لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه همشهری گزارش بانک مرکزی از تداوم رشد نرخ تورم و گرانی در کشور را مورد توجه قرار داده ،و نوشته«آهنگ تورم چنان‌که از قبل نيز پيش‌بينی می‌شد ، همچنان در حال افزايش است و به مرز ۲۰ درصد رسيده است. »


به نوشته اين روزنامه « بانک مرکزی در آخرين گزارش خود ، نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به ارديبهشت ‌ماه را ۱۹.۸ اعلام کرده است. »


همشهری به استناد گزارش بانک مرکزی نوشته شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۷ نسبت به فروردين ماه ۱.۷ درصد افزايش يافته است.


به نوشته این روزنامه « بنابر گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در ارديبهشت ۸۷ نسبت به ارديبهشت ۸۶ نيز ۲۵.۳ درصدافزايش يافته است. »


دفاع ارگان دولت از مصباح یزدی


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، در شماره روز دوشنبه خود با انتشار يادداشتی ، علی اکبر محتشمی از اعضای مجمع روحانيون مبارز را به خاطر هشدار اخیرش در مورد قبضه قدرت از سوی فرقه مصباح يزدی مورد حمله قرار داده اند.


ارگان مطبوعاتی دولت از مصباح يزدی به عنوان « انديشمند و فيلسوف » نام برده ، و نوشته « کسی که ذکر و بيان خدماتش به انديشه اسلامی متضمن تحرير چندين جلد کتاب آن هم توسط متخصصان فن و صاحب نظران اين عرصه است ، چرا می بايست اين گونه مورد تاخت و تاز قرار بگيرد و نظريات وی را هم رديف طالبان قلمداد کنند.»


روزنامه دولتی ایران ، در عين حال آقای محتشمی که خود از نزديکان آيت الله خمينی به شمار می رود را به خاطر اين که گفته است « فرقه مصباح يزدی مشابه طالبان است » به عنوان يکی از دشمنان معرفی کرده ، و نوشته است : دشمنان اين روزها می بينند که روز به روز دولت و حکومت اسلامی خود را ملزم و محتاج به استفاده از آرا و نظريه های مصباح يزدی می بيند.


کیهان خواستار توبه محتشمی شد


روزنامه کيهان نيز در سرمقاله ای با عنوان « خجالت نکشيد ! توبه کنيد » هشدار علی اکبر محتشمی در مورد احتمال قبضه قدرت از سوی شاگردان مصباح يزدی ، و تشابه فرقه مصباحيه با طالبان را « هتاکی و فحاشی کم سابقه ای عليه مصباح يزدی » ارزيابی کرده است.


اين روزنامه همچنين نوشته « حالا بايد از اين آقای مدعی اصلاحات پرسيد حضرتعالی و دوستان هم حزب و جبهه تان که بسيج را عامل خشونت می دانستيد ، و فرياد "توپ تانک بسيجی ديگر اثر ندارد" سر می داديد و معتقد بوديد بينش امام بايد به موزه تاريخ سپرده شود ، خط امامی هستيد يا آيت الله مصباح که هزاران ساعت سخنرانی در محافل و مجامع مختلف و از جمله در جمع بسيجيان برای تبيين و ترويج خط امام داشته است.»


نماينده ولی فقيه در روزنامه کيهان طی اين ياداشت در عين حال از محتشمی و سایر روحانيان اصلاح طلب خواسته تا به خاطر طالبان ناميدن مصباح يزدی توبه کنند.


اعدام بهنود شجاعی و 10 تن دیگر در سحرگاه چهارشنبه


روزنامه اعتماد خبر داده که سحرگاه روز چهارشنبه هفته جاری ۱۱ نفر در زندان اوين تهران اعدام خواهند شد.


به نوشته اين روزنامه ۱۰ تن از اعداميان که اسامی و جنسيت آنها از سوی مقامات دادسرای امور جنايی تهران اعلام نشده است ، به جرم قتل و تجاوز به عنف به قصاص و اعدام محکوم شده ، و احکام آنها مراحل قانونی تاييد در ديوان عالی کشور و استيذان را طی کرده است.


اعتماد همچنین نوشته که اعدامی يازدهم نيز بهنود شجاعی نام دارد ، نوجوانی که در ۱۷ سالگی در جريان نزاع دسته جمعی مرتکب قتل شد ، و يک بار نيز تا آستانه اجرای حکم پيش رفت که با اعتراض نهادهای حقوق بشری و دستور رئيس قوه قضائيه يک ماه مهلت گرفته بود تا برای جلب رضايت اوليای دم مقتول تلاش کند.


به نوشته این روزنامه بهنود شجاعی ، به دلیل ناتوانی در جلب رضایت خانواده مقتول، سحرگاه چهارشنبه اعدام خواهد شد.


«افشاگری مجهول الهویه»


روزنامه کارگزاران ، در گزارشی با عنوان « افشاگری مجهول الهويه » سخنرانی های عباس پاليزدار در مورد رانت خواری و فساد مالی مقام های متنفذ در کشور را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه « هنوز زمان زيادی از قرائت گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضائيه و واکنش انتقادی دستگاه قضا به اين گزارش نگذشته است که فردی به نام عباس پاليزدار که خود را دبير هيات تحقيق و تفحص معرفی کرده ، اتهامات جدی را عليه برخی از روحانيون و مقام‌های شاخص کشور مطرح کرده است. »


کارگزاران با اشاره به اين که « اين فرد از اطلاعاتی سخن گفته که در اختيار نمايندگان قرار داشته اما در گزارش لحاظ نشده » نوشته که تعدادی از اعضای کميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه با تکذيب ادعاهای اين شخص به اين روزنامه گفته اند « اين فرد تنها در اوايل تشکيل کميته تحقيق و تفحص توسط يکی از نمايندگان مجلس به عنوان کارشناس در جلسات اوليه حضور يافت اما پس از آن همکاری کميته با او قطع شد. »


تکذیب ارتباط عباس پالیزدار با دولت


روزنامه دولتی ايران نيز در شماره روز دوشنبه خود در خبری کوتاه هرگونه انتساب عباس پاليزدار به دولت را رد کرده است.


اين روزنامه ، منبع تکذیب ارتباط آقای پالیزدار با دولت را « يک مقام آگاه » معرفی کرده ، و به نقل از همین منبع بدون نام نوشته « شخصی که اخيراً با عنوان دبير کميته تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضائيه در دانشگاه ها به سخنرانی می پردازد ، و اتهاماتی را به روحانيون و مديران ارشد نظام منتسب می کند ، هيچ ارتباطی با دولت ندارد. »


آسیب های اجتماعی نه متولی دارد،نه آمار


روزنامه جام جم ، در گزارشی از گسترش آسيب های اجتماعی و فقدان آمارهای درست در این زمینه خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « نبود متولی خاص در ارائه آمار بويژه درخصوص آسيب‌های اجتماعی ، هم‌اکنون موجب شدهبسياری از آنها که دوست دارند بر امواج خبری سوار شوند و از آب گل‌آلود ماهی بگيرند ، هر روز به ارائه آمارهای دروغين و سياه‌‌نمايی‌ها بپردازند ، و هيچ مسوولی هم خود را مکلف به برخورد با اين جريان نداند. »


جام جم در عين حال با اشاره به این که « برخی از مسوولان مايلند همه چيز را مطلوب و خوشايند جلوه دهند » به نقل از حسن موسوی چلک ، مديرکل دفتر آسيب‌ديدگان اجتماعی بهزيستي ، نوشته « وقتی هنوز حل آسيب‌های اجتماعی در کشور متولی قانونی ندارد ، چطور انتظار داريد ارائه آمار در اين زمينه متولی داشته باشد؟ »


XS
SM
MD
LG