لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

آمادگی بوتو برای ملاقات با معاون وزیر خارجه آمريکا


خانم بوتو که پس از چهار روز بازداشت خانگی، که روز گذشته پايان يافت، در شهر لاهور گفت : که آماده است تا با آقای نگروپونته ملاقات کند
خانم بوتو که پس از چهار روز بازداشت خانگی، که روز گذشته پايان يافت، در شهر لاهور گفت : که آماده است تا با آقای نگروپونته ملاقات کند

بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين و رهبر حزب مردم پاکستان،روز جمعه شانزدهم نوامبر، ضمن رد دولت انتقالی اين کشور، ابراز آمادگی کرد تا با معاون وزیر امورخارجه آمریکا ملاقات کند.


جان نگرو پونته، معاون وزير امورخارجه آمريکا، جان نگروپونته، برای ترغيب ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به لغو وضيعت فوق العاده در اين کشور، وارد اسلام اباد شده است.


خانم بوتو که پس از چهار روز بازداشت خانگی، که روز پنجشنبه پايان يافت، در شهر لاهور به خبرگزاری فرانسه گفت : که آماده است تا با آقای نگروپونته ملاقات کند.


در همين حال، مقام های حزب مردم پاکستان، حزب خانم بوتو، تصريح کرده اند که که دفتر آقای نگروپونته تلاش کرده است تا با خانم بوتو تماس برقرار کند.


جان نگرو پونته، معاون وزير امورخارجه آمريکا، جان نگروپونته، برای ترغيب ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به لغو وضيعت فوق العاده در اين کشور، وارد اسلام اباد شده است

در همين زمینه، يک ديپلمات آمريکايی، که نخواست نامش فاش شود، درگفت وگو با خبرگزاری فرانسه تاييد کرد که آقای نگرو پونته قصد ديدار با خانم بوتو را دارد.


آقای نگروپونته، پيش از سفر به پاکستان، در مورد هدف سفرش گفته بود:«روند تحولات در پاکستان از مسير خود خارج شده و آمريکا مايل است با دولت، مردم و بازيگران سياسی در پاکستان، برای بازگرداندن هرچه سريعتر اين روند به مسير درست، همکاری کند».


«دولت انتقالی برنامه ای برای ادامه قدرت ژنرال مشرف»


از سوی ديگر، خانم بوتو ساعاتی پس از پايان بازداشت خانگی اش تاکيد کرد که دولت انتقالی محمد ميان سومرو بخشی از برنامه ژنرال مشرف برای ادامه قدرت خود است.


همزمان با خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف روز پنجشنبه، محمد ميان سومرو، ۵۷ ساله و رييس مجلس سنای اين کشور، از اعضای حزب حامی خود، حزب مسلم ليگ، را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد.


همزمان با خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف روز پنجشنبه، محمد ميان سومرو،را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد

دولت انتقالی وظيفه برگزاری انتخابات پارلمانی را در اين کشور برعهده خواهد داشت و آقای سومرو روز جمعه مراسم ادای سوگند خود را برگزار کرد.


خانم بوتو روز جمعه تصريح کرد در حال رايزنی با نواز شريف برای مشارکت و يا تحريم انتخابات آتی که در ژنوايه برگزاری خواهد شد، است.


نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان و يکی از مخالفان ژنرال مشرف، هم اکنون دوران تبعيد خود در عربستان را می گذاراند.


آقای مشرف که از طريق يک کودتا نظامی قدرت را در سال ۱۹۹۹ به دست گرفته است، از زمان اعلام وضعيت فوق العاده و به تعليق در آوردن قانون اساسی اين کشور، در ۳ نوامبر، هر چه بيشتر در انزوا قرار گرفته است.


ايالات متحده از پاکستان در خواست کرده است برای جلوگيری از روی کار آمدن اسلام گرايان افراطی در اين کشور مسلح به سلاح اتمی، احزاب و گروه های سياسی ميانه رو را در قدرت سهيم کند.


در همين حال نيويورک تايمز درباره تحولات پاکستان نوشته است: «چندين مقام ارشد دولت آقای بوش گفته اند با گذشت هر روز، شمار بيشتری از مقامات معتقد می شوند روزهای قدرت مشرف رو به پايان است و ايالات متحده بايد تدوين طرح های اضطراری، از جمله نزديک شدن به ژنرال های پاکستان را آغاز کند».


نيويورک تايمز به نقل از مقامات درگير در بحث ها در واشنگتن اضافه کرده است : «دولت آقای بوش مراقب است چنين تصور نشود که سرگرم معاملات پشت پرده برای تعيين رهبر بعدی پاکستان است. يک مقام سابق گفته است دولت نمی خواهد کودتای ديگری در پاکستان را تشويق کند، اما همچنين پی می برد که مشرف بخشی از مشکل است».


XS
SM
MD
LG