لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

ابراز نگرانی وزارت خارجه بریتانیا از وضعیت حقوق بشر در ایران


الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا
الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا
مدیرکل وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در لندن، با اشاره به مواردی نظیر حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و حکم زندان ۷ بهایی در بند در ایران، از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الیستر برت، مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، پس از دیدار با رسول موحدیان، سفیر ایران در بریتانیا، و صحبت پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود و مسئولیت‌های خود در قبال مردم ایران پای‌بند باشند.

وی در این بیانیه به پرونده سکینه محمدی آشتیانی اشاره کرد که به اتهام زنای محصنه و همکاری در قتل همسرش به سنگسار و اعدام با دار محکوم شده است.

به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی، جامعه جهانی به این حکم اعتراض کرد و بریتانیا نیز با «قرون وسطایی»‌ خواندن حکم سنگسار، خواستار لغو حکم سنگسار این متهم دربند شد که در نهایت و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها، قاضی پرونده اجرای حکم سنگسار را به طور موقت متوقف کرد.

آقای برت در ادامه بیانیه خود به پرونده ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله‌ای که به اتهام «لواط» به اعدام محکوم شده است و وضعیت ۷ زندانی بهایی دربند نیز اشاره کرده است.

دادگاه ۷ بهایی که از حدود ۳ سال پیش در حبس به سر می‌برند در خردادماه سال جاری برگزار شد و قاضی پرونده در مردادماه جاری هر ۷ نفر را به اتهام «جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و محاربه» به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا خاطرنشان کرد که این نمونه‌ها نشان می‌دهد که ایران حتی تمایل ندارد از استانداردهای قضایی خود و حداقل‌ تضمین‌های آیین‌ دادرسی جمهوری اسلامی پیروی کند.

وی با اشاره به این مطلب که جامعه بین‌الملل به نظارت بر وضعیت این افراد ادامه خواهد داد، تأکید کرد که دولت بریتانیا به طور مداوم به این مسائل اشاره خواهد کرد تا از پایمال شدن حقوق افرادی که «ناعادلانه مورد آزار و اذیت واقع شده‌اند» جلوگیری به عمل آورد.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که هنوز مشخص نیست آیا مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا به طور ویژه برای صحبت پیرامون این مسائل سفیر ایران را احضار کرده یا دلایل دیگری در میان بوده است.

تاکنون خبری مبنی بر واکنش جمهوری اسلامی در مورد این اظهارات منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG