لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

هزاران کرد نوروز را در ترکيه جشن گرفتند


دهها هزار کرد در مراسم نوروزی در جنوب ترکیه شرکت کردند.
عکس از afp
دهها هزار کرد در مراسم نوروزی در جنوب ترکیه شرکت کردند. عکس از afp

دههاهزار کرد در جنوب ترکيه روز جمعه بيست و يکم مارس در آيين های نوروزی در اين کشور شرکت کردند و در سوريه سه نفر در جريان اين جشن ها کشته شده اند.


در آستانه نوروز دولت ترکيه تدابير امنيتی در مناطق کرد نشين را افزايش داده و برای جلوگيری از بروز درگيری دهها پست ايست و بازرسی در اطراف شهر کردنشين دياربکر ايجاد کرده است.


آيين نوروزی در این شهرکردنشين ترکيه در حالی برگزار شد که هلی کوپتر و هواپيما های ترکيه بر فراز اين مراسم در پرواز بودند.


تا کنون گزارشی از بروز ناآرامی در اين مراسم ارسال نشده است. به گزارش خبرگزاری ها جوانان کرد در اين مراسم شعار می دادند«زنده باد رييس جمهوری آپو».


آپو نام عبدالله اوجلان رهبر حزب کارگران کردستان ترکيه، پ. کا.کا، است که هم اکنون در زندان به سر می برد.


هزاران کرد در آیین های نوروزی شرکت کردند.

مراسم آيين های نوروزی در دياربکر به دعوت حزب جامعه دمکراتيک برگزار شد.


کردهای ترکيه‌ تحويل سال نو خورشيدی را به‌ گونه‌ای که‌ در ايران مرسوم است، برگزار نمی کنند و معتقدند که‌ آغاز روز ۲۱ مارس اولين روز عيد نوروز است که‌ مبنای آن در دوره‌ پادشاهی مادها پی ريزی شده‌است.


يعنی از ديد کردها روز جمعه اولين روزنوروز ۲۷۰۸ کردی محسوب می شود. طبق اين اعتقادات جشن نوروز بزرگترين عيد و سمبل آزاديخواهی قلمداد می شود.


در ترکيه‌ نخستين روز نوروز، همه‌ مردم با پوشش های نو و ظاهری آراسته‌ به‌ ميادين اصلی شهرها ورستاها می روند. زيرا معتقدند: عيد نوروز را بايد همه‌ با هم و در خارج از منازل با رقص دور آتش هايی که ‌روشن می کنند، پاس بدارند.


کشته شدن سه کرد در سوريه


در همين حال ، يک مقام حزب «ياکتی» گفته است که در جريان برگزاری آيين های نوروزی در شهر قماشی سوريه در نزديک مرز با ترکيه دستکم سه نفر کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی اين حزب گفت:«پليس سوريه شامگاه روز پنجشنبه به روی گروهی از کردها که در حال برگزاری جشن نوروزی بودند آتش گشود و سه نفر را به قتل رساند.


سخنگوی حزب«ياکتی» همچنين تصريح کرد روز جمعه مراسم خاکسپاری اين افراد با حضور رهبران کرد سوريه در قبرستان هياله برگزار شد.


سازمان«نظارت بر حقوق بشر در سوريه» که مقر آن در لندن است نيز اين خبر را تاييد کرده است.


XS
SM
MD
LG