تا پيش از پايان گرفتن دوران تصدی خود بر این قوه، مسئله بازداشت شدگان اخير را حل کند.

آقای کروبی در نامه خود با اشاره به اين که «دادستانی تهران به ابزاری جهت سرکوب معترضان قانونی به نتيجه انتخابات تبديل شده است» تصريح کرده بود: اين بخش از قوه قضائيه زير نظر رييس اين قوه اداره نمی شود.

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند

طی نزديک به هفتاد روز که از انتخابات رياست جمهوری ايران می گذرد، گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويد دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG