لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

ابراز نگرانی آلمان از فعاليت تازه هسته ای ايران


فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نسبت به برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد.
عکس از: EPA
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نسبت به برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد. عکس از: EPA

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، روز چهارشنبه پس از آن که ايران اعلام کرد در صدد است شش هزار سانتريفوژ جديد را نصب کند، از اين کشور خواست با جامعه جهانی «همکاری» کرده و نگرانی ها درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اشتاين ماير در بيانيه ای تصريح کرد:«اعلام خبر رييس جمهوری ايران مرا عميقا نگران کرد». وی همچنين تاکيد کرد:«فقط نگرش مساعدت آميز می تواند راهی برای مذاکره باز کند».


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز سه شنبه در درديدار از تاسيسات هسته ای نطنز اعلام کرده بود که اين کشور قصد دارد شش هزار سانتريفيوژ جديد در اين تاسيسات نصب کند.


وزير امور خارجه آلمان همچنين از ايران خواسته است تا «نگرانی های جامعه جهانی را جدی گرفته و غنی سازی را متوقف کند».


رييس جمهوری اسلامی ايران، شامگاه روز سه شنبه در مراسم «جشن روز ملی فناوری هسته ای» که در سالن همايش های صدا و سيما برگزار شد، گفته بود: « امروز دستگاه جديدی تحت آزمايش قرار گرفت که در دو سه ماه آينده همه آزمايشات درباره آن با موفقيت به پايان خواهد رسيد و ظرفيت اين دستگاه‌های جديد هر کدام با ابعاد کوچک تر و هزينه کمتر بيش از ‪پنج برابر دستگاه‌های فعلی است ».


آقای احمدی نژاد افزوده بود:« دستاوردهايی در فناوری هسته‌ای داريم که به زودی وارد عرصه صنعت کشور خواهد شد و صنعت را به طور مبنايی متحول خواهد کرد».


  • «اعلام خبر رييس جمهوری ايران درباره نصب شش هزار سانتریفوژ مرا عميقا نگران کرد».
وزیر امور خارجه آلمان

کشورهای فرانسه، بريتانيا و آمريکا از رويکرد تازه ايران انتقاد کرده و اظهارات رييس جمهوری ايران را تداوم نقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد دانستند.


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به اظهارات رييس جمهوری ايران در خصوص نصب شش هزار سانتريفيوژ، گفته بود:« اين ادعا را نمی توان ثابت کرد، هميشه ايران ادعاهايی درباره پيشرفت در اين و يا آن مسئله را مطرح می کند. من فکر نمی کنم، شرايط به طور اساسی تغيير کرده است».


در همين زمينه، گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، نيز تاکيد کرده بود که نمی تواند صحت و سقم اين خبر هسته ای را تاييد کند.


يک ديپلمات اروپايی نیز در اين باره به رويترز، گفته است:«اين که آيا ايرانی ها قادر خواهند بود تا سانتريفوژهای پيشرفته رابه طور مناسب به کار بيندازند، نا مشخص است»


اين در حالی است که تحليگران غربی می گويند: ايران بايد نشان دهد که می تواند تعداد زيادی از اين سانتريفيوژها را به مدت طولانی و بدون توقف و با سرعت متوسط راه بيندازد.


در همين حال، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز روز سه شنبه در اين باره گفته بود:« آنچه امروز اعلام شد، حاکی از اين است که رهبری ايران به نقض تعهدات بين المللی خود ادامه می دهد و از رفع نگرانی های جامعه جهانی خودداری می کند.»


گريگوری شولتی افزوده بود:«اين اقدام برای ايران احترام بين المللی به همراه ندارد، بلکه محدويت و تحريم بيشتر در پی خواهد داشت.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران، در اسفند ماه سال گذشته، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی علاوه بر نصب دو هزار و ۹۲۵ سانتريفيوژ نصب شده قبلی، به نصب سانتريفيوژها جديد همچنان ادامه می دهد.


ايران بارها تاکيد کرده است که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG