لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

مخالفت کاخ سفيد با بازنگری مجوز جنگ عراق


سخنگوی کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد خروج نيروهای آمريکا از عراق منجر به گسترش هرج ومرج خواهد شد.
سخنگوی کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد خروج نيروهای آمريکا از عراق منجر به گسترش هرج ومرج خواهد شد.

کاخ سفيد مخالفت خود را با اقدام جناح اکثريت درسنای آمريکا برای بازنگری مصوبه جنگ با عراق و محدود کردن اختيارات رييس جمهوری در اين زمينه اعلام کرد.


اعضای دمکرات سنای آمريکا گفته اند که در صدد هستند که مصوبه قانونی که به جورج بوش، رييس جمهوری، اجازه استفاده از نيروی نظامی در عراق داده است را بازنويسی کنند. در طرح جديد اختيارات رييس جمهوری محدود ترمی شود.


قطعنامه سال ۲۰۰۲ در زمانی تصويب شد که آمريکا تحت تاثير پيامد های حوادث ۱۱ سپتامبر، به رييس جمهوری آزادی عمل بیشتری واگذار کرد.


تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفيد، گفت اکنون مشخص نيست که سناتورهای دمکرات طرح پيشنهادی را مطرح خواهند کرد يانه. به گفته آقای فراتو سناتورهای دمکرات درباره مساله عراق اتفاق نظر ندارند.


سخنگوی کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد خروج نيروهای آمريکا از عراق منجر به گسترش هرج ومرج خواهد شد.


سنای آمريکا روز شنبه هفدهم فوريه با بررسی قطعنامه انتقادی از راهبرد جديد جورج بوش برای اعزام ۲۱ هزار ۵۰۰ نيروی تازه نفس به عراق مخالفت کرده بود.


سخنگوی کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد خروج نيروهای آمريکا از عراق منجر به گسترش هرج ومرج خواهد شد

برای باردوم طی ماه فوريه، سنای آمريکا به بررسی قطعنامه ای غير الزام آور بر ضد راهبرد جديد آمريکا در عراق رای مخالف داد. اعضای دمکرات سنای آمريکا اميدواربودند که بتوانند يک روز پس از تصويب قطعنامه «نمادين» در مجلس نمايندگان آمريکا اين قطعنامه را در سنا نيز تصويب کنند.


موافقان اين طرح توانستند ۵۶ رای در مقابل ۳۴ رای را به خود اختصاص دهند، اما طبق قوانين سنا، مطرح کردن يک طرح در صحن سنا نيازمند ۶۰ رای موافق است.


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه، ۱۶ فوريه در قطعنامه ای غيرالزام آور و «نمادين» از راهبرد جديد جرج بوش، رييس جمهوری برای اعزام ۲۱ هزار نيروی تازه نفس به عراق انتقاد کرده بود.


مجلس نمايندگان آمريکا تاکيد کرده بود که از تصميم رييس جمهوری برای اعزام ۲۱ هزار پانصد نيروی تازه نفس به عراق حمايت نمی کند، اما اين نهاد قانونگذاری به حمايت و محافظت از نيروهای آمريکايی در عراق ادامه می دهد.


پس از يک هفته بحث و گفت وگو، ۲۴۶ ازاعضای مجلس نمايندگان آمريکا در بربر ۱۸۲ از اين قطعنامه حمايت کردند.


قطعنامه مجلس نمايندگان آمريکا اگرچه فاقد ضمانت اجرايی است، اما اقدامی نمادين در مخالفت با سياست جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در قبال جنگ عراق محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG