لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۲

اوباما خواستار آزادی سه شهروند آمريکايی زندانی در ايران شد


 ايران در ارديبهشت امسال به مادران سه شهروند آمريکايی اجازه داد تا با سفر به ايران با فرزندان‌شان ديدار کنند.
ايران در ارديبهشت امسال به مادران سه شهروند آمريکايی اجازه داد تا با سفر به ايران با فرزندان‌شان ديدار کنند.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه در آستانه سالگرد بازداشت سه شهروند آمريکايی در ايران، با صدور بيانيه ای خواهان آزادی فوری آنها شد.

رئيس جمهوری آمريکا در این بيانيه‌ تاکيد کرده است شين باور، جاشوا فتال و سارا شورد «جرمی» مرتکب نشده اند.

باراک اوباما می گوید بازداشت «ناعادلانه‌» اين سه نفر به مسايلی که باعث اختلاف آمريکا و جامعه بين الملل با دولت ايران شده است، ارتباطی ندارد.

در ۳۱ ژوئيه ۲۰۰۹ ، نهم مرداد ۱۳۸۸، شين باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، به همراه سارا شورد، ۳۱ ساله، به اتهام ورود غيرمجاز در منطقه مرزی ايران و عراق بازداشت شدند. اين سه شهروند آمريکايی بعدا از سوی مقامات جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند. اين در حالی است که خانواده اين سه کوهنورد آمريکايی با رد اين اتهام می گويند آنها برای گردش به کردستان عراق رفته بودند.

باراک اوباما در بيانيه خود تاکيد کرده است که اين سه جوان دشمنی با دولت ايران ندارند و احترام زيادی برای ملت ايران قائلند.

در همين زمينه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه بار ديگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست که سه کوهنورد آمريکايی را آزاد کند.

هيلاری کلينتون در بيانيه ای گفته است: «ما از ايران می خواهيم اقدام درست را انجام داده و اجازه دهد اين سه آمريکايی به خانه و نزد خانواده خود برگردند.»

به گزارش آسوشيتدپرس خانواده‌های اين سه کوهنورد آمريکايی روز جمعه در آستانه يکمين سال بازداشت فرزندانشان در مقابل دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک تجمع کرده‌اند.

طبق اين گزارش دهها نفر در حمايت از اين خانواده ها با در دست داشتن پلاکاردهايی به مناسبت يکمين سالگرد بازداشت سه کوهنورد آمريکايی در مقابل دفتر نمايندگی ایران در نيويورک تجمع کرده‌اند.

لورا فتال، مادر جاش، گفته است:«من فرزند بيگناهی دارم که به همراه دو دوست بيگناهش در زندان رنج می کشند. اکنون زمان ان فرا رسيد که به خانه برگردند.»

لورا فتال می گويد فرزندش به همراه دو دوستش طی دوازده ماه گذشته در زندان زير فشار روانی بسيار بدی قرار داشته اند.

سيندی هيکی، مادر شین باور، نيز بازداشت «سياسی» و«نا عادلانه» فرزندش را محکوم کرده است.

مادران اين سه کوهنورد گفته‌اند از ماه مه (ارديبهشت) زمانی که با فرزندانشان در ايران ديدار داشتند، تا کنون خبری از آنها دريافت نکرده‌اند.

ايران در روزهای آخر ارديبهشت امسال به مادران اين سه شهروند آمريکايی اجازه داد تا با سفر به ايران با فرزندان‌شان ديدار کنند.

عفو بين‌الملل : سه آمريکايی را آزاد کنيد

سازمان عفو بين الملل نيز روز جمعه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است اين سه کوهنورد آمريکايی را آزاد کند.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل، در بيانيه‌ای اعلام کرده است: «مشخص شده است که مقامات ايران مستنداتی برای تعقيب قضايی اين سه نفر ندارند».

عفو بين‌الملل با ابراز نگرانی از اين که احتمالا اين سه شهروند آمريکايی به دليل مليت‌شان در بازداشت به سر می‌برند، خواستار آزادی فوری آنها شده است.

سازمان عفو بين‌الملل همچنين خواستار آن شده است که اين سه کوهنورد آمريکايی در زندان امکان دسترسی به وکلای خود، خدمات مشورت کنسولی، تماس با خانواده‌ها و همچنين معالجات پزشکی را داشته باشند.

این در حالی است که سيندی هيکی، مادر شین باور، روز جمعه از این که این سه نفر از دسترسی به وکیل محرومند انتقاد کرده است.

نورا شورد، مادر سارا شورد، نیز گفته است که به رغم آن که در دخترش علایم مقدماتی سرطان رحم دیده شده و غده نامعینی هم در سینه دارد، هیچ نشانی از این که در زندان تحت مراقبت‌های کافی قرار گرفته باشد وجود ندارد.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی می‌گويند که اين سه کوهنورد آمريکايی را در خاک ايران بازداشت کرده‌اند، در خردادماه سال جاری نشريه «نيشن» چاپ آمريکا در گزارشی اعلام کرد با دو شاهد عينی گفت‌وگو کرده و آنها تاييد کرده و گفته‌اند که سه کوهنورد آمريکايی در زمان دستگيری، در خاک عراق بوده‌اند.

استر کاپلان از نيشن در گفت‌وگو با وب‌سايت «دموکراسی نو» (دموکراسی اکنون) در این زمینه، گفته بود: «اين دو شاهد می‌گويند ناجا، نيروی انتظامی ايران، آنها را به زور خواسته‌اند ببرند وقتی سه کوهنورد نرفتند، تير هوايی شليک کردند.»
XS
SM
MD
LG