لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

سوئيس از قرارداد گازی با ايران دفاع کرد


ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس، به انتقاد های آمريکا درباره قرار داد گازی با ایران واکنش نشان داد.
عکس از AFP
ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس، به انتقاد های آمريکا درباره قرار داد گازی با ایران واکنش نشان داد. عکس از AFP

ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس، به انتقادهای آمريکا و سازمان های یهودی درباره قرارداد چند ميليارد دلاری گازی با ایران واکنش نشان داد و گفت: کشورش برای توسعه نیازهای خود براساس منافع ملی تصمیم می گیرد.


در جريان سفر وزير امور خارجه سوئيس به تهران گروه انرژی سوئيسی «ای جی ال» قرارداد گازی با شرکت ملی گاز ايران را امضاء کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، ارزش اين قرارداد رقمی بين ۱۸ ميليارد تا ۲۷ ميليارد يورو خواهد بود که بر اساس آن هر ساله پنج و نيم ميليارد متر مکعب گاز از ايران توسط لوله هايی که تا سال ۲۰۱۰ آماده می شود، به اروپا منتقل می شود.


ميشلين کالمی ری که روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت:«سوئيس يک کشور مستقل است و منافع استراتژيک خود را دارد که بايد از آنها دفاع کند.»


سفارت آمريکا در پايتخت سوئيس روز دوشنبه با انتقاد شديد از قرارداد گازی بين ايران و سوئيس تاکيد کرده بود با توجه به دور تازه تحريم ها عليه تهران، اين قرار داد حاوی «پيام نادرستی به جهانيان» است.


سخنگوی سفارت آمريکا همچنين تصريح کرده بود که قرار داد گازی ايران و سوئيس از نظر اين که آيا اين قرار داد نقض «قانون تحريم های ايران» است يا نه، مورد ارزيابی قرار خواهد گرفت.


در همین حال، سازمان يهوديان سوئيس از موضعگيری دولت این کشور درقبال قرار داد گازی با ایران انتقاد کرد.


فدراسيون جوامع يهوديان سوئيس با اشاره به این که به هدف دولت سوئیس برای ايجاد تنوع منابع تامين انرژی گازی اين کشور احترام می‌گذارد، تصریح کرده است که قرار داد گازی با ایران پیام اشتباهی به جهانیان ارسال می کند.


تلاش برای حل مناقشه هسته ای


ميشلين کالمی ری همچنين گفت: در جريان سفرش به تهران مسايلی همچون؛ حقوق بشر و مناقشه هسته ای مورد بحث قرار گرفته است. وزير امور خارجه سوئيس تاکيد کرد که این کشور در صدد يافتن راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای ايران است.


امضای قرار داد گازی ایران و سوئیس در حالی صورت می گيرد که به دليل خودداری ایران از توقف غنی سازی اورانیوم، این کشور از سوی شورای امنيت سازمان ملل هدف سومين دور تحريم ها قرار گرفته است و معاملاتی از اين دست معمولا مورد انتقاد آمريکا قرار می گيرد.


ميشلين کالمی ری در کنفرانس خبری ای که روز دوشنبه از پرس تی وی، تلويزيون دولتی ايران به زبان انگليسی، پخش شد، گفته بود که « اين قرارداد کاملا با تحريم های اعمال شده از سوی سازمان ملل عليه ايران تطابق دارد.»


وی اضافه کرده بود: «امکان ديپلماسی در پرونده ايران تمام شده نيست و ما آماده شرکت برای يافتن راه حل هستيم.»


وزير امور خارجه سوئيس گفته بود:«ما به تامين منابع گازی و متنوع کردن نگاه استراتژيک داريم و بايد همه نفت و گاز مورد نياز خود را وارد کنيم.»


ايران پس از روسيه دومين منابع گاز طبيعی دنيا را در اختيار دارد، اما تحليلگران می گويند سياست های دولت ايران، تحريم ها و تاخير در قراردادها مانع از توسعه صنايع مربوط به گاز ايران است.


با اين حال ايران سعی دارد با تکيه بر منابع گازی خود، همکاری های گسترده ای را با اروپا، روسيه، چين و هند در اين زمينه داشته باشد


شرکت گاز پروم روسيه، بزرگترين توليد کننده گاز دنيا، نيز چندی پيش اعلام کرد که با مقامات ايرانی در مورد چند پروژه مهم استخراج و توليد نفت و گاز در اين کشور، به توافق رسيده است.


XS
SM
MD
LG