لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

گروه سوم جام جهانی؛ آمريکا اول شد و انگليس دوم


تيم ملی آمريکا با گل دقيقه ۱+۹۰ توسط کاپيتان لندن دانووان يک بر صفر الجزائر را شکست داد تا در وقت تلف شده از حذف در مرحله گروهی تا رده نخست و بالاتر از انگليس صعود کند.

از تماشاگران شاخص مسابقه در پروتريا، بيل کلينتون، رييس جمهوری اسبق آمريکا بود.

انگليس هم با تک گل جرمن ديفو در دقيقه ۲۳ اسلوونی را شکست داد تا سرانجام به مانند آمريکا طعم پيروزی در جام جهانی را بچشد، ولی به دليل گل زده کمتر در رده دوم بايستد. اسلوونی که تا دور سوم رقابتهای گروهی با يک پيروزی (يک بر صفر بر الجزائر) و يک تساوی (دو بر دو با آمريکا) پيشتاز بود، با گل ديرهنگامی که الجزائر از آمريکا خورد تا رده سوم سقوط، و با جام جهانی وداع کرد.

در پايان رقابتهای اين گروه آمريکا و انگليس هر کدام با پنج امتياز به ترتيب اول و دوم شدند و اسلوونی با چهار آمتياز و الجزائر با يک امتياز در رده های بعدی ايستادند. الجزائر در اين جام طعم گل را هرگز نچشيد.

انگليس با دو تساوی نااميد کننده برای صعود به مرحله دوم نياز به پيروزی بر اسلوونی پيشتاز را داشت و در ورزشگاه شهر بندری پورت اليزابت با حمايت تماشاگران پرشمارش برای نخستين بار آن بازی سراسر تهاجمی قابل انتظار از اين تيم را ارائه داد. اما اسلوونی در برابر تيم با پيشينه فوتبال حريفی ارزنده، سرسخت و با روحيه بود و غمگينانه از عرش به فرش آمد.

تک گل انگليسی ها با سانتر دقيق جيمز ميلنر، جانشين آرون لنون و هشياری، سرعت عمل و شليک زيبای سرضرب جرمن ديفو، وارد دروازه اسلوونی شد. او با حرکتی سريع زودتر از مارکو سولر به توپ رسيد و آن را به زير سقف دروازه کوبيد. آخرين باری که ديفو برای تيم ملی کشورش گل زد، در سپتامبر سال پيش به همين اسلوونی در يک بازی دوستانه بود که انگليس دو بر يک پيروز شد!

در ورزشگاه «نلسون ماندلا بی» نخستين زنگ خطر را فرنک لمپارد در دقيقه ۱۴ با شليکی از راه دور برای سمير هاندانوويچ، دروازه بان اسلوونی ايجاد کرد. بد اقبال ترين بازيکن انگليسی وين رونی بود که همه کار کرد اما در هيچ موقعيتی به گل نرسيد.

در اين کنش و واکنش تيم اسلوونی هم با خود باوری بارها جيمز، دروازه بان انگليسی را وادار به بهره گيری از همه تجربه اش برای حفظ دروازه انگليس کرد.

تک گل اين مسابقه، روحيه تيم انگليس را دو چندان کرد و دروازه اسلوونی بارها از سوی ديفو، رونی، کاپيتان استيون جرالد و حتی جان تری تهديد شد، اما اسلوونی و دروازه بانش ديگر ضربه پذير نبودند.

رونی که با توهين به تماشاگران تيمش به دليل هو کردن پس از بازی با الجزائر، دو بار از طريق دوربين تلويزيونی مجبور به عذرخواهی شده بود، اين بار بارها فرياد تشويق و بردن نامش را از سوی همان تماشاگران شنيد.

با تعويض رونی اسلوونی بيشترحالت تهاجمی به خود گرفت و در آخرين لحظه ها نفس در سينه انگليسی ها حبس شده بود. اما سرانجام انگليس به پيروزی رسيد و لحظه ای بعد با انتشار گل ديرهنگام آمريکا به الجزائر تيم اروپايی در غمی سنگين فرو رفت.

آمريکا و داوريهای پر اشتباه

گل حماسی آمريکا نجات بخش اين تيم از گرداب اشتباههای داوری در دو مسابقه پياپی بود. بار اول در مسابقه با اسلوونی گل پيروزی دمپسی، ستاره تيم آمريکا بی جهت از سوی داور ماليايی مردود اعلام شد و در برابر الجزائر هم اعلام آفسايد نادرست بار ديگر به بهای مردود اعلام شدن گل سالم دمپسی شد تا با هدر رفتن چهار امتياز بازنگشتنی، آمريکا به جای صعود، حذف شود.

اما گل کاپيتان تيم امريکا به همانگونه که در مسابقه با اسلوونی اين تيم را از شکست رهانيد اين بار به گل پيروزی مورد نياز برای صعود منجر شد.

در بازی با الجزائر دروازه بان اين تيم «رييس مبولهی»، بارها به طور تحسين برانگيزی دروازه اش را در برابر هجومهای بی وقفه آمريکاييها حفظ کرد. اين در حالی بود که تيم آفريقايی هم بارها تا آستانه گلزنی پيش رفت. پا به توپ شدن نادر بلحاج و کريم زيانی نيز همواره زنگ خطر را برای آمريکايی ها به صدا در می آورد.

اين تيم که با پيروزی می توانست صاحب بختی برای صعود شود، با شليکهای کريم ماتمور و رفيق جبور دو بار تا آستانه گلزنی پيش رفت. اما سرانجام الجزائر هم تيم ديگری از قاره آفريقا بود که محکوم به حذف شد.
XS
SM
MD
LG