لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

بهای هر بشکه نفت خام از مرز ۱۴۲ دلار گذشت


بهای نفت در بازار های جهانی به رکورد جدیدی دست یافت.
بهای نفت در بازار های جهانی به رکورد جدیدی دست یافت.

قيمت جهانی نفت روز جمعه به بالاترين حد خود، مرز ۱۴۲ دلار رسيد و این همزمان با کاهش بيشتر ارزش دلار آمريکا و پايان هفته ای بی ثبات در بازار های بين المللی بورس و سهام بود.


در معاملات الکترونيک در نيويورک، نفت خام دريای شمال از نوع برنت برای تحویل در ماه اوت هر بشکه ۱۴۲ دلار و۱۳ سنت و نفت خام شیرین هر بشکه ۱۴۲ دلار و ۲۶ سنت معامله شد.


مايکل ديويس کارشنای مالی موسسه ساکدن در لندن مي گويد: با افزايش بهای نفت خام نگرانی های فعلی از آينده بازار سهام نيز بيشتر خواهد شد و سرمايه گذاران در جستجوی سرمايه گذاری و سود آوری مطمئن تر به بازار کالاهای مصرفی روی خواهند آورد و اين باعث گرانی بيشترایِن کالاها خواهد شد.


ریيس سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، روز پنجشنبه پيش بينی کرده بود که با توجه به روند رو به کاهش ارزش دلار آمريکا و ادامه بحران های منطقه ای، بهای نفت خام تا پايان سال جاری ميلادی ممکن است از مرز ۱۷۰ دلارنيز عبور کند.


بهای نفت خام برای اولين بار پس ازانتشار اين پيش بينی توسط شکيب خليل، وزير نفت الجزاير و ریيس دوره ای اوپک، در روز پنجشنبه به مرز ۱۴۰ دلار رسيد.


  • ریيس سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، روز پنجشنبه پيش بينی کرد که با توجه به روند رو به کاهش ارزش دلار آمريکا و ادامه بحران های منطقه ای، بهای نفت خام تا پايان سال جاری ميلادی ممکن است از مرز ۱۷۰ دلارنيز عبور کند

بهای نفت خام طی يکسال اخير دو برابر شده و خريداران و مصرف کنندگان اين محصول دليل آنرا عرضه ناکافی نفت توسط کشورهای عضو اوپک مي دانند.


در مقابل سازمان اوپک که ۴۰ در صد نفت خام جهان را توليد مي کند، مدعی است که کمپانی های بزرگ واسطه که کنترل توزيع نفت را در دست دارند به بهانه کاهش ارزش دلار و بی ثباتی در برخی کشور های توليد کننده مثل عراق، ايران و نيجريه، بازار نفت را بی ثبات کرده و به شکل مصنوعی بهای آنرا افزايش مي دهند.


به اعتقاد برخی کارشناسان يکی ديگر از دلائل افزايش بهای نفت از اوائل اين هفته، تصميم کشورهای بزرگ نفت خيز بود که با وجود نگرانی کشورهای مصرف کننده در مورد بروز بحران ناشی از کمبود انرژی، حاضر نشدند ميزان توليد خود را افزايش دهند.


تصميم روز يکشنبه رهبران عربستان برای افزايش توليد روزانه خود به سطح ۹ ميليون و هفتصد هزار بشکه در روز نيز عملا نتوانست از نگرانی ها بابت کمبود انرژی بکاهد.


دلالان نفت مي گويند عامل ديگر افزايش قيمت در اين هفته، انفجار در يک خط لوله انتقال نفت در نيجريه توسط شورشيان بود که روز شنبه روی داد.


در جريان اين مورد جديد از حملات متناوب شورشيان به تاسيسات نفتی در اين کشور، آنها يکی از خط لوله های مهم انتقال نفت متعلق به شرکت چورون را منفجر کردند.


شرکت نفتی بزرگ شل نيز اعلام کرده که پس از حمله اخير به تاسيسات اين شرکت در حوزه نفتی بونگا در نيجريه قادر نيست که ۲۲۵ هزار بشکه در روز، ميزان پيش بينی شده توليد در اين حوزه را برای ماه های جاری به بازار عرضه کند.


در مجموع ادامه ناآرامی و حملات شورشيان در دلتای نيجر در دو سال گذشته، ميزان توليد نفت در اين منطقه را که از بزرگترين مراکز نفتی آفريقا است يک جهارم کاهش داده است.


XS
SM
MD
LG