لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

«دعوت از ديپلمات های ايرانی برای حضور در جشن استقلال آمريکا»


وزارت امور خارجه آمريکا در پيامی به سفارتخانه های اين کشور در سراسر جهان به آنها اختيار داده است تا از ديپلمات های ايرانی برای حضور در مراسم «روز استقلال» آمريکا دعوت کنند.

آمريکا در چهارم ژوئيه سال ۱۷۷۶ استقلال خود را از بريتانيا اعلام کرد و به همين مناسبت هر سال دراين روز جشن استقلال برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه هفته گذشته اين پيام را به سفارتخانه ها و کنسولگری های خود ارسال کرده است.

يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا که خواست نامش فاش نشود، به اين خبرگزاری گفته است: در اين پيام آمده است که امکان دارد از نمايندگان دولت ايران برای حضور در اين مراسم دعوت به عمل آيد.

مشخص نيست چه تعداد از سفارتخانه ها و کنسولگری های امريکا از مقامات ايرانی برای حضور در مراسم چهارم ژوئيه دعوت خواهند کرد.

همچنين معلوم نيست که آیا مقامات ايران به اين دعوتنامه ها پاسخ مثبت خواهند داد.

نخستين بار خبر اين پيام در روزنامه نيويورک تايمز منتشر شد و سپس روز نامه اينترنشنال هرالد تريبون نيز گزارشی در اين زمينه منتشر کرد.

اقدام اخير وزارت امور خارجه آمريکا گامی در جهت رويکرد تازه دولت باراک اوباما برای تعامل با ايران ارزيابی شده است.

باراک اوباما پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری، تغيير رويکرد در قبال ايران را اعلام کرد و خواستار تعامل با تهران در مسايل مختلف از جمله مناقشه هسته ای ايران، خشونت های عراق و مسئله افغانستان شد.

اين در حالی است که ايران تاکنون پاسخ های متفاوتی به رويکرد تازه دولت باراک اوباما داده است.

در همین زمینه، «اينتر نشنال هرالد تريبون» به نقل از يک ديپلمات آمريکايی که نخواسته است نامش فاش شود، نوشت: «دعوت از مقامات ايرانی برای حضور در مراسم جشن استقلال قدمی است در راه برقراری گفت و گو و تماس با ايران و پيامی مبنی بر اين که بهتر است از فرصت پيش آمده استفاده کنيم.»

همزمان با این تحولات، باراک اوباما، روز سه شنبه ابراز اميدواری کرد که تا پايان سال جاری پيشرفتی جدی و محسوس در موضوع هسته ای ايران صورت گيرد.

باراک اوباما که در آستانه سفر خود به دو کشور خاورميانه‌، عربستان و مصر، با شبکه تلويزيونی بی بی سی گفت و گو می کرد، درباره مذاکره با ايران گفت: ما می خواهيم در اين باره اظمينان حاصل کنيم که تا پايان سال به طور واقعی يک روند جدی رو به جلو را مشاهده می کنيم و فکر می کنم بتوانیم متوجه شويم که آيا ايرانی ها جدی هستند يا نه.»

به دنبال تصرف سفارت امريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ روابط ديپلماتيک دو کشور قطع شده است.
XS
SM
MD
LG