لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

سحرخیز از پناهی خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد


جعفر پناهی، کارگردان زندانی ایرانی
جعفر پناهی، کارگردان زندانی ایرانی
در حالى که شمارى از سینماگران ایرانى با انتشار نامه‌اى خواستار آزادى جعفر پناهى شده‌اند، عیسى سحر‌خیز نیز با ارسال پیامى از زندان، از این فیلمساز ایرانى خواسته ‌است، به اعتصاب غذاى خود پایان دهد تا بتواند، «روزى آنچه را در داخل زندان گذشته است به تصویر بکشد».

به نوشته سایت اینترنتى «میزان‌نیوز» عیسى سحر‌خیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسى بازداشت‌شده در جریان رویدادهاى پس از انتخابات با ارسال پیامى از زندان رجایى‌شهر خطاب به جعفر پناهى، فیلم‌ساز بازداشت‌شده ایرانى از وى خواسته است، به اعتصاب غذاى خود پایان دهد.

آقاى سحرخیز، که پیشتر نیز به نمایندگى از زندانیان سیاسى ایران نامه‌اى خطاب به دبیرکل سازمان ملل منتشر کرده بود، در پیام تازه خود از زندان خطاب به جعفر پناهى آورده است: « اعتصاب غذا را بشکن، تا بتوانى روزى آنچه در داخل زندان گذشت را به تصویر بکشى. اعتصاب غذا را بشکن تا شاهدى باشى گویا از آنچه بر این ملت راندند».

در ادامه این پیام آمده است: « نسل آینده تو را لازم دارند تا بدانند بعد از انتخابات چه بر سر مردم آورند، در زندان‌ها چه گذشت و مردان و زنان آزاده براى چه در زندان‌هاى جهل و زور و ستم مقاومت کردند، تا نسل آینده قدر آزادى را بداند و خون هایى که براى آن ریخته شد را فراموش نکند. آزادى به راویان هنرمندى همچون تو نیاز دارد، براى آزادى بمان و و اعتصابت را بشکن».

جعفر پناهى، کارگردان و فیلمساز ایرانى، که از اسفندماه سال گذشته در زندان اوین به سر مى‌برد، روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت، با انتشار نامه‌اى اعلام کرده بود، از دو روز پیش دست به اعتصاب غذا زده و تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایش به این کار ادامه خواهد داد.

آقاى پناهى در این نامه خواسته‌هاى خود را به شرح زیر عنوان کرده بود: «تماس و دیدار با خانواده‌ام و اطمینان کامل از سلامت آنها، حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او، و آزادى بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعى».

در این میان روز شنبه ۸۵ سینماگر ایرانی نیز با انتشار نامه‌اى از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته‌اند، به وضعیت جعفر پناهى رسیدگى کرده و وى را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

امضا کنندگان این نامه که بیشتر آنها فیلم‌سازان جوان سینماى ایران هستند خطاب به مقام‌هاى قضایی ایران نوشته‌اند: « ما امضاءکنندگان این نامه، جمعى از فیلمسازان مستقل سینماى داستانى، مستند و فیلم کوتاه سینماى ایران هستیم که با توجه به شرایط بوجود آمده براى فیلمساز سینماى ایران جعفر پناهى، تنها به دلایل انسانى و صنفى، خواستارآزادى و رسیدگى هرچه سریعتر به وضعیت و خواسته‌هاى او در زندان هستیم».

پیشتر نیز شمارى از سینماگران ایرانى از جمله عباس کیارستمى، خواستار آزادى همکار زندانى خود شده بودند .

آقاى کیارستمى در یک کنفرانس خبرى پس از نمایش آخرین ساخته وى در جشنواره فیلم کن زندانى شدن یک فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خوانده بود.

جعفر پناهى، در شامگاه دهم اسفندماه سال ۸۸ به همراه همسر، دختر و ۱۲ نفر از مهمانانش بازداشت شد. هر چند همراهان آقاى پناهى پس از چندى آزاد شدند، خود وى همچنان در زندان اوین به سر مى‌برد.

رسانه‌هاى حامى دولت محمود احمدى‌نژاد، دلیل دستگیرى آقاى پناهى را «تدارک ساختن فیلمى علیه نظام» عنوان کرده‌اند، اتهامى که جعفر پناهى آن را رد کرده است.

عباس کیارستمى در این باره گفته است: «اگر دولت ایران از آزاد کردن جعفر پناهى سر باز بزند، باید توضیحى براى این کار داشته باشد. من درک نمى‌کنم که چگونه یک فیلم مى‌تواند جرم تلقى شود، به ویژه در حالى که فیلم مزبور هنوز ساخته نشده است».

گفتنى است،جعفر پناهى به عنوان یکى از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتى با وجود زندانى وى در ایران، ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفى اعضاى هیئت داوران، نام وى را به عنوان یکى از داوران جشنواره اعلام کرد و در مراسم اففتاح جشنواره نیز یک صندلى خالى براى وى در نظر گرفته شده بود.
XS
SM
MD
LG