لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

واکنش ایرانیان داخل و خارج از کشور به اعدام پنج زندانی سیاسی


فرزاد کمانگر، یکی از اعدامی‌های روز یک‌شنبه، در ایران
فرزاد کمانگر، یکی از اعدامی‌های روز یک‌شنبه، در ایران
به دنبال اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی در ایران، ایرانیان خارج از کشور در سراسر جهان با شرکت در تجمعاتی به ویژه در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی به این اقدام شدیداً اعتراض کردند و در داخل کشور نیز تجمع‌ها و حرکت‌های اعتراض‌آمیزی برگزار شد.

پس از اعدام ناگهانی پنج تن از زندانیان سیاسی در ایران که بامداد روز یک‌شنبه صورت گرفت، شهرهای مختلف ایران و جهان شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز نسبت به این اقدام بود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی، که رئیس آن مستقیماً از سوی رهبر منصوب می‌شود، این پنج نفر را به اتهام عضویت در گرو‌ه‌های «ضدانقلاب» در زندان اوین مخفیانه و بدون اطلاع وکیلان و خانواده‌ آنها به دار آویخت.

از میان اعدام‌شدگان چهار نفر کرد ایرانی متهم به عضویت در گروه پژاک و یک نفر نیز به اتهام ارتباط با انفجار حسینیه شیراز اعدام شده‌اند.

به دنبال انتشار خبر این اعدام‌ها و با وجود سرکوب شدید هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز در داخل کشور به ویژه در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری اعتراض‌هایی در گوشه و کنار کشور برگزار شده است.

هم اکنون به ویژه در مناطق کردنشین ایران اوضاع به شدت امنیتی گزارش شده و مقام‌های جمهوری اسلامی از بیم بالاگرفتن اعتراض‌ها در مراسم تشییع جنازه اعدام‌شدگان حتی تاکنون از تحویل جنازه آنها هم خودداری کرده‌اند.

همچنین شماری از «دانشجویان سبز» دانشگاه‌های تهران خواستار برگزاری «تجمع سکوت» در روزهای جهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته شده و شماری از زندانیان سیاسی نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعدام‌های صورت گرفته اعتراض کردند.

با این حال اعتراض‌های صورت گرفته توسط ایرانیان این بار در خارج از کشور بسیار پررنگ‌تر بوده و بیشتر پایتخت‌های کشورهای اروپای غربی شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی ایرانیان بوده است.

عصر روز یک‌شنبه صدها تن از ایرانیان مقیم فرانسه با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاريس نسبت به اعدام زندانیان سیاسی در ایران اعتراض کردند که این تجمع در ادامه به خشونت گرایید.

به گفته شاهدان عینی، در پی حمله برخی از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی به معترضان، آنها نیز به ساختمان سفارت حمله کردند که سرانجام با دخالت پلیس فرانسه شماری از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

همچنین صدها تن از شهروندان ايرانی مقیم آلمان نیز روز یک‌شنبه در شهرهای برلين و کلن دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در کلن که به صورت خودجوش در این گردهمایی شرکت کرده بودند، با تجمع در یکی از میدان‌های مرکزی این شهر علیه مقام‌های ایرانی و از جمله رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

همزمان پایتخت بریتانیا نیز شاهد برگزاری تظاهرات ایرانیان معترض به اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین بود.

تجمع ایرانیان معترض در لندن نیز در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.

همچنین شماری از ایرانیان و به ویژه دانشجویان ایرانی مقیم تورنتو کانادا عصر روز یک‌شنبه با تجمع در یکی از میدان‌های این شهر اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرده و حمايت خود را از کليه زندانيان سياسی اعلام کردند.

تجمع‌کنندگان با در دست داشتن عکس‌های اعدام‌شدگان و سایر زندانيان سياسی خواستار توقف اعدام‌های سياسی و نيز توجه جامعه جهانی به «فاجعه انسانی» در ايران شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، شهرهای میلان، فرانکفورت، کپنهاگ و هامبورگ نیز روز یک‌شنبه شاهد برگزاری تجمع‌های مشابهی بوده است.

همچنین ایرانیان و گروه‌های سیاسی کرد ایرانی نیز تجمعاتی در برخی شهرهای کردستان عراق مانند سلیمانیه و اربیل برگزار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG