لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

کروبی از ارائه برنامه های رهبران مخالفان در آینده نزدیک خبر داد


مهدی کروبی از دیدار خود با میرحسین موسوی در روزهای آینده خبر داده است.
مهدی کروبی از دیدار خود با میرحسین موسوی در روزهای آینده خبر داده است.
مهدى کروبى از تصمیم خود و میرحسین موسوى براى دیدار و رایزنى در باره وضعیت کنونى در آینده‌اى نزدیک خبر داد و تاکید کرد، چنانچه با درخواست برگزارى تظاهرات حامیان جنبش سبز موافقت نشود، «روش‌هاى دیگرى» را براى ارتباط با مردم دنبال خواهد کرد.

این رهبر مخالفان در ایران در گفت و گویى با نشریه بریتانیایى «ساندى‌تلگراف» ضمن تاکید بر این که از «حقوق مردم نمى‌توان چشم‌پوشى کرد»، از برنامه‌هاى رهبران جنبش سبز در آینده نزدیک خبر داده است.

آقاى کروبى در نخستین اظهارنظر رسمى خود پس از تظاهرات ۲۲ بهمن با اشاره به سرکوب تظاهرات معترضان به نتایح انتخابات در این روز، در باره برنامه‌هاى آینده مخالفان گفته است: «به موجب اصل بیست و هفتم قانون اساسى، براى برگزارى یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به منظور نشان دادن حمایت مردم از جنبش سبز تقاضای صدور مجوز خواهیم کرد.»

بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران برگزارى تظاهرات مسالمت آمیز بدون حمل سلاح آزاد است و نیازى به مجوز ندارد، با این حال مقام‌هاى جمهورى اسلامى تاکنون حاضر نشده اند که به معترضان نتایج انتخابات و حامیان جنبش سبز اجازه برگزارى تظاهرات داده و در بسیارى موارد تظاهرات مخالفان را به شدت سرکوب کرده‌اند.

مهدى کروبى در ادامه تاکید کرده است، چنانچه حاکمیت اجازه برگزارى تظاهرات را به مخالفان ندهد، آنها براى آگاه ساختن مردم سراسر کشور از اهداف جنبش سبز «از روش‌هاى دیگرى» استفاده خواهند کرد.

هر چند آقاى کروبى نگفته است که منظور وى از «روش‌هاى دیگر» چیست، اما در روزهاى گذشته برخى از فعالان جنبش سبز در سایت‌هاى اینترنتى از دبیر کل حزب اعتماد ملى خواسته‌اند، با توجه به محدودیت‌هاى ایجاد شده براى معترضان در ایران، طرح خود را در زمینه تاسیس یک تلویزیون ماهواره‌اى به مورد اجرا درآورد.

مهدى کروبى پس از انتخابات نهم ریاست جمهورى به دنبال ایجاد یک شبکه تلویزیونى ماهواره‌اى بود که در پى مخالفت مقام‌هاى جمهورى اسلامى از این کار صرف نظر کرده و به انتشار روزنامه «اعتماد ملى» به عنوان ارگان حزب اعتماد ملى بسنده کرد.

اما در چارچوب ممنوعیت رسانه‌هاى طرفدار اصلاحات در ایران در ماه‌هاى پس از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى، این روزنامه نیز توقیف شده است.

دبیر کل حزب اعتماد ملى در ادامه گفت و گوى خود با «ساندى تلگراف» تاکید کرده است، همچنان خواسته‌هاى خود را در چارچوب قانون اساسى جمهورى اسلامى دنبال مى‌کند، و نمى‌خواهد، مردم «هزینه بالایى» براى دستیابى به خواسته‌های خود بپردازند.

وى همچنین با اشاره به بازداشت شمار زیادى از معترضان نتایج انتخابات و از جمله فعالان سیاسى اصلاح‌طلب در ایران از تصمیم خود و میرحسین موسوى، دیگر رهبر معترضان براى دیدار و رایزنى در باره «برنامه‌هاى آینده» خبر داده است.

وى افزوده است: «ما به زودى در باره برنامه‌هاى آینده با مردم صحبت خواهیم کرد. آقاى موسوى و من به زودى باهم جلسه‌اى خواهیم داشت و پس از آن جلسه، راهکار خود را به اطلاع مردم خواهیم رساند. این جلسه ممکن است در همین هفته برگزار شود.»

به گفته آقای کروبى، مهم‌ترین خواسته‌هاى معترضان در شرایط کنونى «آزادى بى قید و شرط زندانیان سیاسى، برگزارى انتخابات آزاد بدون نظارت استصوابى شوراى نگهبان، آزادى مطبوعات و به رسمیت شناختن حق انتقاد» است.

وى همچنین خواستار پایان «فضاى وحشت و نظارت پلیسى» در کشور شده و افزوده است: «باید شرایطى بوجود آید که همه مردم بتوانند، آزادانه دیدگاه خود را درباره حکومت بیان کنند. انتخاب حق مردم است.»

مهدى کروبى با اشاره به سوابق خود در جریان انقلاب اسلامى و نزدیکى‌اش به آیت‌الله خمینى، رهبر پیشین جمهورى اسلامى ایران گفته است، با وجود آن که در معرض خطر قرار دارد، اما هر آنچه لازم باشد، انجام خواهد داد.

در جریان تظاهرات روز ۲۲ بهمن گروهى از نیروهاى امنیتى و انتظامى و لباس شخصى ها به مهدى کروبى حمله کرده و پسرش، على کروبى را بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

مهدى کروبى در تشریح علل تمایل بخش‌هایى از حاکمیت ایران به اعمال خشونت علیه معترضان اظهار داشت: « زندگى سیاسى برخى از جمله عده‌اى از افراد نظامى به بحران وابسته است. آنها حقوق مردم را انکار مى کنند و سعى دارند، بر فضاى سیاسى و اقتصادى کشور مسلط شوند... آنها به دنبال حفظ شرایط بحرانى درکشور هستند و از این رو نمى خواهند مردم به صورت مسالمت‌آمیز و در فضایى آرام به دنبال احقاق حق خود باشند.»

این رهبر مخالفان، در بخش دیگرى از گفت و گوى خود با «ساندى‌تلگراف» با بیان این که برخى از روحانیان عالى‌رتبه شیعه نگران اوضاع کنونى هستند، اظهار داشته است: «آنها نگران حکومت و آینده جمهورى اسلامى ایران هستند و نمى‌خواهند خدشه‌اى به اعتقاد مردم به اسلام وارد شود.»

وى در ادامه افزوده است: «به نظر بسیارى از علما تضادى میان اسلام و حقوق بشر وجود ندارد. اما به خاطر رفتار حکومت کنونى، بسیارى از مردم فکر مى‌کنند که چنین تضادى وجود دارد.»

مهدى کروبى در پاسخ به این پرسش که آیا محمود احمدى‌نژاد را رییس دولت مى‌داند، گفته است: «میان مشروعیت و حقیقت تفاوت هست. واقعیت این است که او رییس قوه مجریه است ..اما مشکل ما با مشروعیت وى همچنان به قوت خود باقى است. آنها را تنها قدرت حاکم مى دانیم نه دولت مشروع.»
XS
SM
MD
LG