لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

براون: بهبود روابط با ايران در گرو رفع نگرانی های بين المللی است


نخست وزیر بريتانيا از محمود احمدی نژاد خواسته است تا تغيير در روابط بین آمریکا و ایران را جدی بگيرد
نخست وزیر بريتانيا از محمود احمدی نژاد خواسته است تا تغيير در روابط بین آمریکا و ایران را جدی بگيرد

گوردون براون، نخست وزیر بريتانيا، روز پنج شنبه گفت: لندن رابطه خود با ايران را تنها در صورتی بهبود خواهد داد که اين کشور نشان دهد که نگرانی های جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای خود را بر طرف کرده است.

گوردون براون، که در حضور ۳۰ نماينده پارلمان اين کشور صحبت می کرد، افزود:محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درپاسخ به پيشنهاد باراک اوباما برای گفت وگو مستقيم دو کشور، تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را متوقف کند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد است تا به تکنولوژی لازم برای توليد سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.

بريتانيا از جمله کشورهای اروپايی است در قبال برنامه هسته ای تهران مواضع سرسختانه تری را اتخاذ کرده و خواستار دست کشيدن ايران از برنامه غنی سازی اورانيوم است.

اين کشوردر عين حال از گفت و گوی ميان ايران با آمريکا که یکی از کشورهای اصلی مخالف برنامه هسته ای ايران است استقبال کرده و اظهار اميدواری می کنند که اين گفت و گوها به شکستن بن بست در اين بحران منجر شود.

نخست وزیر بريتانيا روز پنجشنبه همچنين از محمود احمدی نژاد خواست تا تغيير در روابط بین آمریکا و ایران را جدی بگيرد.

گوردون براون، گفت: استقبال محموداحمدی نژاد از پيشنهاد باراک اوباما بی معنی خواهد بود، مگر اين که ايران در خواست های جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم را بپذيرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این قطعنامه ها، برنامه غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است.

در همین حال، نخست وزیر بریتانیا گفت: هر چه زودتر ايران اعلام کند که می خواهد نگرانی های جامعه جهانی را رعايت کند، به همان سرعت ما رابطه و همکاری با ايران را ايجاد خواهيم کرد.

با روی کار آمدن باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، با توجه به شعارهای انتخاباتی او برای مذاکره مستقيم با ايران، موضوع گفت وگوی احتمالی ايران و آمريکا در رسانه رونق بيشتری پيدا کرده است.

آقای اوباما در نخستين مصاحبه خود با شبکه تلويزيونی «العربيه» تصريح کرد در صورتی که کشورهايی مانند ايران مشت گره کرده را خود را باز کنند، آمريکا دست خود را به سوی انها دراز خواهد کرد.

باراک اوباما همچنين در کنفرانس خبری روز دوشنبه از احتمال آغاز مذاکرات دو کشور بر اساس احترام متقابل سخن به ميان آورد که محمود احمدی نژاد نيز در واکنش گفت:ايران آماده مذاکره با آمريکا به شرط احترام متقابل است.

در همين زمينه، منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران در جريان سفر به عراق روز چهارشنبه گفته بود:« ما به شعاری که اوباما در طول انتخابات مطرح کرد، با ديدی مثبت می نگريم. جهان واقعا تغيير کرده است. اگر دولت آمريکا درصدد تداوم تغييرات باشد، اين امر خبری خوش خواهد بود.»

وی افزود: «معتقديم که اين تغييرات فرصت های خوبی را در روابط ميان دولت آمريکا و کشورهای جهان ايجاد می کند.»

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ از ایران خواسته بود تا از فرصت پیش آمده برای بهبود رابطه خود با غرب استفاده کند.

آقای ميليبند گفته بود:«تعهد دولت جديد آمريکا برای مذاکره با ايران اقدامی درست و مهم است، اما اگر ايران در برابر(خواست) جامعه بين المللی سرپيچی کند به طور اجتناب ناپذيری بايد تحريم های سخت تری را اعمال کرد.»


وزير امور خارجه بريتانيا همچنين از اقدام ايران در پرتاپ ماهواره انتقاد کرده و گفته بود:هرچند ايرانی ها می گويند پرتاپ اين موشک اهداف نظامی ندارد، اما اين اقدام پيام اشتباهی را ارسال خواهد کرد.

آقای ميليبند با اشاره به اين پرتاپ موشک افزوده بود:« رييس جمهوری اوباما گفته است که دست خود را دراز خواهد کرد، اگر ايران مشت خود را باز کند، ولی فکر نمی کنم (پرتاپ موشک) باز کردن مشت باشد.»

بامداد سه‌شنبه ايران اعلام کرد اولين ماهواره «ساخت داخل کشور» را برای «تحقيقات و ارتباطات» به مدار زمين فرستاده است.

XS
SM
MD
LG