لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

ابراز نگرانی آمريکا از افزايش سرکوب دانشجویان


نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی شش دانشجوی عضو دفتر تحکيم وحدت، مهمترين تشکل مستقل دانشجويان ايران، را که در اعتراض به بازداشت شماری از دوستان خود در تهران تجمع کرده بودند، بشدت کتک زدند و بازداشت کردند
نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی شش دانشجوی عضو دفتر تحکيم وحدت، مهمترين تشکل مستقل دانشجويان ايران، را که در اعتراض به بازداشت شماری از دوستان خود در تهران تجمع کرده بودند، بشدت کتک زدند و بازداشت کردند

ايالات متحده آمريکا روز سه شنبه هفدهم ژوئيه نسبت به گزارش هايی در خصوص افزايش سرکوب فعاليت های دانشجويان در ايران «عميقا ابراز نگرانی» کرد.


هفته پيش، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی شش دانشجوی عضو دفتر تحکيم وحدت، مهمترين تشکل مستقل دانشجويان ايران، را که در اعتراض به بازداشت شماری از دوستان خود در تهران تجمع کرده بودند، بشدت کتک زدند و بازداشت کردند.


نيروهای امنيتی همچنين هشت دانشجوی عضو شورای مرکزی ادوار دفتر تحکيم وحدت را به زندان انداختند.


وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد اين اقدامات جمهوری اسلامی، حاکی از ناشکيبايی حکومت تهران در برابر هرگونه بيان عقايد مستقل و آزاد در ايران است.


اعتصاب غذای چهار دانشجو در زندان اوين سه


تن از دانشجويان بازداشت شده دانشگاه اميرکبير و يک دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی، از روز شنبه ۲۳ تيرماه، در زندان اوين دست به اعتصاب غذا زده اند.


خانواده سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر در نامه سرگشاده ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضائيه، بشدت ابراز نگرانی کرده اند که از فرزندانشان زير فشارهای شديد روحی و جسمی، اعترافات ساختگی گرفته شود

مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، در اعتراض به وضعيت مبهم پرونده شان و فشارهائی که برآنان وارد شده است ، اعتصاب غذا کرده اند.


در همين حال بنابر گزارش ها ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان علامه طباطبايی که بيش از ۱۱ ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوين بازداشت است،در اعتراض به انتقال نکردن او به خارج از اين بند دست به اعتصاب غذا زده است.


به گزارش سايت خبرنامه اميرکبير «اگر چه معاون امنيت دادستان تهران، حسن حداد روز يکشنبه ۲۴ تيرماه از آزادی پنج نفر از دانشجويان دانشگاه اميرکبير با صدور وثيقه خبر داده بود، اما تاکنون هيچ يک از دانشجويان بازداشتی دانشگاه اميرکبير آزاد نشده اند.»


پويان محموديان،مجيد شيخ پور و مقداد خليل پور سه تن از دانشجويانی بودند که خبرگزاری ايسنا روز يکشنبه از آزادی آنها خبر داد و اعلام کرده بود که« قرار است عباس حکيم زاده و علی صابری نيز با ارائه وثيقه آزاد شوند».


پدر مجيد شيخ پور در گفت وگو با رسانه های ايران گفته است که «ميزان وثيقه تعيين شده برای آزادی فرزندش ۸۰ ميليون تومان است». وی اين ميزان وثيقه را« سنگين» دانست و گفت که« درحال تهيه وثيقه مورد نظر هستند».


همچنين به گزارش سايت خبری ادوار نيوز که اخبار دانشجويان منتقد را دنبال می کند«قاضی حسن حداد قصد دارد مجيد توکلی،احسان منصوری و احمد قصابان را به عنوان مجرمين پرونده چهار نشريه دانشجويی معرفی کند».


خانواده اين سه دانشجو، در نامه سرگشاده ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضائيه، بشدت ابراز نگرانی کرده اند که از فرزندانشان زير فشارهای شديد روحی و جسمی، اعترافات ساختگی گرفته شود. از دستگيری دانشجويان دانشگاه اميرکبير بيش از هفتاد روز می گذرد.


روز دوشنبه ۲۵ تيرماه سه هزارو ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه اميرکبيربا امضای بيانيه ای خواهان آزادی بی قيد و شرط هشت دانشجوی دربند دانشگاه اميرکبير شده اند.


در بخشی از اين بيانيه ضمن ابراز نگرانی از خبرهای منتشرشده مبنی بر شکنجه شدن وشرايط سختی که اين دانشجويان در داخل زندان دارند آمده است: «ما دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک تنها گفته هايی را از دوستانمان معتبر می شماريم که در خارج زندان و به دور از هرگونه فشارها و تهديد نهادهای امنيتی اعلام شود و اعترافات داخل زندان برای جامعه پلی تکنيک بدون اعتبار است».


اين دانشجويان همچنين از مقامات قضايی ايران خواسته اند که گروه مستقلی را برای رسيدگی به پرونده دانشجويان دانشگاه اميرکبيرتشکيل دهند.


XS
SM
MD
LG