لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۲

جایزه «محمد امین» برای وبلاگ نویسان ایرانی


وبلاگ ها به مهمترین منبع اخبار اعتراض های پس از انتخابات در ایران تبدیل شدند. عکس تزئینی است.
وبلاگ ها به مهمترین منبع اخبار اعتراض های پس از انتخابات در ایران تبدیل شدند. عکس تزئینی است.
وبلاگ نويسان ايرانى به پاس تلاش‌هايشان براى پوشش خبرى وقايع پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران برنده يك جايزه مهم جهانى شدند.

به گزارش رويترز خانم دلبر توكلى روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس ايرانى روز جمعه در استانبول به نمايندگى از ساير وبلاگ‌نويسان ايرانى جايزه سال ۲۰۰۹ محمد امين را دريافت كرد.

علت اعطاى اين جايزه مهم به وبلاگ‌نويسان ايرانى «تعهد، شجاعت و فداكارى» آنها در پوشش خبرى تحولات پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران اعلام شده است.

پس از گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران، مقام‌هاى جمهورى اسلامى فعاليت رسانه‌هاى مستقل را در كشور به شدت محدود كردند و از اين رو وبلاگ‌ها و سايت‌هاى اينترنتى به عمده‌ترين منابع اخبار تحولات ايران تبديل شده‌اند.

كريستوف پلايتگن رييس بخش رسانه‌اى خبرگزارى رويترز روز جمعه با انتشار بيانيه‌اى به مناسبت اعطاى جايزه محمد امين به وبلاگ‌نويسان ايرانى اظهار داشت:« وبلاگ‌نويسان ايرانى پس از آن كه به تنها منبع اخبار مربوط به تحولات انتخابات رياست جمهورى تبديل شدند، تعريف تازه‌اى از روزنامه‌نگارى مدنى و شبكه‌هاى اجتماعى ارايه كردند.»

دلبر توكلى كه روز جمعه جايزه محمد امين را در استانبول تركيه دريافت كرد، پيشتر با روزنامه‌هاى اعتماد ملى و سرمايه همكارى مى‌كرد.

به دنبال سركوب اعتراض‌هاى آرام نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران شمار زيادى از فعالان سياسى و رسانه‌اى بازداشت و محاكمه شده‌ و عده زيادى نيز از كشور خارج شده‌اند.

رهبران جمهورى اسلامى رسانه‌هاى مستقل را به «نشر اكاذيب» در باره تحولات پس از انتخابات رياست جمهورى متهم كرده‌اند.

خانم توكلى هنگام دريافت جايزه محمد امين به رويترز گفته است:« من اين جايزه را به روزنامه‌نگاران ايرانى تقديم مى‌كنم كه به سختى كار مى‌كنند، تا به جهانيان نشان دهند كه چه اتفاقى در ايران روى مى‌دهد.»

وى همچنين با اشاره به دشوارى‌هاى كار روزنامه‌نگاران در ايران و وجود سانسور در اين كشور از قصد خود براى بازگشت به ايران خبر داده است.

جايزه محمد امين از سال ۱۹۹۷ با حمايت شركت تامسون رويترز به ياد محمد امين، تصويربردار سرشناس آفريقايى تبار خبرگزارى رويترز كه در جريان يك هواپيماربايى جان خود را از دست داد، به كسانى اعطا مى‌شود كه در پشت صحنه‌‌ها نقش‌آفرينى مى‌كنند.
XS
SM
MD
LG