لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

قدرت‌الله علیخانی: پرداخت نقدی و غیررسمی به برخی کشورها نگران‌کننده است


یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از «کمک‌های نقدی و غیر رسمی» دولت جمهوری اسلامی به برخی از کشورها، پرداخت پول نقد به رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان،‌ اقدامی مغایر با قانون اساسی ارزیابی کرده است.

به نوشته سایت اینترنتی پارلمان‌نیوز، قدرت‌الله علیخانی، نماینده اصلاح‌ طلب مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در نطق میان دستور خود با بیان این که در میان مردم این بحث به طور جدی مطرح است که دولت منابع زیادی به برخی کشورها کمک می‌کند، «کمک‌های نقدی و غیررسمی» به کشورهای دیگر را ‌ «نگران کننده» خوانده است.

قدرت‌الله علیخانی با اشاره به انتشار گزارش‌هایی در باره پرداخت پول از سوی دولت جمهوری اسلامی به رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، گفته است:‌ «طبق اصل هشتادم قانون اساسی هر گونه کمک به دولت‌ها وکشورهای دیگر باید با تصویب مجلس باشد. ما مخالف کمک به مردم افغانستان نیستیم، اما باید این کمک در قالب بودجه سنواتی و به صورت رسمی و علنی صورت گیرد و نه نقدی و غیر رسمی.»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز روز یکشنبه گزارش داده بود که عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، به طور مستمر از ایران پول دریافت کرده‌است.

به دنبال انتشار این خبر، سفارت جمهوری اسلامی در کابل آن را «قویاً» تکذیب کرده و این گونه گزارش‌ها را «دروغ، مضحک و توهین‌آمیز» قلمداد کرده و از آن با عنوان «گمانه‌زنی‌های بی‌پایه‌ای» نام برده بود که «توسط برخی رسانه‌های غربی پخش می‌شوند تا افکار عمومی را سر در گم کرده و به روابط استوار میان افغانستان و ایران لطمه بزنند.»

این در حالی بود که همزمان حامد کرزی دریافت پول نقد از ایران را تأیید کرده و گفته بود، «کشورهای دوست با این پرداخت‌های شفاف» به کمک دفتر رئیس جمهور افغانستان می‌شتابند.

همچنین رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه در کنفرانس خبر خود تایید کرد که ایران «در جهت بازسازی افغانستان کمک‌های زیادی کرده‌است و در آینده نیز آن را پی‌گیری خواهد کرد.»

به دنبال انتشار این خبر و تایید آن از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه هفت نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی از جمله قدرت‌الله علیخانی،‌ در قالب سوال از وزیر امور خارجه، از منوچهر متکی درباره پرداخت پول از سوی جمهوری اسلامی به دولت افغانستان توضیح خواسته‌ بودند.

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در متن سوال خود از وزیر امور خارجه آورده‌اند:‌ «میزان این کمک‌ها در طول پنج سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟ مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟ آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امکان ارایه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟ محل تامین منابع این کمک‌ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.»

در این میان قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی خود در این باره اظهار داشته است:‌ «کدامیک از نمایندگان مجلس از چنین پرداخت‌هایی اطلاع دارند؟ چرا رئیس جمهور که باید سوگند قانون اساسی را پاس بدارد اینچنین خلاف قانون اساسی عمل می‌کند؟»

در مقابل علاءالدین بروجردی، از نمایندگان حامی دولت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دفاع از پرداخت‌های ایران به رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان گفته است:‌ «کرزی در اظهارات خود از رییس دفترش دفاع و علیه آمریکا موضع‌گیری کرده است و مطالبی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود تنها برای تخریب روابط ایران و همسایه‌هاست.»

وی همچنین با بیان این که رئیس جمهور افغانستان گفته است، کمک‌های ایران به افغانستان در چارچوب معاهدات و قراردادهای رسمی بوده، افزوده است:‌ «در گذشته نیز مجلس برای کمک به کشورهای همسایه مبالغی را تصویب کرده است و این کمک‌ها همواره انجام می‌شده و نکته مهم این است که در جریان اخیر، اروپایی‌ها به دنبال مطرح کردن این دروغ‌ها بودند و نباید اظهارات آنها مبنای سخنان نمایندگان در مجلس قرار گیرد.»

این درحالی است که قدرت‌الله علیخانی با رد سخنان علاءالدین بروجردی به انتشار گزارش‌های دیگری درباره کمک‌های ایران به کشورهای دیگر اشاره کرده و گفته است: «در مواردی آنقدر اعداد و ارقام بزرگ و زیاد اعلام می‌شود که برای مردم نگران کننده است، مثلاً سفیر جمهوری اسلامی در کشور سوریه اعلام کرده است که ما پنج میلیارد دلار در حال سرمایه گذاری و هزینه کردن در سوریه هستیم. واقعاً این اعداد درست است؟ این حجم اعتبار از چه محل سرمایه گذاری می‌شود؟ کل بودجه عمرانی دولت در یک سال چقدر می‌باشد؟»

این نماینده اصلاح‌طلب همچنین با بیان این که میزان بودجه عمرانی کشور بیشتر از از میزان اعلام شده برای سرمایه‌گذاری ایران در سوریه نیست، گفته است:‌ «چرا جوانان کشور که جویای کار هستند باید از این نعمت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بی‌نصیب بمانند؟ این در حالی است که گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از بیکاری دو رقمی در کشور به مجلس می‌رسد.»

از سوی دیگر در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، هدف از کمک‌های تهران به حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را «آماده کردن زیرساخت‌های اقتصادی این کشور» اعلام کرده است، مقام‌های آمریکایی کمک‌های ایران به رئیس جمهور افغانستان را با تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ خود افغانستان مرتبط دانسته و نسبت به «نفوذ منفی» ایران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه دراین باره گفته بود،‌ واشنگتن با توجه به «پیشینه ایران در برهم زدن ثبات در کشورهای همسایه خود» به «نیات ایران» مشکوک است.
XS
SM
MD
LG