لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

حسن نصر الله، اسرائيل را به ترور حريری متهم کرد


حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان
حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان
حسن نصر الله دبير کل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه و در کنفرانسی خبری در بيروت، عکس هايی نشان داد و مدعی شد هواپيماهای اسرائيلی برای شناسايی مسير آمد و شد حريری آنها را گرفته بودند.

آقای نصر الله در کنفرانس دو ساعت و نيمه خود که با ويديو کنفرانس انجام شد گفت:«پروازهای شناسايی و تصاويری که از اين پروازها گرفته می شوند، سنگ بنای عمليات شناسايی ارتش اسرائيل هستند که در تکميل اطلاعات پيشين خود از آن ها استفاده کردند.»

اين در حالی است که گفته می شود هواپيماهای شناسايی اسرائيلی تقريبا همه روزه بر فراز لبنان به پزوار در می آيند. لبنانی ها اين اقدام اسرائيل را نقض قطعنامه ۱۷۰۱ می دانند که به جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ پايان داد.

حسن نصرالله در روند ارائه شواهد خود، به عملياتی به نام «انصاريه» در جنوب لبنان اشاره کرد. در اين عمليات نيروهای حزب الله در شامگاه پنجم سبتامبر ۱۹۹۷ به گردان ۱۳ کماندوهای ارتش اسرائيل که شبانه وارد خاک لبنان شده بودند، کمين زدند که در جريان آن ۱۲ نظامی اسرائيلی کشته شدند.

دبيرکل حزب الله لبنان گفت:«پيش از سال ۱۹۹۷، حزب الله در يک تلاش فنی موفق شد به تصاويری که هواپيماهای شناسايی اسرائيلی به مرکز فرماندهی خود ارسال می کنند، دست يابد. اين فيلم برداری ها روی مکان های معينی بر جنوب لبنان تمرکز داشت.»

وی گفته نيروهايش توانسته اند به مرکز ارتباط بيسيم نيروهای اسراييلی دارند رخنه کند و تمامی تصاويری که نيروهای اسرائيلی می گيرند، همزمان در اختيار نيروهای حزب الله هم قرار می گيرد.

در اين کنفرانس خبری فيلم عمليات شناسايی هواپيماهای اسرائيلی پخش شد که در آن از مسيرهای حرکت حريری در شهر بيروت به ويژه منزل و مقر دولت فيلمبرداری شده است. فيلم پخش شده بر روی پارلمان لبنان که حريری پيش از ترور از آن خارج شده بود، تمرکز داشت.

همچنين فيلمی از نقش های تعدادی از جاسوسان اسرائيلی در لبنان پخش شد که يکی از آن ها در اعتراف های خود می گويد وظيفه اش اين بود که برای حريری اين ابهام را به وجود بياورد که حزب الله قصد ترور او را دارد.

حسن نصر الله گفت:«در سايه بازداشت برخی جاسوس های مهم اين اطمينان حاصل می شود که اسرائيل توانمندی های فنی بزرگی برای کنترل بخش مخابرات در لبنان دارد. به طور قطع و يقين آن ها دست بلندی در بخش مخابرات لبنان دارند و از راه تلفن های همراه قادر هستند هر مکالمه تلفنی را شنود کنند و مکان آن و تحرک آن را شناسی کنند. آن ها همچنين قادر هستند شخصی که در حال مکالمه تلفنی است را هدف قرار دهند.»

گزارش های اخير حاکی است احتمال دارد برخی از اعضای حزب الله به دست داشتن در ترور حريری متهم شوند. نصر الله در سخنان گذشته خود نيز گفته بود که سعد حريری نخست وزير کنونی لبنان و فرزند رفيق حريری به او گفته که اتهام هايی را متوجه شماری از اعضای حزب الله کرده است. نصر الله تاکيد کرده بود که حزب الله اين اتهام ها را نمی پذيرد و در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

رفيق حريری نخست وزير وقت لبنان در سال ۲۰۰۵، پنج سال پيش در انفجاری مهيب در مرکز شهر بيروت ترور شد. دادگاه بين المللی ترور حريری کار خود را به شکل رسمی در اول ماه مارس ۲۰۰۹ چهار سال پس از ترور آغاز کرد. تا کنون هيچ موعد رسمی برای صدور اتهام های احتمالی اعلام نشده است.

حسن نصر الله در کنفرانس خبری خود گفت:«ما اعتمادی به تحقيق بين المللی نداريم. اما اگر دولت لبنان هياتی لبنانی و قابل اعتماد را مامور تحقيق کند، ما برای همکاری با آن آماده هستيم.»

گمانه زنی ها درباره اتهام برخی از اعضای حزب الله به دست داشتن در ترور حريری، لبنان را در هفته های اخير وارد تنش های تازه ای کرده است. نيروهای اکثريت پارلمان لبنان که به جناح ۱۴ مارس معروف هستند، بيم آن دارند که حزب الله در صورت متهم شدن اعضايش، دست به اقدامی چون هفتم ماه می ۲۰۰۸ بزند. در آن زمان، نيروهای حزب الله به دليل برخی اختلاف ها در سطح حاکميت، اقدام به اشغال بيروت و استان الجبل کردند که آن بحران با ميانجيگری قطر پايان يافت.
XS
SM
MD
LG