لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

خاتمى رويكرد تندروها را «فاشيستى توتاليترى» خواند


رييس جمهور پيشين ايران با انتقاد شديد از كسانى كه به گفته او «بزرگترين فرصت براى نظام» را، ضايع كردند،اظهار داشت، عده‌اى در برخورد با لیبرالیسم به تمامیت خواهی متوسل شده اند.

محمد خاتمى، رييس جمهور پيشين ايران، روز يكشنبه در ديدار با اعضاى شوراى مركزى انجمن اسلامى مدرسين دانشگا‌ه‌ها با اشاره به اتهام‌هاى وارده به اصلاح طلبان و شخص وى اظهار داشت: «برخلاف آنچه اين روزها با دروغ و تهمت و كينه‌توزى گفته مى‌شود، من هميشه تلاش كرده‌ام تا از حضور دين در عرصه سياست دفاع كنم.»

چند روز پيش محمد على جعفرى، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، با استناد به آنچه اعتراف‌هاى بازداشت شدگان خوانده مى‌شود، اصلاح طلبان را به طراحى «اغتشاشات پس از انتخابات» متهم كرد و گفته بود، محمد خاتمى در جريان انتخابات رياست جمهورى در صدد شكست دادن اصولگرايان و در نتيجه تضعيف و حذف رهبرى بوده است.

اين سخنان واكنش‌هاى گسترده‌اى را در پى داشته است و برخى از شخصيت‌ها و گروه‌هاى اصلاح طلب خواستار محاكمه جعفرى شده‌اند.

آقاى خاتمى ضمن بى اساس خواندن اعتراف‌هاى پخش شده از بازداشت شدگان و با ابراز تاسف از متهم كردن «افراد و نيروهاى دلسوز و مدافع اصول و بنيان‌هاى انقلاب» به تلاش براى براندازى نظام، بدون ذكر نام به انتقاد از كسانى پرداخت كه به گفته وى «بهترين فرصت‌ها رابراى موفقيت نظام» از دست داده و ۳۰۰ ميليارد دلار سرمايه ملى را با «ندانم كارى‌ها» از بين برده‌اند.

به گفته كارشناسان اقتصادى، ميزان درآمدهاى نفتى ايران در طول چهار ساله نخست حكومت احمدى‌نژاد حدود ۳۰۰ ميليارد دلار بوده است. مخالفان دولت احمدى‌نژاد، وی را به حيف و ميل اين درآمدها و عدم انجام سرمايه‌گذاري هاى زيربنايى متهم مى‌كنند.

به گفته رييس جمهور پيشين ايران، انتخابات رياست جمهورى اخير بهترين فرصتى بود كه «جوانان و مردمى كه از ضعف عملكردها ناراضى شده بودند به صحنه بيايند و با اميد به نظام و آينده انتخاب مناسب را انجام دهند.»

وى همچنين در بخش ديگرى از سخنان خود با هشدار نسبت به پيامدهاى برخورد با دانشگاه‌ها اظهار داشت:«نگرانى اين است بعضى‌ها با پيش‌داورى‌ها، با دانشگاه‌ها هم برخوردهايى بكنند كه عملاً گرايش‌هاى افراطى و ضد نظام را تقويت كند.»

پيشتر على خامنه‌اى از تحصيل بيش از دوميليون دانشجو در رشته‌هاى علوم انسانى در دانشگاههاى ايران ابراز نگرانى كرده و گفته بود، آموزش اين علوم، موجب ترويج تشكيك و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى مى‌شود.

پس از انتخابات رياست جمهورى نهادهاى دانشجويى مخالف دولت، از احتمال تعطيلى دانشگاهها و فراهم كردن زمينه آنچه كه انقلاب فرهنگى دوم خوانده مى شود، ابراز نگرانى كرده اند.
XS
SM
MD
LG