لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

فرانسه: بيشتر اعضای شورای امنيت با تحريم ايران موافقند


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه.
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه.
برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، خبر داد فقط سه کشور از ۱۵ عضو شورای امنيت با تحريم ها همراه نشده اند و انتظار می رود قطعنامه برای تصويب آرای کافی را داشته باشد.

به گفته ديپلمات ها، ترکيه و برزيل که به تازگی پادرميانی کرده و توافقنامه مبادله سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه را امضا کردند، به همراه لبنان که روابط نزديکی با تهران دارد، سه کشوری هستند که گفته اند با تحريم های بيشتر ايران موافق نيستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی ديپلمات ها گفته اند قطعنامه تحريم جديد در صورت تصويب، فروش موشک های زمين به هوای روسيه به ايران را ممنوع می کند.

ترکيه و برزيل پيشتر هم در نامه ای به شورای امنيت خواستار پرهيز از اقداماتی شدند که ممکن است امکان دستيابی به راه حل صلح آميز در بحران اتمی جمهوری اسلامی را کمرنگ کند.

آقای کوشنر روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «به نظرم متن پيشنهادی تصويب می شود. نمی‌توانم با اطمینان بگویم؛ هیچ کسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دور چهارم تحريم ها عليه ايران در صورت تصويب، محدويت های صادرات تسليحاتی را افزايش داده و نيز فشارهای بيشتری بر نظام بانکی را در برمی گيرد، ضمن اين که هرگونه استخراج از معادن اورانيوم برای ایران در خارج از مرزهایش ممنوع می شود؛ این قطعنامه احتمالی، برنامه موشکی ایران را نیز هدف می‌گیرد.

به گفته ديپلمات ها، بر اساس اين پيش نويس، روسيه ديگر نمی تواند موشک های پدافندی (دفاعی) اس – ۳۰۰ را به ايران بفروشد.

هرچند توافق فروش اين موشک های پدافندی ميان ايران و روسيه نهايی شده، اما شرکت دفاعی دولتی روسيه می گويد در صورتی که قطعنامه سازمان ملل فروش آن را ممنوع کند، روسيه به خواست سازمان ملل عمل خواهد کرد.

روسيه همچنين پيمانکار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر هم هست اما به گفته مقامات شرکت دولتی روس اتم، دور جديد تحريم های ايران، اثری بر پروژه بوشهر نمی گذارد.

دور چهارم قطعنامه تحريم های ايران هنوز در حال بررسی است و خبرگزاری فرانسه گزارش داده مواردی چون ممنوعيت فروش تانک، خودروهای زرهی، ادوات با کاليبر بالا، هواپيما، هليکوپتره و کشتی های جنگی، موشک های دوربرد و موشک های پدافندی (دفاعی) در اين پيش نويس آمده است.

شورای امنيت سازمان ملل در پنج قطعنامه (سه قطعنامه تحريمی) از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد. غرب به برنامه هسته ای ايران مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. جمهوری اسلامی می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG