لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

امام جمعه مشهد معترضان به خامنه‌ای را «بزغاله و گوساله» خواند


سخنران تجمع روز چهارشنبه حامیان دولت در میدان انقلاب با حمله شدید به معترضان و مخالفان دولت و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «تنها گزینه رهبری روی کره زمین» معترضان به آیت‌الله خامنه‌ای را «مشتی بزغاله و گوساله» خواند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، که در اجتماع هزاران نفر از حامیان دولت که به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی و برای محکومیت آنچه «هتک حرمت مراسم عاشورا» خوانده شد سخن می‌گفت، مخالفت با ولایت فقیه را مخالفت با امام زمان، اصل امامت، قرآن و اسلام خواند.

امام جمعه مشهد با تشبیه درگیری‌های معترضان و نیروهای دولتی به جنگ حزب‌الله با حزب شیطان اضافه کرد که امروز جنگ حزب‌الله و حزب‌الشیطان در عرصه این کشور بروز پیدا کرده و این جنگ جنگی قطعی و صریح است.

با گذشت نزدیک به هفت ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اعتراض‌هایی که با واکنش به نتایج اعلام شده انتخابات آغاز شد، همچنان ادامه دارد و ابعا گسترده‌تری به خود گرفته است و در تازه‌ترین تجمعات اعتراضی شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، و جایگاه او به عنوان ولی فقیه مورد چالش معترضان قرار گرفت.

این اعتراض‌ها از نخستین روزهای پس از انتخابات با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و در یکی از خشونت‌بارترین این برخوردها، در روز عاشورا دست‌کم هشت تن، به روایت مقامات دولتی، در تهران جان باختند.

با این حال مقامات دولتی که از سوی معترضان متهمند که با رعایت نکردن حرمت ماه محرم به روی راه‌پیمایان آتش گشوده‌اند، معترضان را به حرمت‌شکنی متهم کردند و برای راه‌پیمایی سراسری روز چهارشنبه در پاسخ به این «حرمت‌شکنی» فراخوان دادند.

در همین زمینه آقای علم‌الهدی به سران معترضان خطاب کرد که مطالبه به ناحق ابطال انتخابات بستر را برای جریان‌های الحادی و منافقان آماده کرد و روز عاشورا این مطالبه به ناحق به محاربه انجامید.

وی همچنین منافقین، عنوانی که در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی به اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق اطلاق می‌شود، را رهبران حوادث روز عاشورای تهران خواند و با استناد به سخنان آیت‌الله خمینی در مورد محارب بودن اعضای سازمان مجاهدین، معترضان روز عاشورا را نیز محارب دانست.

آقای علم‌الهدی که سخنانش در این جمع با شعارهای راه‌پیمایان علیه رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی همراهی می‌شد، همچون دیگر مقامات دولتی از سران مخالفان به عنوان سران فتنه یاد کرد و افزود که اکنون که رهبری راه توبه را برای سران فتنه باز گذاشته است، آنها باید در ضرب‌العجلی که قوه قضائیه تعیین می‌کند توبه کنند وگرنه محارب شناخته خواهند شد و این مردم و این نظام با آنها به عنوان محارب برخورد می‌کند.

وی اصل محوری نظام را ولایت فقیه خواند و با اشاره به شعارهای معترضان علیه آیت‌الله خامنه‌ای، معترضان را مشتی «بزغاله و گوساله» خطاب کرد، عنوانی که در شعارهای تجمع‌کنندگان هم انعکاس یافت و حامیان دولت با استفاده از این عنوان برای میرحسین موسوی خواستار اعدام وی شدند.

این بخش از اظهارات امام جمعه مشهد، در متنی که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است انعکاس نیافت، اما تلویزیون دولتی ایران علاوه بر انعکاس این بخش از سخنان، شعارهایی را از حامیان دولت در این مراسم علیه آقای موسوی و دیگران رهبران معترضان پخش کرد.

پیشتر برخی از سایت‌های خبری منتقد دولت از انتشار گسترده پوسترها و تابلونوشته‌هایی با مضمون مخالفت با میرحسین موسوی و دیگر سران معترضان خبر داده و گفته بودند که در این تابلو نوشته‌هایی در مورد «برخورد انقلابی مردم با سران فتنه» به چاپ رسیده است.

نظیر چنین تجمعاتی در دیگر شهرهای ایران نیز گزارش شده است.

اظهارات آقای علم‌الهدی و شعارهای هواداران دولت بر ضد رهبران معترضان در حالی است که در روزهای اخیر بر حجم اقدامات دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه نزدیکان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی افزوده شده و پس از آن که در روز عاشورا خواهرزاده میرحسین موسوی به ضرب گلوله به قتل رسید، در روزهای اخیر بسیاری از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی و محمد خاتمی نیز دستگیر شده‌اند.

مقامات دولتی قتل سید علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، را کار «گروه‌های ترور» می‌دانند و برخی از سایت‌های خبری از جمله پارلمان‌نیوز خبر داده‌اند که «یک مقام عالی‌رتبه نظام» در این زمینه با خانواده حبیبی موسوی ابراز همدردی کرده و خواستار جدیت و تلاش مضاعف دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی و برخورد با عاملان این اقدام شده است.

مقام عالی‌رتبه نظام عنوانی است که سایت‌های خبری در نقل قول‌های غیررسمی خود از آیت‌الله خامنه‌ای از آن استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG