لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

عبادی خوستار عدم همکاری شرکت‌های غربی با ایران شد


شیرین عبادی: به جای تحریم ایران، شرکت هایی را تحریم کنید که فن آوری های پیشرفته و اسلحه در اختیار جمهوری اسلامی می گذارند.
شیرین عبادی: به جای تحریم ایران، شرکت هایی را تحریم کنید که فن آوری های پیشرفته و اسلحه در اختیار جمهوری اسلامی می گذارند.
شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل با هشدار نسبت به پیامدهای تشدید تحریم‌ها یا حمله نظامی علیه ایران در عین حال از شرکت‌های غربی خواسته است از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تلاش قدرت‌های بزرگ و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه نسبت به پیامدهای این اقدام برای مردم ایران هشدار داد.

خانم عبادی که در انجمن آسیا در نیویورک سخن می‌گفت تاکید کرد که حمله نظامی یا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای سوال‌برانگیز جمهوری اسلامی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

این فعال حقوق بشر در این باره اظهار داشت: «ما با حمله نظامی به ایران یا تحریم‌های اقتصادی مخالف هستیم، چرا که این گونه اقدامات به زیان مردم (ایران) است.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا تلاش‌های خود را برای جلب حمایت سایر قدرت‌های جهانی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران گسترش داده است.

همچنین گفته می‌شود که پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریمی علیه جمهوری اسلامی در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع شده است که در آن از جمله تشدید تحریم‌ها علیه بخش‌های بانکداری، بیمه و کشتی‌رانی ایران پیشنهاد شده است.

واشینگتن هم اکنون برای جلب حمایت روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد از این پیش‌نویس تلاش می‌کند.

کشورهای چین و روسیه که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارند، تاکنون با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌اند، هر چند برخی از مقام‌های عالی‌رتبه روسی به تازگی از احتمال حمایت مسکو از تشدید تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه اتمی غیرنظامی درصدد دستیابی به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است فعالیت‌های حساس خود مانند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

جمهوری اسلامی از پذیرش این درخواست جامعه جهانی سر باز زده و به تازگی غنی‌سازی اورانیوم را نیز توسعه داده است. همچنین تهران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه مبادله اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز خودداری کرده است که این امر نیز در افزایش تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاثیرگذار بوده است.

در این میان شیرین عبادی از کشورهای غربی خواسته است به جای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را که با فروش فن‌آوری‌های پیشرفته یا جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی باعث تحکیم قدرت حاکمیت می‌شوند، تحت فشار قرار دهند.

وی با اشاره به فروش یک سیستم پیشرفته از سوی شرکت نوکیا و زیمنس به ایران در سال گذشته افزود: «این شرکت‌ها نرم‌افزاری به ایران فروخته‌اند که با کمک آن می‌توان پیام کوتاه و مکالمات تلفنی را کنترل کرد... که نتیجه این کار بازداشت مردم بوده است.»

وی با تاکید بر این که جامعه جهانی باید چنین شرکت‌هایی را تحریم کند، افزود: «ما با فروش هر گونه جنگ‌افزار به ایران مخالف هستیم.»
XS
SM
MD
LG