لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

کوی دانشگاه؛ پلیس راه باز کرد، لباس شخصی‌ها حمله کردند


کوی دانشگاه تهران، یکشنبه شب مورد حمله نیروهای ویژه و لباس شخصی‌ها قرار گرفت
کوی دانشگاه تهران، یکشنبه شب مورد حمله نیروهای ویژه و لباس شخصی‌ها قرار گرفت
در حمله یکشنبه شب نیروهای پلیس و لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران، از گلوله‌‌هایی استفاده شده که بر بدن مضروبین نقاط ریز سوختگی ایجاد می‌کند.

یک شاهد عینی که یکشنبه‌شب و در جریان حمله به کوی دانشگاه در میان دانشجویان حضور داشت در گفت‌وگو با رادیو فردا به توصیف وقایعی پرداخت که حدفاصل ساعت ۹:۳۰ یکشنبه‌شب تا حوالی ۳ بامداد روز دوشنبه در کوی دانشگاه رخ داده است.

به گفته این دانشجو که خود شب گذشته مورد اصابت ضربات باتوم نیروهای حمله کننده به کوی دانشگاه قرار گرفته بود، نیروهای ضد شورش حوالی ساعت دوی بامداد با قطع شدن تمام تلفن‌ها در منطقه امیرآباد، وارد کوی دانشگاه شدند و محل تجمع دانشجویان را به هم ریختند و راه را باز کردند و پشت سر آنها نیروهای لباس شخصی با همراهی نیروهای پلیس به کوی دانشگاه هجوم بردند.

تجمع حدود یک هزار نفری دانشجویان ساکن کوی دانشگاه از حوالی ساعت ۹:۳۰ یکشنبه شب و در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد، آغاز شد و به گفته این شاهد عینی تا حدود ساعت ۱۱ شب به صورت مسالمت‌آمیز ادامه داشت.

با این حال آن طور که این دانشجوی حاضر در محل تجمع می‌گوید، نیروهای ضد شورش از حوالی ساعت ۱۱:۳۰ شب کل منطقه کوی دانشگاه را محاصره کردند و اقدام به سنگ‌پرانی به سمت دانشجویان تجمع کننده کردند.

وی همچنین اضافه کرد که همزمان با تبادل سنگ میان نیروهای پلیس و دانشجویان، شدت پرتاب گاز اشک‌آور به داخل محوطه کوی که تا ساعت دوی بامداد ادامه داشت در حدی بود که اصلاً نمی‌شد در منطقه کوی دانشگاه نفس کشید و چندین نفر از دانشجویان از حال رفتند. با این حال روشن کردن آتش در ورودی کوی مناع از ورود پلیس ضد شورش به دانشگاه بود.

این شاهد عینی همچنین گفت که گرچه در حمله دوشب پیش به کوی دانشگاه از گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شد که با فشار به افراد ضربه وارد می‌کردند، اما گلوله‌هایی که در یورش شب گذشته نیروهای پلیس به کوی دانشگاه استفاده شد به صورت نقاط ریز بر بدن افراد سوختگی ایجاد می‌کرد، گویی که یک ماده شیمیایی بر بدن آنها پاشیده شده است.

به گفته وی، در جریان این حمله دست‌کم شش نفر از دانشجویان مجروح شدند و از جمله یکی از آنها از ناحیه سر و یک نفر از ناحیه شکم دچار آسیب‌دیدگی شدید شد. وی همچنین از زخمی شدن چند دانشجوی دیگر بر اثر ضربات باتوم نیروهای پلیس خبر داد.

«بین ۱۶۰ تا ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند»

این دانشجوی حاضر در محل درگیری در کوی دانشگاه اضافه کرد که درگیری داخل کوی حدود نیم ساعت ادامه داشت و پس از آن دانشجویان سعی کردند داخل ساختمان‌ها پناه بگیرند که این بار نیروهای لباس شخصی وارد ساختمان‌ها شدند و با شکستن در بعضی از اتاق‌ها بعضی از دانشجویان را کشان کشان بردند و با وارد کردن ضربات باتوم و با همکاری نیروهای پلیس آنها را بازداشت کردند.

وی گفت که تعداد افرادی که بازداشت شده‌اند بین ۱۶۰ تا ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌شوند گرچه رقم ۱۶۰ نفر معقول‌تر به نظر می‌رسد.

این شاهد عینی با این حال گفت که از لحظه‌ای که کوی دانشگاه به تصرف کامل لباس شخصی‌ها و پلیس درآمد، به شدت دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند ولی آماری از کسانی که در این ماجرا آسیب دیده‌اند در دست نیست چراکه در آن لحظه نمی‌شد دید که کسانی که زخمی می‌شوند با چه حال و روزی از کوی خارج می‌شوند.

این دانشجوی حاضر در محل درگیری‌ها گفت که در تجمع مسالمت‌آمیز یکشنبه شب، هیچ اقدام تحریک‌آمیزی صورت نگرفته بود و تجمع به صورت تجمعاتی بود که پیش از این برگزار می‌شد اما نکته در اینجاست که هیچوقت برخورد به این اندازه شدید نبود و شدن برخورد به هبچ وجه متناسب با حرکت دانشجویان نبود.

وی گفت که نیروهای ضد شورش و لباس شخصی‌ها به سمت دانشجویان سنگ پزتاب می‌کردند و دانشجویان را با سنگ می‌زدند و پس از آن با گاز اشک‌آور حمله‌ور شدند و آنقدر به مدت سه ساعت به داخل کوی دانشگاه گاز اشک‌آور پرتاب شد که کل فضای کوی را گاز اشک‌آور گرفته بود.

این شاهد عینی گفت که آتشی که در ورودی کوی روشن شده بود تنها به نگهبانی سرایت کرد اما شماری از اتاق‌های ساختما شماره ۲۳ که مجاور خیابان بودند، بعد از شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به داخل آنها آتش گرفتند.

وی اضافه کرد که حتی امدادگرانی که در حال امدادرسانی به مجروحان و زخمی‌ها در داخل میدان بودند از هجوم ضربات باتوم در امان نماندند و به آنها اجازه داده نمی‌شد به کارشان برسند.

«رئیس دانشگاه پاسخگو باشد»

این دانشجوی حاضر در وقایع شب گذشته کوی دانشگاه، گفت که روز دوشنبه نزدیک به چهار هزار از دانشجویان دانشگاه تهران در داخل محوطه دانشگاه تحصن کردند و خواستار پاسخگویی رئیس دانشگاه تهران در قبال اتفاقات شب گذشته کوی دانشگاه شدند.

وی گفت که از نگاه تحصن کنندگان این اتفاقات در حوزه مسئولیت رئیس دانشگاه افتاده و گفته می‌شود که این نیروها بدون اجازه رئیس دانشگاه نمی‌توانستند وارد کوی شوند.

این شاهد عینی افزود که دانشجویان از صبح امروز در حال ترک کوی دانشگاه هستند و ظاهراً دانشگاه با تعیین ضرب‌الاجل اعلام کرده که امتحانات لغو شده و کوی دانشگاه باید تخلیه شود.

وی همچنین اضافه کرد که با توجه به فضای رعب و وحشتی که ایجاد شده و زخمی‌ها و بازداشتی‌های ماجرای یکشنبه‌شب، تصور نمی‌کند که جمعیت زیادی دوشنبه شب به کوی دانشگاه بازگردند.
XS
SM
MD
LG