لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

«انتقاد از نحوه رفتار با منصور اسانلو در زندان»


کانون مدافعان حقوق بشر روز شنبه با انتشار بيانيه ای، از وضعيت منصور اسانلو، رييس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در زندان رجايی شهر کرج انتقاد کرد.


کانون مدافعان حقوق بشر در بيانيه خود تحت عنوان « اصول را از ياد نبريم» با اشاره به وضعيت آسف بار آقای اسانلو در زندان، به ويژه با بيماری او، از مديريت زندان رجايی شهر کرج خواست با توجه به صراحت قانون زندان ها، تسهيلات مناسبی جهت مداوای چشم، معالجه کليه و تمهيد يک معالجه مستمر و مفيد را برای اين فعال کارگر زندانی فراهم کند.


محمد علی دادخواه، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، در گفت و گو با « راديو فردا» با اشاره به موادی از بيانيه جهانی حقوق بشر که ايران نيز ملزم به رعايت آنها است، گفت: « زندانی، انسان است و قانون بايد حافظ سلامتی و جان او در زندان باشد.»


وی افزود: « يکی از اين موارد، مراقبت های پزشکی از متهم و زندانی است. علاوه بر اين، در قانون اساسی هم به صراحت در اين مورد تاکيد به عمل آمده است که بايد شخصيت و کرامت متهم و زندانی حفظ شود.»


آقای دادخواه با توجه به اين موارد نتيجه گرفت که هر گونه ممانعت در اين خصوص غير قانونی خواهد بود و افزود: « بايد در اين نحوه رفتار با آقای اسانلو تجديد نظر شود و او بايد به مراقبت های پزشکی دسترسی داشته باشد.»


بر اساس گزارش ها، آقای اسانلو که تاکنون سه عمل جراحی چشم داشته است، بايد به طور مرتب از سوی متخصصان چشم معاينه شود و تحت معالجه قرار داشته باشد.


  • « بايد در اين نحوه رفتار با آقای اسانلو تجديد نظر شود و او بايد به مراقبت های پزشکی دسترسی داشته باشد.»
محمد علی دادخواه، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر

در عين حال، رييس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، به گفته مادر و همسرش، دچار ناراحتی هايی در قلب و کليه خود است.


کانون مدافعان حقوق بشر در بيانيه خود همچنين تاکيد کرد که « در هيچ نگرش انسانی، اتهام زندانی عامل آن نخواهد بود که متهم از بهداشت، امنيت و سلامت برخوردار نباشد».


پيشتر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه با انتشار اطلاعيه ای از ضرب و شتم منصور اسانلو در زندان رجايی شهر به خاطر مخالفت با انتقالش به بيمارستانی به جز بيمارستان لبافی نژاد تهران خبر داده بود.


پس از آن، مادر اين فعال کارگر زندانی در مصاحبه با راديو فردا، اين موضوع را مورد تاييد قرار داد و گفت:« به پاها و دستان پسرم پابند و دستبند زدند و خواستند که او را به بيمارستانی به جز بيمارستان لبافی نژاد اعزام کنند که با مقامتش مواجه شدند.»


خانم اسانلو اضافه کرد: « منصور گفته بود که پرونده پزشکی اش در بيمارستان لبافی نژاد است و او حاضر نيست که به بيمارستان ديگری برود. در مقابل ماموران هم او را بر روی زمين کشيدند و به او لگد زدند که دست و پاهايش زخم شد.»


آقای دادخواه با اشاره به اظهارات خانواده منصور اسانلو و اطلاعيه سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه گفت: «هيچيک از اين موارد، منطبق با خردمندی، موازين قانونی و رعايت عدالت انسانی نبوده است.»


اين حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر خواستار تجديد نظر در رفتار با اين فعال کارگر زندانی شد.


اين در حالی است که تاکنون مقام های قوه قضاييه به انتقاد يوسف مولايی و پرويز خورشيد، وکلای مدافع آقای اسانلو، در زمينه نقض قوانين و حقوق شهروندی موکل زندانی خود پاسخی نداده اند.


اين فعال کارگری در سال ۱۳۸۵ به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی، به پنج سال زندان محکوم شد.


اين اتهامات به طور معمول از سوی مقام های امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران عليه فعالان اجتماعی و سياسی وارد می شود.


آقای اسانلو در شرايطی که در انتظار اعلام رای تجديد نظر در حکم پنج سال زندان خود بود، در تابستان سال گذشته در تهران بازداشت شد.


وی چند ماه پيش در نامه ای به سازمان های حقوق بشری و اتحاديه های کارگری از شکنجه و بدرفتاری با خود خبر داد. اين موضوع نيز مورد تاييد وکلای مدافع اين فعال کارگر زندانی قرار گرفته است، اما مقام های جمهوری اسلامی ايران تاکنون آن را تکذيب نکرده اند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG