لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

آغاز اعتراض ها همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در نیویورک


پوستر اعتراضی به نقض حقوق بشر در ایران در تظاهرات اعتراضی به حضور محمود احمدی نژاد در جریان نشست سازمان ملل در سال گذشته.
پوستر اعتراضی به نقض حقوق بشر در ایران در تظاهرات اعتراضی به حضور محمود احمدی نژاد در جریان نشست سازمان ملل در سال گذشته.
با ورود محمود احمدی‌نژاد به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، ده‌ها تن از معترضان روز یکشنبه در مرکز شهر نیویورک علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران دست به تظاهرات زدند. همزمان، رییس جمهور ایران در یک مصاحبه گفته است که رقبای انتخاباتی او در بیان نظرات خود کاملا آزاد هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرکنندگان در منطقه «سنترال پارک» گرد هم آمده و بسیاری از آن‌ها دهان خود را به نشانه سانسور موجود در ایران با نوارچسب‌هایی بسته بودند.

بنا بر این گزارش، این تظاهرات یکی از «تظاهرات‌های متعددی» است که قرار است طی هفته آینده در اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک برگزار شود و یک تجمع اعتراضی نیز برای روز پنج‌شنبه در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک برنامه‌ریزی شده‌است.

محمود احمدی نژاد روز شنبه برای شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس «هزاره» و نشست «تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح» به این شهر سفر کرده‌است.

سهند خوش‌باطن، یکی از تظاهرکنندگان روز یکشنبه در نیویورک از کمیته «نه به احمدی‌نژاد»، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که معترضان خواستار تغییر رژیم ایران به یک نظام دموکراتیک هستند و «این چیزی است که مردم ایران می‌خواهند.»

وی افزود: «به اعتقاد ما از طریق خود مردم و گروه اصلی مخالفان ایرانی ما قادر به براندازی حکومت ایران و استقرار دموکراسی در کشور خواهیم بود.»

سهند خوش‌باطن، یکی از تظاهرکنندگان روز یکشنبه در نیویورک از کمیته «نه به احمدی‌نژاد»، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که معترضان خواستار تغییر رژیم ایران به یک نظام دموکراتیک هستند و «این چیزی است که مردم ایران می‌خواهند.»
آوی پوسنیک، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای سازمان بین‌المللی آموزشی «به ما بپیوندید» که در این تظاهرات شرکت کرده‌ بود به خبرنگاران گفته است: «ما به نشانه همبستگی با مردم ایران که صدایشان به گوش جهانیان نمی‌رسد گرد هم آمده‌ایم.»

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه با بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد و به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، آقای بان در این دیدار موضوعاتی را در زمینه چالش هسته‌ای تهران و جامعه بین‌المللی و نیز حقوق بشر به رئیس‌جمهور ایران یادآور شد.

این ششمین بار است که محمود احمدی‌نژاد از زمان به قدرت رسیدن در مرداد ۱۳۸۴ برای حضور در مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.

سال گذشته همزمان با شرکت کردن محمود احمدی‌نژاد در اجلاس سالانه سازمان ملل، شمار زیادی از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا و برخی دیگر کشورها در ادامه اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به وقوع پیوست اعتراض کردند.

سال گذشته همچنین در جریان سخنرانی رییس جمهور اسلامی ایران در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۴۵ هیئت دیپلماتیک، سالن مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان اعتراض ترک کردند.

سفرهای پیشین وی به نیویورک نیز همواره با اعتراض و تظاهرات‌های مختلف روبه‌رو شده‌است و به‌ویژه تصمیم رئیس جمهور ایران برای بازدید از محل حملات ۱۱ سپتامبر و سخنرانی در دانشگاه کلمبیا در سال ۱۳۸۶ موجی از اعتراض مسئولان آمریکایی را در پی داشت.

«رقبای انتخاباتی من کاملاً آزاد هستند»

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به پرسشی در باره مخالفان دولت و رقبای سیاسی خود، گفته است: «رقبای انتخاباتی من کاملا آزاد هستند و مانند بقیه مردم ایران مشغول زندگی و فعالیت هستند. آنان با آزادی نظرات و دیدگاه‌های خود را ابراز می‌کنند.»

وی افزوده است: «محدودیتی برای فعالیت‌های قانونی وجود ندارد و مانند بقیه مردم ایران می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند البته باید توجه داشت که همه در ایران در چارچوب قانون می‌توانند به نقش‌آفرینی بپردازند.»

این اظهارات رئیس دولت دهم در حالی بیان می‌شود که بنا بر گزارش‌های رسیده، شامگاه چهارشنبه گذشته نیروهای امنیتی با یورش به دفتر میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، پس از تفتیش و بازرسی این دفتر «برخی وسایل موجود در دفتر را نیز با خود برده‌اند.»

دو هفته پیش از آن نیز نیروهای لباس شخصی طی پنج شبانه روز با تجمع مقابل منزل مهدی کروبی، با تخریب پنجره‌ها به سوی منزل وی تیراندازی کردند.

تجمع این نیروها تا روز جمعه مصادف با روز «قدس» ادامه داشت و نیروهای انتظامی اقدامی برای جلوگیری از حمله این نیروها به منزل مهدی کروبی انجام ندادند.

رییس جمهور اسلامی در بخش دیگری از مصاحبه خود با آسوشیتدپرس آینده را «از آن ایران» دانست و افزود: «دوستی با ملت ایران بهترین راهبرد برای دولت آمریکا است.»

وی هم‌چنین روز دوشنبه در سخنرانی خود در میان گروهی از ایرانیان مقیم ایالات متحده، ایران را در کنار آمریکا «یکی از دو قدرت بانفوذ جهان» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG