لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

بازداشت دو فعال اجتماعی در ایران؛ «نمی‌دانیم آن‌ها را کجا برده‌اند»


سعید کلانکی (راست) و سعید جلالی‌فر
سعید کلانکی (راست) و سعید جلالی‌فر
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز دوشنبه دو تن از اعضای این سازمان مدافع حقوق بشر در تهران بازداشت شدند؛ سعید کلانکیی و سعید جلالی فر.

از اتهامات وارد شده به آقایان کلانکی و جلالی فر، که در حوزه‌های اجتماعی از جمله کودکان کار، و همچنین دفاع از زندانیان سیاسی فعالیت می‌کردند، همچنین از محل نگهداری از آن‌ها هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

شیوا نظرآهاری از اعضای این کمیته، که خود نیز در پی انتخابات ریاست جمهوری، مدتی را در بازداشت گذرانده بود، به رادیوفردا می‌گوید که بازداشت این دو تن، نشان دهنده «عزم حکومت جمهوری اسلامی ایران، برای تنگ کردن عرصه بر فعالان اجتماعی، پیشاپیش روز دانشجو» است.



شیوا نظرآهاری
: با توجه به نزديک شدن روز ۱۶ آذر ما شاهد افزايش بازداشت فعالان سياسی يا مدنی در ايران هستيم و اخبار بازداشت‌های مختلف درسراسر ايران رادنبال می‌کنيم.

کميته گزارشگران حقوق بشر در ماه‌های پس از انتخابات نقش موثری در انعکاس موارد نقض حقوق بشر در ايران داشت، بنابراين يکی از نهادهايی بود که به شدت زير تيغ سرکوب نهادهای امنيتی قرار داشت و چند تن از اعضای آن بازداشت و احضار شدند. صبح دوشنبه نيز دو تن از اعضای کميته يعنی آقايان کلانکی و جلالی فر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

گويا شما جزو اولين اعضای کميته بوديد که بازداشت شديد و مدتی را در بازداشتگاه به سر برديد؟

بله، من روز ۲۴ خردادماه بازداشت شدم و دليلی که آنجا برای بازداشت من مطرح کردند همان فعاليت‌های خبری و گزارشگری من بود.

حضور کسانی که دراين زمينه فعاليت می‌کردند، در روزهای پس از انتخابات و حتی اکنون که جو امنيتی و سرکوب در جامعه برقرار است می‌تواند باعث بازتاب اخبار و بازتاب گزارش‌های نقض حقوق بشر باشد.

خانم نظرآهاری! هنگام بازداشت آقايان کلانکی و جلالی فر موارد اتهامی خاصی ذکر شده است؟

ما هنوز اطلاع دقيقی در اين مورد نداريم. البته اطلاعات ما در مورد آقای کلانکی بيشتر است چون او را در محل کارش بازداشت کرده‌اند، اما معمولاً در لحظه بازداشت هيچ اتهامی عنوان نمی‌شود و تنها با يک حکم از سوی دادستانی، فرد را بازداشت می‌کنند.

اطلاع داريد آن‌ها را به کجا منتقل کرده‌اند و نحوه بازداشت چگونه بوده است؟

نه، متاسفانه هنوز نمی‌دانيم آن‌ها را کجا منتقل کرده‌اند و از نحوه بازداشت هم خبری نداريم، به خصوص در مورد آقای جلالی فر اطلاعات ما بسيار محدود است.

خانم نظرآهاری! با توجه به اين که خودتان در ارتباط با فعاليت‌های حقوق بشری بازجويی شده‌ايد و می‌دانيد حساسيت‌ها بيشتر روی چه مسايلی است، آيا فعاليت اين دو نفر بيشتر روی مسايل «حساسيت برانگيز» متمرکز بوده است؟

هر دو اين افراد فقط عضو کميته گزارشگران حقوق بشر بودند و در هيچ حزب و سازمان دانشجويی و سياسی ديگر فعاليت نداشتند و به طور خاص روی مسايل زندانيان سياسی کار می‌کردند. من فکر می‌کنم اين بازداشت‌ها را می‌توانيم اين طور تحليل کنيم که نهادهای امنيتی می‌خواهند اخبار زندانيان سياسی کم‌تر منعکس شود.

آقای جلالی فر از اعضای فعال جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان بود و هر دوی آنها فعال اجتماعی و حقوق بشر بودند نه فعال سياسی، بنابران ايراد هر گونه اتهام سياسی را به آنها پيشاپيش رد می‌کنيم و اعلام می‌کنيم اين دو نفر فقط فعاليت حقوق بشری داشتند.

برای پيگيری وضعيت اين دو نفر با وکيلی صحبت شده است؟

هر دو نفر وکلای خود را دارند، اما از آن جايی که روند اين مسايل قانونی نيست و بازداشت‌ها روند قانونی خود را طی نمی‌کنند، ما چندان اميدوار نيستيم وکلا به سرعت بتوانند پرونده را پی‌گيری و مطالعه کنند يا با موکل خود ملاقاتی داشته باشند.
XS
SM
MD
LG