لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

آمریکا سه مؤسسه روسی را از شمول تحریم‌های مربوط به ایران خارج کرد


ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌های این کشور علیه سه نهاد روسی را که احتمالاً به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران کمک کرده‌اند، لغو می‌کند.

این تصمیم یک روز پس از آن اعلام شد که دولت باراک اوباما گفته بود حمایت روسیه را برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دست آورده است.

شرکت دولتی «روسوبورون اکسپرت»، «مؤسسه هوانوردی مسکو» و «دانشگاه مندلیف» سه مؤسسه‌ای هستند که به دلیل ارتباط با ایران مشمول تحریم‌های ایالات متحده بودند و اکنون تحریم‌های آنها لغو شده است.

ایالات متحده همچنین یک شرکت روسی را که تأمین کننده تجهیزات ضد تانک برای سوریه بوده است، از شمول تحریم‌های خود خارج کرده است.

تنبیه‌ها علیه دانشگاه مندلیف و مؤسسه هوانوردی روسیه از سال ۱۹۹۹ و در چارچوب تحریم‌هایی اعمال شد، که دولت ایالات متحده از سال ۱۹۹۴، به هنگام ریاست جمهوری بیل کلینتون، علیه ایران وضع کرده بود.

بیل ریچاردسون، وزیر انرژی وقت ایالات متحده، گفته بود که این دو نهاد روسی، مستقیماً از تلاش‌های ایران برای توسعه جنگ‌افزار اتمی حمایت می‌کنند. با این حال مقام‌های روسی در آن زمان این اتهام را رد کردند.

شرکت دولتی «روسوبورون اکسپرت» نیز که در زمینه صدور تسلیحات فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۰۸ و به رغم آنکه مدعی بود که تنها تجهیزات دفاعی در اختیار ایران گذاشته است، مشمول تحریم‌های آمریکا شد.

در زمینه لغو تحریم‌ها علیه این سه نهاد روسی، فیلیپ جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که «روسیه موضوع خود در قبال ایران را تعدیل کرده است و نشان داده است که از انتقال سلاح [به ایران] ممانعت می‌کند».

آقای کرولی افزود که به عنوان «یک مثال خوب»، مسکو از اجرای قرارداد مربوط به انتقال سامانه دفاع موشکی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کرده است.

وی افزود که این موضوع این اعتماد را ایجاد کرد که جرایم در نظر گرفته شده را در حالی که به دنبال مصالح خود در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های اتمی هستیم، لغو کنیم.

موضوع خودداری روسیه از تحویل اس – ۳۰۰ به ایران در حالی از سوی آقای کرولی مطرح می‌شود که به تازگی یک مقام روسی اعلام کرده بود که تحریم‌های تازه تحویل سامانه دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران را منتفی نمی‌کند.

میخاییل مارگلوف، رئیس کمیته روابط خارجى شوراى فدراسیون روسیه، روز جمعه اعلام کرد تحریم‌هاى جدید علیه ایران که قدرت‌هاى بزرگ درباره آن مذاکره کرده‌اند، هیچ تاثیرى بر قراردادهاى جارى میان تهران و مسکو ندارد.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، نیز اخیراً گفته بود که روسیه در مورد فروش موشک‌های اس- ۳۰۰ به ایران نیازی «به هیچ‌گونه توصیه‌ای از آن سوی اقیانوس» ندارد.

ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت این سامانه به سر می‌برد اما در طول نزدیک به پنج سال که از زمان عقد این قرارداد می‌گذرد، مقام‌های روسی هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی تا کنون چندین بار نارضایتی خود را از تعلل و تأخیر طرف روسی در تحویل سامانه اس ۳۰۰ اعلام و تأکید کرده‌اند که چنانچه روس‌ها به تعهد خود در تحویل این سامانه موشکی عمل نکنند، ایران خود اقدام به تولید چنین سامانه‌ای خواهد کرد.

آخرین بار در اسفند سال ۸۸، مقام‌های دولتی روسیه اعلام کردند که به تحویل این سامانه ضد موشکی به ایران متعهد خواهند ماند و تأخیری که در اجرای این قرارداد به وجود آمده تنها دلایل فنی دارد.
XS
SM
MD
LG