لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

خروج کامل سربازان آمريکايی از شهرها و روستاهای عراق


به دنبال خروج سربازان آمریکایی از شهرهای عراق واحدهای ارتش عراق در شهرها مستقر شدند.
به دنبال خروج سربازان آمریکایی از شهرهای عراق واحدهای ارتش عراق در شهرها مستقر شدند.
شش سال پس از آغاز جنگ در عراق سربازان آمريکايی روز سه شنبه به طور کامل از همه شهرها و روستاهای عراق خارج شدند که اين امر تحول مهمی در راستای خروج کامل نظاميان آمريکايی تا دو سال ديگر به شمار می‌آيد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به دنبال خروج سربازان آمريکايی از شهرها و روستاهای عراق مسئوليت تامين امنيت اين مناطق بر عهده پانصد هزار مامور پليس عراق و ارتش اين کشور قرار گرفته است.

به مناسبت خروج سربازان آمريکايی از شهرها و روستاهای عراق، جلال طالبانی، رييس جمهور اين کشور از ايالات متحده به دليل «قربانيانی» که برای سرنگونی ديکتاتوری صدام حسين داده است، تقدير کرد.

وی در سخنانی در تلويزيون عراق در اين باره اظهار داشت:« آمريکايی‌ها در مبارزه با رژيم جنايتکار صدام و تروريسم بار اصلی را بر دوش کشيدند.»

از سوی ديگر نوری المالکی، نخست وزير عراق در سخنانی به مناسبت خروج سربازان آمريکايی از شهرها و روستاهای عراق با انتقاد از کسانی پرداخت که به گفته وی «باور نمی‌کردند که عراقی‌ها بتوانند از عهده تامين امنيت خود برآيند.»

وی همچنين از کسانی که با ادعای اشغال دايم عراق توسط آمريکايی‌ها به توجيه خشونت و اقدامات تروريستی خود عليه مردم بی‌گناه می‌پرداختند، نيز انتقاد کرد.

مردم بغداد شبانگاه روز دوشنبه به مناسبت خروج سربازان آمريکايی از شهرها و روستاهای ايران کشور تا پاسی از شب جشن گرفته بودند. دولت عراق اين روز را تعطيل ملی اعلام کرده است.

در اين ميان مرگ چهار سرباز آمريکايی در روز دوشنبه بر اثر جراحت‌های وارده در جريان حمله به يک واحد گشتی آمريکايی، وقايع مربوط به خروج نظاميان آمريکايی از عراق را تحت الشعاع خود قرار داد.

از زمان حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون بيش از ۴۳۰۰ سرباز آمريکايی در اين کشور کشته شده‌اند.

سربازان آمريکايی در راستای خروج از شهرها و روستاهای عراق ۱۵۷ پايگاه خود را در اين مناطق ترک کردند. با اين حال شماری از سربازان آمريکايی برای آموزش دادن به سربازان عراقی همچنان در شهرها باقی می‌مانند.

حدود ۱۳۱ هزار سرباز آمريکايی مستقر در عراق پس از خروج از شهرهای اين کشور در چند پايگاه نظامی در عراق مستقر می‌شوند. قرار است تا پايان سال ۲۰۱۱ همه سربازان آمريکايی عراق را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG