لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

هشدار باراک اوباما به کشورهاى بزرگ صادر کننده کالا به آمریکا


تنها با گذشت یک روز از پایان نشست گروه ۲۰ در کره جنوبى، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به کشورهاى بزرگ صادر کننده هشدار داده است، از میزان وابستگى اقتصاد خود به صادرات به ایالات متحده آمریکا بکاهند.

به گزارش خبرگزارى رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه و همزمان با آغاز نشست مجمع اقتصادى آسیا- پاسیفیک در یوکوهوکا، در سخنانى در جمع نمایندگان بخش‌هاى اقتصادى منطقه از کشورهایى مانند چین که داراى مازاد تجارى بسیار بالایى هستند، خواسته است، از وابستگى رشد اقتصادى خود به صادرات بکاهند.

رئیس جمهور آمریکا در این باره اظهار داشته است: «در آینده هیچ کشورى نباید انتظار داشته باشد که صادرات به آمریکا مى‌تواند به تنهایى مبنایى براى دستیابى به رفاه باشد.»

باراک اوباما همچنین افزوده است: «بحران اقتصادى (اخیر) نشان داد که وابستگى به مصرف‌کنندگان آمریکایى و نیز صادرکنندگان آسیایى به عنوان موتور محرک اقتصاد جهان حد و مرزى دارد.»

این سخنان درحالى بیان شده است که اظهارات مشابه رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست گروه ۲۰ در سئول مبنى بر محدود کردن مازاد تجارى توسط کشورهایى مانند آلمان و چین، با پاسخ منفى آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روبرو شده بود.

در این میان هو جیانتو، رئیس جمهور چین نیز در واکنش به سخنان تازه باراک اوباما، تصریح کرده است که هرگونه تغییرى در سیاست‌هاى اقتصادى کشورش به صورت گام به گام صورت مى‌گیرد.

رئیس جمهور چین نیز که در جمع نمایندگان بخش‌هاى اقتصادى منطقه آسیا و پاسیفیک سخن مى‌گفت، در واکنش به انتقادهاى همتاى آمریکایى خود گفته است: «جمهورى خلق چین براى افزایش تقاضاى داخلى تلاش مى‌کند و به اصلاح گام به گام و کنترل شده سیستم ارزى خود پایبند است.»

ایالات متحده آمریکا و جمهورى خلق چین از سال‌ها پیش یکدیگر را متهم مى‌کنند که از طریق سیاست اقتصادى خود به روند تجارت بین‌المللى آسیب مى‌زنند.

در این میان دولت آمریکا با انتقاد شدید از سیاست پولى دولت چین، استدلال مى‌کند که پکن براى حمایت از صادرکنندگان چینى ارزش یوآن چین را دربرابر سایر ارزهاى بین‌المللى به طور مصنوعى پائین نگاه داشته است.

در مقابل نیز جمهورى خلق چین از سیاست پولى سهل‌گیرانه بانک مرکزى آمریکا انتقاد مى‌کند.

۲۰ کشور صنعتى و در حال توسعه جهان در جریان نشست خود در سئول نتوانستند، بر سر اختلاف نظر موجود در زمینه مازاد و کسرى تجارى به توافقى دست یابند، از این رو رهبران کشورهاى منطقه آسیا و پاسیفیک نیز قصد دارند در نشست خود در یوکوهاماى ژاپن در باره این موضوع نیز تبادل نظر کنند.
XS
SM
MD
LG