لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

کلینتون: دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای اتمی را تحمل نمی‌کنیم


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با بیان این که بخش‌هایی از حکومت جمهوری اسلامی به تهدیدی برای شهروندان ایرانی و کشورهای منطقه تبدیل شده است، تاکید کرد ایالات متحده آمریکا ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در سخنانی با اشاره به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در ایران اظهار داشت: «عناصری در حکومت ایران به تهدیدی برای مردم ایران و منطقه تبدیل شده‌اند.»

وی که در نشست گروه آیپک، بزرگترین لابی حامی اسراییل در ایالات متحده، سخن می‌گفت، نسبت به پیامدهای دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای هشدار داده و اظهار داشت، دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای تقویت گروه‌های تروریستی را در پی داشته و به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد.

خانم کلینتون در عین حال تاکید کرده است، ایالات متحده آمریکا ساخت جنگ افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را تحمل نخواهد کرد و برای اعمال «تحریم‌های گزنده» علیه ایران به منظور واداشتن این کشور به صرف نظر کردن از برنامه هسته‌ای سوال برانگیزش تلاش می‌کند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده و از ایران خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

ایران با سرپیچی کردن از پذیرش خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود پرداخته است.

خانم هیلاری کلینتون در سخنان روز دوشنبه خود به رهبران جمهوری اسلامی به دلیل بی‌توجهی آنها به درخواست‌های شورای امنیت هشدار داده و گفته است، اگر رهبران ایران نتوانند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کنند، با «پیامدهای واقعی» روبرو خواهند شد.

وی با بیان این که دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای از نظر ایالات متحده، اسراییل، کشورهای منطقه و جامعه جهانی «غیر قابل قبول» است، افزود: «ایالات متحده آمریکا مصمم است، مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای شود.»

پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

در حالی که ایالات متحده آمریکا براى تشدید تحریم‌هاى شورای امنیت علیه ایران تلاش مى‌کند، گزارش‌هایی درباره توزیع پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى براى تحریم ایران در میان اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده است.

در این میان کشورهای چين، که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارد، همچنان با تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران مخالف است.
XS
SM
MD
LG