لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

تب و تاب مناظره‌های تلویزیونی در روزهای مانده تا انتخابات


چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم
چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم
مناظره تلويزيونی نامزدهای دهمين دوره انتخابات ریاست جمهوری ايران از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و بر اساس برنامه اعلام شده در نخستين روز مهدی کروبی و محسن رضايی به مناظره می‌نشينند و يک روز بعد آخرين نخست‌وزير ایران با رئيس جمهوری کنونی روبه‌رو می‌شود.

با این حال از هم اکنون تب و تاب رويارويی روز چهارشنبه در گفته‌های ميرحسين موسوی و محمود احمدی‌نژاد و همین طور هواداران آنها به چشم می‌خورد؛ زمينه برخورد هم مسايل اقتصادی است.

حسين باستانی، روزنامه‌نگار در پاريس، درباره مناظره کانديداها به راديو فردا می‌گويد: «اکنون شاخص‌هايی مانند تورم، بيکاری و آمار واردات در اين سطح به وضعيت فاجعه باری رسيده است. آقای احمدی‌نژاد در چنين فضايی اگر بخواهد دوباره انتخاب شود، مجبور است دفاع قابل توجهی برای اين عملکرد پيدا کند. در مقابل حملات ساير کانديداها و در رأس آنها آقای موسوی روی همين نکات است، چون می‌دانند پتانسيل نارضايتی از دولت در اين نقاط است.»

روز يکشنبه محمود احمدی‌نژاد در ساوجبلاغ تأکيد کرد در صورتی که صلاح باشد در مناظره‌ها نام بعضی از مفسدان اقتصادی را افشا خواهد کرد؛ کسانی که به گفته او با اعمال نفوذ اقساط معوقه خود را به سيستم بانکی پرداخت نمی‌کنند.

در همين روز يک پايگاه اينترنتی نزديک به ميرحسين موسوی از صادق محصولی، وزير کنونی کشور و مشاور پيشين محمود احمدی‌نژاد، به عنوان يکی از بزرگترين بدهکاران سيستم بانکی کشور نام برد و اينکه او توانسته است به دستور مستقيم محمود احمدی‌نژاد از يک بانک ۴۰۰ ميليارد تومان وام با بهره زير ۱۰ درصد دريافت کند.

حسين باستانی در اين زمينه می‌گويد: «آقای احمدی‌نژاد از ابتدای دوران رياست جمهوری خود بارها اين هشدار را مطرح کرده که اسامی مفسدان اقتصادی را فاش خواهد کرد اما مشخص است به چه علت تا کنون نتوانسته اين تهديد را عملی کند، چون خود آقای احمدی‌نژاد در اين حيطه بيشترين آسيب‌پذيری را خواهد داشت. بيشتر شبهه‌هايی که در مورد سلامت اقتصادی همکاران، دولت و مجموعه آقای احمدی‌نژاد بيان شده، نه از طرف اصلاح‌طلبان بلکه از طرف محافظه‌کارانی بوده که نهادهای رسمی کشور را نمايندگی می‌کنند مانند مسئولان سازمان بازرسی کل کشور، ديوان محاسبات کشور و گاهی قوه قضاييه. تخلفات هم در حد ناپديد شدن ارقامی ۱۰ رقمی از بودجه کشور بوده است.»

همزمان در حالی که لبه تيز حمله‌ها و ضد حمله‌ها در جناح ميرحسين موسوی و محمود احمدی‌نژاد همچون گذشته در زمينه اقتصادی ادامه می‌يافت، مهدی کروبی که بر اين باور است آرای او در دور پيشين انتخابات جا به جا شده است، روز يکشنبه باز هم در این زمینه ابراز نگرانی کرد.

آقای کروبی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) از مسئولان اجرايی و نظارتی خواست امانتداری کنند تا هر نامزدی که واقعاً بيشترين رأی را به دست آورد، رئيس جمهوری آينده باشد.

از سوی ديگر پای مهدی کروبی نيز به تحليل‌ها درباره مناظره ميان نامزدها کشيده شد. به گزارش خبرگزاری فارس امير محبيان، روزنامه‌نگار و فعال سياسی اصولگرا، گفته است که ترس اصلاح‌طلبان از مناظره بين کروبی و موسوی است.

حسين باستانی معتقد است:‌ «در مناظره آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، اگر حملات آنها به هم در حدی باشد که بر روی رأی يکديگر تأثير بگذارند، می‌تواند به ضرر آرای اصلاح‌طلبان تمام شود. به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان جناح محافظه‌کار مشارکت بالايی درانتخابات داشته باشند، اين رأی‌دهندگان اصلاح‌طلب هستند که اگر ميزان مشارکت آنها در انتخابات بالا و پايين برود، نتيجه انتخابات را به نفع يا به ضرر آنها تمام می‌کند.»

مهم‌ترين حمله به سياست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد در روز يکشنبه از درون دولت او بود، نه از سوی ستادهای انتخاباتی رقيب.

اکبر ترکان گفت به رئيس جمهور گزارش اشتباه می‌دهند و افزود: « من به عنوان معاون برنامه ريزی وزارت نفت اعلام می‌کنم آنچه درباره آمارهای نفت عنوان شده، دقيق نبوده و غير واقعی است».
XS
SM
MD
LG