لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

نمونه‌برداری از چاه‌های جنوب تهران با هدف تهیه نقشه آلودگی به نیترات


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه از آغاز نمونه‌برداری از چاه‌های جنوب و جنوب غرب تهران برای تهیه نقشه چاه‌های آلوده به نیترات بالا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، انوشیروان محسن بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس کمیته بررسی کننده وضعیت آب شرب تهران، روز یک‌شنبه، ۱۷ مردادماه، اعلام کرد که برای بررسی وضعیت آب شرب جنوب و جنوب غرب تهران که احتمال می‌رود حاوی نیترات بیش از حد مجاز باشد، کار نمونه‌گیری از آب چاه‌ها و تهیه نقشه چاه‌های آلوده با همکاری سازمان آب و فاضلاب تهران آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان نیترات برخی چاه‌های آب جنوب تهران «قطعاً» حاوی نیترات بیش از حد مجاز است، خاطر نشان کرد که مسئولان آب و فاضلاب اعلام کرده‌اند که این آب‌ها با آب چاه‌های حاوی نیترات پایین مخلوط شده و پس از رسیدن نیترات آن به حد مجاز، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، وزارت بهداشت روز یکشنبه، ۱۷ مرداد با تأکید بر سالم بودن آب تهران اظهار کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، در ۹۶ درصد آب‌های تهران هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد.

کاظم ندافی، مدیر کل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت که نمونه‌برداری از آب تهران تا ۱۰ برابر افزایش یافته است و کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت نتایج این گزارش‌ها را به طور مرتب گزارش می‌دهند.

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر سالم بودن آب تهران گفت: «سازمان آب و فاضلاب البته اعلام کرده که آلودگی در آب‌ها وجود ندارد و ما هم اعتماد می‌کنیم که آب شرب تهران آلوده نیست، اما در صورتی که آلودگی به نیترات وجود داشته باشد، برای نوزادان خطرناک است».

وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که بالا بودن نیترات آب آشامیدنی جنوب تهران که از چندسال پیش مطرح بوده، می‌تواند موجب خفگی نوزادان شود.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ۲۷ تیرماه به دلیل امکان بالا بودن میزان نیترات آب برخی از مناطق تهران توصیه کرده بود که زنان باردار و کودکان شیرخوار از آب معدنی استفاده کنند و آب لوله کشی ننوشند و در ۲۹ تیرماه این وزارت خانه به همراه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت نیرو منطقه یافت‌آباد، واقع در جنوب تهران را به دلیل بالا بودن میزان نیترات موجود در آب منطقه به عنوان «منطقه سیاه»‌ معرفی کردند.

با این حال وزارت بهداشت تأکید کرده است که میزان نیترات موجود در آب برای سایر افراد خطری نداشته و آب مناطق که حاوی نیترات بالا هستند نیز به وسیله آب‌های حاوی نیترات کمتر، رقیق می‌شوند.

دعوای آب معدنی؛ مهر استاندارد یا مهر وزارت بهداشت

وزارت نیروی جمهوری اسلامی سال گذشته در یک توصیه بهداشتی از شهروندان تهران تقاضا کرد که به جای آب لوله‌کشی از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند و یک سال پس از آن نیز وزیر بهداشت استفاده از آب بسته‌بندی را برای مادران و نوزادان توصیه کرد.

پس از اظهارات وزیر بهداشت، استاندار تهران در تاریخ ۴ مرداد «شایعه‌پراکنی» در مورد آلوده بودن آب تهران را به برخی شرکت‌های آب معدنی نسبت داد و هشدار داد که مافیای آب معدنی پایتخت به زودی معرفی خواهند شد.

به دنبال این اظهارات، بحث آلوده بودن آب‌های معدنی نیز به میان آمد و سایت «الف» صورت جلسه شرکت خدمات رفاهی نفت مورخ ۱۸ خردادماه در مورد نتایج بررسی کیفیت ۲۱ نمونه آب معدنی موجود در بازار ایران را منتشر کرد که به موجب آن، کیفیت ۱۲ نمونه از آب‌های معدنی بررسی شده، مورد تأیید قرار نگرفته بود.

پس از انتشار این صورت‌جلسه، وزارت بهداشت در تاریخ ۱۲ مردادماه ضمن انتقاد از شرکت خدمات رفاهی نفت، از کارشناسان این شرکت درخواست کرد که «اصالت و یا عدم اصالت» این صورت‌جلسه را اعلام کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی ایران نیز در تاریخ ۱۳ مرداد اعلام کرد که طی چند هفته اخیر و بالا گرفتن بحث غیر استاندارد بودن آب‌های معدنی، تولیدکنندگان آب معدنی متحمل ضرر و زیان سنگینی شده‌اند.

با بالا گرفتن نگرانی‌ها در مورد وضعیت بهداشتی آب معدنی، سخنگوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تاریخ ۱۶ مرداد ماه اعلام کرد که آب‌های معدنی مورد تأیید سازمان استاندارد مورد تضمین این سازمان هستند و از شهروندان درخواست کرد که از آب‌های معدنی بدون علامت استاندارد استفاده نکنند.

در عین حال، کاظم ندافی، مدیرکل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی نیز روز یکشنبه، ۱۷ مردادماه اعلام کرد که وزارت بهداشت از منابع آب‌های معدنی نمونه‌برداری می‌کند و پس از مقایسه با معیارها و استانداردهای ملی، به درج مهر وزارت بهداشت بر روی آن‌ها مبادرت می‌ورزد.

آقای ندافی تأکید کرد که آب‌های معدنی که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند و مهر وزارت بهداشت بر روی آن‌ها درج شده است، بهداشتی بوده و هیچ‌گونه عارضه‌ای حتی در بلندمدت را به دنبال نخواهند داشت.
XS
SM
MD
LG