لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

مهمانپرست: اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد، دنبال اورانیوم ۲۰ درصدی نبودیم


سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد، ایران به دنبال غنی‌سازی ۲۰ درصدی نبود، بار دیگر بر آمادگی تهران برای تبادل سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی‌اش، تأکید کرد.

آقای مهمان‌پرست که در قالب نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در موضوع تبادل سوخت قدم‌های خوبی برداشته شده است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع هر چه سریع‌تر اجرایی شود و افزود که گروه وین نیز در حال رسیدن به این آمادگی است.

گروه وین که مرکب از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روسیه، فرانسه و ایالات متحده است، در مهرماه سال گذشته به ایران پیشنهاد کرد که در قبال دریافت ۱۲۰۰ کلیوگرم از ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده‌اش، حدود ۱۲۰ کلیوگرم سوخت نیروگاهی را پس از پالایش و غنی‌سازی بیشتر این محموله و تبدیل آن به میله‌های سوخت به ایران تحویل دهد.

فرایندی که قرار بود یکسال به طول انجامد، اما ایران به رغم موافقت اولیه با آن در پذیرش نهایی این پیشنهاد تعلل کرد.

تهران تمایل به این داشت که تبادل سوخت در حجمی کمتر و زمانی کوتاه‌تر و در خاک ایران انجام شود. اما عدم پذیرش این خواسته از سوی گروه وین از یک سو و اعلام ایران مبنی بر اقدام برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، تنش‌ها بر سر برنامه اتمی ایران را تا مرز تصویب چهارمین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بالا برد.

تحریم‌هایی که به فاصله‌ای کوتاه از آن تصویب شد که در تهران موافقنامه سه‌جانبه‌ای با حضور ترکیه و برزیل برای تبادل سوخت اتمی به امضا رسید.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید دوباره بر جدی بودن موضوع مبادله سوخت برای ایران گفته است که «ما آمادگی‌مان را اعلام كرده‌ايم و در اعلاميه تهران موادش كاملاً روشن است و مراحل كلی مبادله سوخت را مطرح كرده است. براساس بيانيه تهران آمادگی‌مان را برای تبادل سوخت اعلام كرده‌ايم و منتظر اعلام آمادگی اعضای گروه وين هستيم تا اين كار هر چه سريع‌تر اجرايی شود».

او افزوده است که «چنانچه سوخت رآكتور تهران تأمين شود اينكه باز هم سوختی با چه ميزان غنی‌‌شده نياز داريم در راستای اهداف صلح‌آميزمان بررسی خواهد شد».

آقای مهمان‌پرست در عین حال تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی را «در چارچوب معاهده ان.پی.تی» اما ناشی از عمل نکردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وظایفش در تأمین سوخت عنوان کرده و افزوده است که اگر آژانس به وظایفش در این زمینه عمل می‌کرد، ایران اصلاً به سراغ غنی‌سازی ۲۰ درصدی نمی‌رفت.

استقبال از رفتار روسیه، توضیح رفتار ژاپن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین موضع‌گیری مقام‌های روسیه در مورد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را گامی مثبت تلقی کرده و بر منافع مشترک و راهبردی دو کشور تأکید کرده است.

آقای مهمان‌پرست در مورد همراهی ژاپن با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز گفته است که «بر اساس اطلاعاتی که داریم، کشورهای مختلف از جمله ژاپن خود را مقید به عمل کردن در محدوده قطعنامه غیرقانونی ۱۹۲۹ می‌دانند و خود را مکلف به اعمال خارج از قطعنامه و در تبعیت از اقدامات یکجانبه کشورهای دیگر نمی‌دانند».

روسیه به رغم همراهی با تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، اقدام ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه تحریم یکجانبه ایران را نکوهش کرده و آن را تحقیر سازمان ملل توصیف کرده است.

در مقابل ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد که هیئت وزیرانش علاوه بر تأیید اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، اتخاذ تحریم‌های مضاعفی را در دست بررسی دارد و تأکید کرد که برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز در قبال ایران، توجه جدی به تحریم‌ها را لازم می‌داند.
XS
SM
MD
LG