لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

سفیر چین در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد


در پی استفاده از نامی دیگر برای اشاره به خلیج فارس در مراسم گشایش شانزدهمین بازی‌های آسیایی در گوانگ‌ژوی چین، وزارت امور خارجه ایران از احضار سفیر چین خبر داد و اعلام کرد توجیهاتی که در این رابطه از سوی چین اعلام شده «به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: «این اقدام نامناسب ناراحتی مسئولان و ملت ایران را در پی داشت و بلافاصله یادداشت اعتراض‌آمیز سفارت جمهوری اسلامی در پکن تسلیم مقامات چینی شد و سفیر چین نیز در تهران به وزارت خارجه احضار و تذکر لازم به آنها داده شد.»

شانزدهین بازی‌های آسیایی، روز جمعه در گوانگ‌ژو در جنوب شرقی چین گشایش یافت اما به گزارش خبرگزاری‌ها در مراسم افتتاحیه این دوره از بازی‌ها، برگزارکنندگان چینی نام خلیج فارس را به خواست کشورهای عربی در نمایشگرهای مربوط به این مراسم تغییر دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید: «اتفاقی که در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی رخ داد قابل توجیه نیست و انتظار چنین اتفاقاتی از سوی کشوری مثل چین که عضو دائم شورای امنیت است و ادعای تلاش برای برقراری صلح و امنیت را دارد، نمی‌رود.»

وی ادامه داد: «ما از این اتفاق تعجب می‌کنیم و تأسف می‌خوریم که چطور یک مسئله و نام تاریخی که اسناد متعددی دارد مورد اغفال قرار می‌گیرد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «ما در مورد مسائلی که مربوط به تمامیت ارضی و حاکمیت کشور می‌شود به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.»

بنا بر گزارش‌ها، روز جمعه در محل گشایش بازی‌ها علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، محمد علی‌آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک و بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران در واکنش به این اقدام برگزارکنندگان چینی، برای لحظه ای جایگاه خود را ترک کردند ولی پس از مدت کوتاهی بازگشتند.

به گفته مسئولان ورزش ایران، برگزارکنندگان چینی برای این اقدام شفاهاً پوزش خواسته‌اند. بر پایه این گزارش مسئولان کاروان ورزش ایران به صورت کتبی نیز مراتب اعتراض خود را به ستاد برگزاری این بازی‌ها اعلام کرده‌اند و قرار است در مجمع عمومی شورای المپیک آسیا که شنبه در گوانگ‌ژو برگزار می‌شود به این موضوع رسیدگی شود.

سازمان ملل متحد تاکنون در دو سند، دو قطعنامه و سه نقشه رسمی با تاکيد بر درست بودن نام خليج فارس از کشورهای عضو اين سازمان خواسته است در مکاتبات رسمی خود از نام خليج فارس استفاده کنند.

اما کشورهای عربی که در دهه‌های اخیر در زبان خود برای نامیدن این پهنه آبی از عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس استفاده می‌کنند در برخی موارد برای تغییر این نام در زبان انگلیسی نیز تلاش می‌کنند.

این اقدام‌ها چندین بار باعث اعتراض گسترده فعالان ایرانی و در مواردی باعث اعتراض مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

۱۴ آذر، زمان گفت و گوهای ايران و ۱+۵

رامين مهمان‌پرست در اين نشست خبری از توافق ایران و ۱+۵ برای آغاز مذاکرات در روز ۱۴ آذر خبر داد و گفت که رایزنی ها درباره مکان و چگونگی مذاکرات در دستور کار است.

سخنگوی وزارت خارجه ايران در ادامه گفت: «فکر می‌کنيم مفهوم آمادگی طرفين برای شروع مذاکرات اين معنی را می‌دهد که درباره موضوعات مورد بحث، چارچوب‌هايی در حال شکل گرفتن است.»

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه در نامه‌ای موافقت خود را با پيشنهاد آغاز گفت‌وگوی هسته‌ای در چهاردم آذرماه، پنجم دسامبر در اروپا، به مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ايران اعلام کرد. کاترين اشتون قرار است در اين گفت‌وگوها نمايندگی شش کشور ايالات متحده، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان را بر عهده داشته‌باشد.

«نگرانی‌ها در مورد سپر موشکی را به ترکيه منعکس کرديم»

آقای مهمان‌پرست همچنین با اشاره به طرح سپر موشکی غرب اظهار داشت: «نيات مشکوکی پشت سر اين ماجرا قرار دارد که نگرانی کشورهای منطقه و جهان اسلام را تحريک کرده ‌است.»

سخنگوی وزارت خارجه ايران همچنين افزود که اين نگرانی‌ها «به مقامات ترکيه منعکس شده ‌است.»

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز دوشنبه گفت سازمان ناتو «نيازی به نام بردن» از کشورهايی که طرح سپر موشکی برای دفاع در برابر آنها طراحی شده ندارد.

اين اظهارات پس از آن بيان می‌شود که ترکيه با نام بردن از ايران به عنوان يک تهديد موشکی در اسناد اين طرح مخالفت کرده ‌است.
XS
SM
MD
LG