لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

پرز: صلح با فلسطینی‌ها به سیاست آمریکا در قبال ایران کمک می‌کند


شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل
شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل روز جمعه گفت که برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان می‌تواند به سیاست ایالات متحده در قبال ایران کمک کند.

آقای پرز در سخنرانی خود خطاب به رهبران یهودیان اسرائیل که از رادیوی دولتی این کشور پخش شد اظهار داشت که پایان نزاع اسرائیل و فلسطین باعث تقویت وضعیت امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه و به انزوای ایران کمک خواهد کرد.

اظهارات شیمون پرز در زمانی بیان می‌شود که از سرگیری شهرک‌سازی در کرانه باختری باعث شده تا ادامه گفت‌وگوهای صلح اسرائیل و فلسطین با بن‌بستی دیپلماتیک روبه‌رو شود.

رئیس‌جمهور اسرائیل در ادامه سخنرانی روز جمعه خود گفت: «ما تنها جنگیدیم اما نمی‌توانیم تنها دوام بیاوریم. ما برای موجودیت خود به دوستی ایالات متحده نیاز داریم. این امر آسانی نیست اما واقعیت این است.»

وی افزود: «همان‌طور که ایالات متحده سعی می‌کند نیازهای امنیتی ما را بفهمد، ما اسرائیلی‌ها هم باید نیازهای ایالات متحده را درک کنیم.»

رهبران ایالات متحده در ماه‌های اخیر نیاز به برقراری آشتی با فلسطینی‌ها را با منافع امنیتی آمریکا مرتبط دانسته‌اند و ادامه تنش در خاورمیانه را از دلایل اصلی ادامه ستیزه‌جویی گروه‌های مختلف اسلام‌گرا علیه ایالات متحده توصیف کرده‌اند.

شیمون پرز در ادامه سخنرانی خود گفت: «ما هم می‌توانیم برای کمک به این مسئله سهم کوچک خود را ایفا کنیم و معنی کمک این است که بتوانیم تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی در خاورمیانه را ممکن بسازیم. و ایفای چنین سهمی از طریق صدور اعلامیه نیست بلکه از طریق توقف کشمکش بین ما و فلسطینیان است، کشمکشی که در درجه دوم اهمیت قرار دارد.»

بر طبق قوانین اسرائیل، شیمون پرز به عنوان رئیس‌جمهور از قدرت اجرایی برخوردار نیست اما در محافل سیاسی از او اغلب به عنوان پرچم‌دار جناح چپ اسرائیل یاد می‌شود که با سیاست‌های دست راستی دولت نتانیاهو مخالفت دارند.

مذاکرات مستقیم رهبران اسرائیل و فسطینی‌ها روز دوم سپتامبر، با حضور هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشینگتن آغاز شد. این مذاکرات، ‌پس از بیست و یک ماه رکود در روند مذاکرات رو در روی رهبران اسرائیلی و فلسطینی، و برای نخستین بار از زمان روی کارآمدن دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صورت گرفت.

این مذاکرات هم‌اینک به خاطر ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن متوقف شده‌است. بنیامین نتانیاهو برای تمدید توقف ساخت‌وساز این شهرک‌ها به حمایت وزیران وابسته به احزاب دست راستی نیاز دارد.

با این وجود شیمون پرز، ماه پیش در گفت‌وگویی تلفنی که با ابتکار محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، انجام شد از او خواست که در «صلح‌خواهی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تردید نکرده، مذاکرات صلح را تا رسیدن به پیمان نهایی ترک نکند».
XS
SM
MD
LG