لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه تهران امروز ، از بروز ناآرامی در زاهدان خبر داده ، و نوشته که اين درگيری ها با حضور يگان های ضد شورش ، تيراندازی هوايی و محاصره منطقه درگيری خاتمه يافته است.


به نوشته اين روزنامه ، شعارنويسی‌های تحريک‌آميز در شامگاه يک شنبه با واکنش عده‌ای از مردم در يکی از محله‌های غرب زاهدان ، به ناآرامی منجر شده است.


تهران امروز نوشته « حرکت برخی خودروها با شعار "لعنت بر قاتل حضرت زهرا" منجر به تحريک طرف مقابل شدند که در اين ميان ، برخی افراد افراطی ، ۳ خودرو را به آتش کشيده و اقدام به سنگ‌اندازی به برخی خودروهای عبوری از جمله خودروهای نيروی انتظامی در زاهدان کردند. »


اين روزنامه اقدام محرکان را « عجيب » توصيف کرده و نوشته «اين شعارنويسی‌ها در حوالی ميدان کوثر و انتهای خيابان سعدی زاهدان رخ داد که طبيعی بود با توجه به تراکم بالای جمعيت اين منطقه که بافت غالب آن را بلوچ‌های اهل سنت تشکيل می‌دهند ، و ازدحام مردمی پيرامون اين ميدان که به بازار مشترک زاهدان مشهور است ، واکنش طرف مقابل را به همراه داشته باشد. »


تبعات انتقال پول ایران از بانک های اروپا


روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان « اين تنها مشکل دولت نيست » نوشته « تصميم ايران برای انتقال دارايی‌هايش از بانک‌های اروپايی به بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می می‌تواند خبر مهمی ارزيابی شود. »


به نوشته اين روزنامه « اقدام ايران در اين راستا هر چند پس از انقلا‌ب تجربه شده اما بايد هشيار باشيم که هر تصميمی مبتنی با منافع بلند مدت و با تکيه بر خرد اقتصادی صورت پذيرد. »


اعتماد ملی با تاکيد براين که « اين تنها مشکل دولت احمدی‌نژاد نيست مشکل همه ايرانيان است » ، در خصوص تبعات دستور محمود احمدی نژاد برای خارج کردن ذخاير ارزی ايران از بانک های اروپايی نوشته « اين تصميم مستقيماً به کاهش سرمايه‌گذاری خارجی در ايران منجر خواهد شد ، در حالی که اقتصاد ايران نيازمند سرمايه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله در بخش نفت و گاز است.»


این روزنامه همچنین نسبت به کاهش توان ايران در حفظ جايگاه خود در کورس رقابت با کشورهای توليدکننده نفت در سال‌های آينده ابراز نگرانی کرده است.


رتبه 135 در سهولت کسب و کار برای ایران


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داده که در آخرين گزارش رتبه بندی جهانی سهولت کسب و کار ، ايران در سال جاری ميلادی با پسرفت نسبت به سال گذشته ميلادی به رتبه ۱۳۵ جهانی رسيد ه است.


به نوشته اين روزنامه اين سومين سالی است که رتبه ايران در رتبه بندی جهانی کسب و کار سقوط می کند.


در سال ۲۰۰۵ ميلادی ايران در رتبه ۱۰۸ ، در سال ۲۰۰۶ در رتبه ۱۱۳ ، و در سال ۲۰۰۷ در رتبه ۱۱۹ از نظر سهولت کسب و کار در ميان کشورهای جهان قرار گرفته بود.


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته « در رتبه بندی جهانی سهولت کسب و کار که همه ساله توسط بانک جهانی تهيه می شود اقتصاد کشورها بر حسب ۱۰ شاخص رتبه بندی می شود که امسال ايران با پسرفت ۱۶ پله ای به رتبه ۱۳۵ تنزل يافته است. »


«کاهش شدید قدرت خردید کارگران»


روزنامه اعتماد « کاهش شديد قدرت خريد کارگران » را مورد توجه قرار داده ، و نوشته با نگاهی به « تورم ۲۰ درصدی در دوازده ماه منتهی به ارديبهشت ۸۷ و رشد ۲۴ هزار تومانی حداقل دستمزد اسمی در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ ، کاهش شديد قدرت خريد کارگران و افت حداقل دستمزد حقيقی کارگران آشکار خواهد شد. »


به نوشته اين روزنامه حداقل دستمزد اسمی کارگران در سال ۸۷ در حالی به مرز ۲۱۰ هزار تومان در ماه رسيد که با تعديل اين رقم با نرخ تورم و تبديل آن به نرخ دستمزد واقعی به رقمی پايين تر از سال های گذشته منجر می شود.


اعتماد با اشاره به دستمزد تعيين شده برای کارگران از سال ۸۲ تاکنون ، و مقايسه آن با نرخ تورم در هرسال نوشته « افزايش حداقل دستمزد کارگران در سال جاری هيچ تناسبی با نرخ تورم نداشته و عملاً اين افزايش دستمزد کمکی به افزايش قدرت خريد کارگران نکرده است. »


این روزنامه همچنین نوشته « اگر افزايش ۲۵ هزار تومانی حداقل دستمزد اسمی در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ را با نرخ تورم سال های ۸۶ و ۸۷ مقايسه کنيم ، متوجه کاهش شديد دستمزد حقيقی کارگران در دو سال اخير خواهيم شد. »


دستگیری 2 هزار نفر در یک هفته


روزنامه جام جم از دستگيری 2هزار توزيع کننده موادمخدر در يک هفته گذشته خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر کشور نوشته « در ادامه اجرای طرح ارتقای امنيت اجتماعی در هفته گذشته ۲ هزار و ۱۳۱ نفر توزيع کننده مواد مخدر دستگير شده اند که از اين تعداد ۱۱۱۴ نفر سابقه دار بودند. »


حميد رضا حسين آبادی به اين روزنامه گفته که در دو ماه نخست سال ۸۷ نزديک به ۳۵۷ عمليات و درگيری با کسانی که از آن ها با نام « اشرار و قاچاقچيان موادمخدر » نامبرده صورت گرفته که در اين درگيرها ۷۰ نفر تحت عنوان قاچاقچی و ۵ تن از ماموران نيروی انتظامی کشته شده اند.


احتمال لغو کنسرت کریس دی برگ


روزنامه کارگزاران ، خبر داده کنسرت کريس دی برگ در تهران احتمالا برگزار نخواهد شد.


به نوشته اين روزنامه « خبری که ديروز در خروجی خبرگزاری ايرنا منتشر شد ، احتمال صدور مجوز کنسرت برای کريس دی‌برگ خواننده ايرلندی که متقاضی اجرای کنسرت در تهران شده را کاهش داده است.


کارگزاران همچنين نوشته است: اين خبرگزاری کريس دی‌برگ را از جمله هنرمندانی که پيش از اين به نفع يک گروه مجاهدين خلق به اجرای کنسرت پرداخته ، معرفی کرده است.


XS
SM
MD
LG