لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

احمدی‌نژاد تأثیر تحریم‌ها را در کند شدن برنامه هسته‌ای ایران رد کرد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، در اظهاراتی به ظاهر متناقض با ارزیابی معاونش در سازمان انرژی اتمی، گفته است که تحریم‌های وضع شده توسط «قدرت‌های خودکامه» نمی‌تواند موجب کند شدن برنامه اتمی ایران شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته برای نخستین بار اذعان کرده بود که گرچه تحریم‌ها نمی‌تواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند، اما نمی‌توان گفت که تحریم‌ها اثری ندارد و ممکن است این تحریم‌ها بر کند شدن روند برنامه اتمی ایران اثرگذار باشد.

ایران در هفته‌های اخیر با دور تازه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی مصوب سازمان ملل روبه‌رو شد که از جمله برخی از شرکت‌های مرتبط با برنامه اتمی تهران را هدف قرار داده بود.

علاوه بر این اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز که تا کنون روش‌های مختلفی را از مذاکره تا تحریم در برابر ایران آزموده‌اند، تحریم‌های مضاعفی را وضع کردند که عمدتاً حوزه‌های انرژی را در بر می‌گرفت، با این هدف که مقام‌های ایرانی از تعقیب برنامه غنی‌سازی خود که می‌تواند کاربردی نظامی داشته باشد، صرف‌نظر کنند.

به زعم آمریکا، این تحریم‌ها، مهم‌ترین تحریم‌هایی هستند که ایران تاکنون با آن مواجه بوده و از ظرفیت واقعی برای فشار بر ایران برخوردار است.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، در دیدار با گروه‌های مذهبی و مدنی در نیجریه گفته است که «به شما اطمینان می‌دهیم، اگر آنها همه کاغذهای دنیا را تبدیل به قطعنامه‌هایی بر علیه ایران کنند، کوچکترین تغییری در برنامه هسته‌ای ما به وجود نخواهد آمد».

رئیس دولت دهم پیشتر نیز برای توصیف قطعنامه‌های شورای امنیت از تعبیر «ورق‌پاره» و «دستمال مصرف‌شده‌ای که باید به زباله‌دان انداخته شود» استفاده کرده بود.

امری که با انتقاد میرحسین موسوی رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ روبه‌رو شد و این رهبر مخالفان دولت در یادداشتی در موضوع تحریم‌های اخیر متذکر شد که «اینکه بگوییم این قطعنامه چون دستمال استفاده شده است، مصائب ناشی از سیاست‌های پرهیاهو و عوام‌فریبانه را تخفیف نخواهد داد» و هشدار داد که «ورق‌پاره خواندن قطعنامه‌ها مشکل مردم و کشور را حل نمی‌کند».

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این دیدار تأکید کرده است که ایران نیازی به بمب اتمی ندارد و برای مقابله با قدرت‌های خودکامه محتاج بمب اتم نیست.

این نخستین بار نیست که ایران ادعای کشورهای غربی در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد می‌کند.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پیامی که به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای تهران ارسال کرده بود، یادآور شده بود که از نظر جمهوری اسلامی، استفاده از سلاح‌های اتمی حرام است.

غرب در سال‌های اخیر همواره ایران را به دلیل تعقیب برنامه غنی‌سازی که می‌تواند کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد، متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی در پوشش برنامه هسته‌ای‌اش کرده است و توسل به تحریم‌ها را ابزاری برای متقاعد کردن ایران به صرف نظر از این برنامه می‌داند.

ایران اما همواره با رد این اتهام، اهداف برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز و در چارچوب تأمین برق و مصارف پزشکی توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG