لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

چامسکی خواستار آزادی سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران شد


نوام چامسکی
نوام چامسکی
نوام چومسکی زبان شناس برجسته آمريکايی و استاد دانشگاه امی آی تی با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران شد.

در اين بيانيه آمده است: «من از توقيف طولانی شين باور، سارا شورد و جاش فتال عميقاً نگرانم و امیدوارم که دولت جمهوری اسلامی ايران بدون هيچگونه تاخيری ترتيب آزادی آنها را بدهد.»

سارا شاورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، سه کوه‌نورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

مقام‌های ايرانی پس از مدت‌ها سکوت درباره بازداشت اين افراد سرانجام اعلام کردند که اين سه تن به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند. اين در حالی است که مقام‌های آمريکايی و خانواده اين افراد اين اتهام‌ها را رده کرده و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند هر چه سريع‌تر آنها را آزاد کنند.

نوام چامسکی می افزاید: « ایران حق دارد در مورد نقسه ها و اقدامات واشینگتن سوظن داشته و با احتیاط عمل کند ولی این سه جوان نماینده قشری از مردم آمریکا هستند که از سیاست آمریکا انتقاد کرده و اغلب با آن مخالفت می کنند.

وی می گوید که «نگهداری آنها در زندان باعث ناامیدی آندسته از ما می شود که معتقد به تبدیل سیاست آمریکا بر مبنای احترام متقابل بجای برتری طلبی هستیم.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، پیشتر در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» گفته بود که آزادی سه کوهنورد آمريکايی ممکن است به موضوع رهايی چند شهروند ايرانی که توسط نيروهای آمريکايی در عراق بازداشت شده‌اند پيوند بخورد.

نوام چامسکی در پایان بیانیه از رهبر ایران تقاضا کرده که با روحیه ای انسان دوستانه این سه آمریکایی را آزاد کند.

پیشتر شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز خواستار آزادی این سه کوه‌نورد آمريکایی شد.

خانم عبادی در این مورد گفت: ‌«من بسيار متاسفم که دولت ايران اين سه نفر را دستگير کرده، چرا که مرزبندی دو کشور در آن منطقه مشخص نيست.»

اين مدافع حقوق بشر همچنین گفت: «حتی اگر مرزبندی مشخص بود و آنها وارد مرز ايران شده بودند با پرداخت جريمه می‌توانستند آزاد شوند.»
XS
SM
MD
LG