لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

انتقال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به داخل «قلب راکتور» آغاز شد


نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران
نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران
عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر با انتقال سوخت نیروگاه به داخل «قلب راکتور» آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اولین «مجتمع سوخت» روز سه‌شنبه و پس از آزمایش‌های متعدد ایمنی، در داخل قلب راکتور نیروگاه بوشهر قرار گرفت و «در این مرحله تمام ۱۶۳ مجتمع سوخت طبق برنامه و مطابق با دستورالعمل‌های کاری به داخل قلب راکتور منتقل می‌شوند.»

این گزارش می‌افزاید که «راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه پس از اتمام فرآیند انتقال مجتمع‌های سوخت آغاز می‌شود.»

سوخت اصلی نیروگاه اتمی بوشهر روز شنبه ۳۰ مردادماه به استخر جنب قلب راکتور منتقل شده‌بود و رئیس سازمان انرژی اتمی از انتقال سوخت به قلب راکتور در نیمه دوم مهرماه خبر داده‌بود.

انتقال سوخت اصلی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به قلب راکتور این نیروگاه قرار بود از نیمه اول مهرماه آغاز شود ولی مسئولان اعلام کردند به خاطر «نشت کوچکی» در استخر جنب راکتور اتمی بوشهر، این زمان به نیمه دوم مهرماه موکول شده‌است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، ۱۲ مهرماه گفت: «در فرایند شستشوی قلب راکتور، نشت کوچکی در استخر جنب راکتور مشاهده و جلوی آن گرفته شد، همین نشت چند روزی فعالیت‌ها را به عقب انداخت.»

وی همچنین گزارش‌های مختلف در مورد آلوده شدن این نیروگاه به کرم رایانه‌ای استاکس‌نت را رد کرد. كرم استاكس‌نت كه اخبار آن از تابستان سال جارى بر سر زبان‌ها افتاده است بسيارى از رايانه‌ها در سيستم‌هاى صنعتى کشورهای مختلف را آلوده كرده و به گفته محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران، حدود ۳۰ هزار آی‌پی ایرانی به این کرم رایانه‌ای آلوده شده‌اند.
نیروگاه بوشهر قرار است یک چهلم از برق ایران را تأمین کند. سوخت مصرف شده این نیروگاه که می‌تواند برای پلوتونیوم تسلیحاتی استفاده شود قرار است به روسیه منتقل شود.

ایران می‌گوید که نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر که پس از دهه‌ها تأخیر در حال راه‌اندازی است در اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز به تولید برق خواهد کرد. به گفته مسئولان ایران نیروگاه بوشهر به صورت پلکانی در مدت ۶ تا ۹ ماه به ظرفیت اسمی خود که تولید هزار مگاوات، معادل یک چهلم برق تولیدی ایران است، می‌رسد.

نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود اما خطاهای مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخت.

اورانیوم غنی‌سازی شده لازم برای ادامه کار راکتور بوشهر از سوی روسیه تأمین می‌شود و سوخت مصرف شده این نیروگاه نیز که می‌تواند برای پلوتونیوم تسلیحاتی استفاده شود به روسیه منتقل می‌شود.

این امر باعث شده تا ایالات متحده و بریتانیا اعلام کنند که راه‌اندازی این نیروگاه اتمی باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای در ایران نخواهد بود.

با این حال اسرائیل که همواره از احتمال استفاده‌ نظامی از دانش هسته‌ای در ایران ابراز نگرانی کرده، ۳۱ مردادماه، در واکنش به خبر اولیه سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر، استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را «کاملاً غیر قابل قبول» نامید.

جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های قدرت‌های غربی و هم‌پیمانانشان در مورد احتمال وجود جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را «بی‌اساس» می‌داند. شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ایران تاکنون از این دستور سازمان ملل سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG