لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

آغاز مشورت ها برای تشکيل کابينه جديد لبنان


فواد سنيوره، نخست وزير لبنان.
(عکس از AFP)
فواد سنيوره، نخست وزير لبنان. (عکس از AFP)

فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، روز جمعه، مشورت های خود با نمایندگان پارلمان اين کشور برای تشکيل کابینه جدید لبنان را آغاز کرد.


فواد سنيوره روز چهارشنبه از جانب ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان، مامور تشکيل کابينه جديد شد، این در حالی است که حزب الله و متحدان اين گروه از اين اقدام آقای سليمان استقبال نکرده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، اين مشورت ها روز شنبه پايان می يابد و قرار است روز شنبه آقای سنيوره بارديگر با رييس جمهوری لبنان ديدار کرده و فهرست نهايی را در اختيار وی قرار دهد.


نخست وزير لبنان اعضای کابينه جديد را به آقای سليمان معرفی می کند و پس از تاييد رييس جمهوری، اسامی انها اعلام خواهد شد.


با ميانجيگری اتحاديه عرب و قطر، جناح های رقيب در لبنان در نشست دوحه موافقت کردند تا برای پايان دادن به بحران سياسی در اين کشور دولت وحدت ملی تشکيل دهند.


جناح اکثريت پارلمان لبنان، که از حمايت غرب و عربستان سعودی برخوردار است، با حناح مخالفان دولت به رهبری حزب الله، که از جانب ايران و سوريه حمايت می شود، در ۲۱ ماه مه در دوحه، پایتخت قطر، توافقنامه ای را امضاء کردند که بر اساس آنها نحوه توزيع وزارتخانه را مشخص می کرد.


  • فواد سینیوره، نخست وزیر، روز شنبه با رييس جمهوری لبنان ديدار کرده و فهرست نهايی را در اختيار وی قرار می دهد.

نشست دوحه، به دنبال خشونت ها در لبنان صورت گرفت که ۶۵ کشته بر جای گذاشت و گروه حزب الله توانست بخش غربی بیروت را به تصرف خود در آورد. اين خشونت ها بدترين درگيری ها از زمان پايان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۹۰ بود.


به نظر می رسد توافق دوحه به حدود يک سال و نيم بحران پایان دهد و در اولین گام پس از این توافق، پس از شش ماه خالی ماندن پست رياست جمهوری، ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان به مقام رياست جمهوری انتخاب شد.


فريد مکاری، نايب رييس پارلمان لبنان و از اعضای جناح اکثريت پارلمان، پس از ديدار با فواد سنيوره گفت: آنچه اکنون در حال وقوع است، آزمايشی برای جناح اکثريت است که نشان خواهد داد که آيا آنها واقعا می خواهند درهای آشتی و توافق را باز کنند و يا نه.


براساس توافقنامه دوحه جناح اکثريت پارلمان لبنان ۱۶ وزارتخانه، حزب الله و متحدان آن ۱۱ وزارتخانه و رييس جمهوری جديد نيز سه وزارتخانه در اختيار خواهند داشت.


در همين حال، انور خليل، از اعضای پارلمان لبنان و گروه امل، نيز گفت: هدف از اين مشورت ها افزايش وحدت و پرهيز از اختلاف است.


نمايندگانی که روز جمعه با آقای سنيوره ملاقات کردند نسبت به روند تشکيل دولت وحدت ملی در لبنان ابراز خوشبينی کردند.


سعد حريری، رهبر جناح اکثريت پارلمان لبنان، به خبرنگاران گفت: فضای مشورت ها برای تشکيل کابينه مثبت است.


نظام سياسی لبنان از زمان استقلال اين کشور در سال ۱۹۵۳ بر اساس تقسيم قدرت سياسی ميان گروه های مختلف قومی پايه ريزی شده است.


بر اساس تفاهم دهه چهل ميلادی ميان نيروهای سياسی لبنان، رييس جمهوری اين کشور از ميان مسيحيان مارونی، نخست وزير از ميان مسلمانان سنی مذهب و رييس پارلمان از ميان شيعيان انتخاب می شوند.


XS
SM
MD
LG